Niespodziewana propozycja: chodźmy na sztukę… na dziedziniec fabryki!

Zdolność do bycia integralnym jest dziś wartością i bodźcem, który pozwala na doskonalenie zarówno człowieka, jak i firmy. Zaawansowana firma promuje zatem otwartość, gdy nie ogranicza się już do swojej bezpośredniej działalności, gdy stale szuka sposobów na włączenie się w inicjatywy społeczne. Ponadto w samych organizacjach powstają pewne inicjatywy, których celem jest aktywne włączenie się w życie społeczności.

Na Litwie powszechnym już zwyczajem jest dawanie drugiego życia fabrykom, a nawet więzieniom, które zniknęły: organizowane są tam wydarzenia, wycieczki czy różne instalacje artystyczne. Ale jak jednocześnie pogodzić nieprzerwaną fabrykę z maratonem wydarzeń w niej odbywających się?

Rano palety, wieczorem teatr

Obchodząca trzy lata temu 120. rocznicę istnienia, tego lata fabryka Stumbro przeżyła prawdziwy maraton wydarzeń. W ciągu miesiąca odbyły się aż 4 wydarzenia. Po raz pierwszy dziedziniec fabryki „Stumbro” został pomalowany w barwy festiwalu muzyki egzotycznej „Pasaulis skamba”. Fabryka była zanurzona w muzycznej podróży z Mali na Tajwan.

Vidmantė Mickevičienė. Zdjęcie „Produkcja GRUPY MV”.

„Trudno uwierzyć, że tego samego dnia, w tym samym miejscu mógł odbyć się zarówno rozładunek towaru, jak i impreza na sali. Wspólnie z organizatorami koncertu zaplanowaliśmy dzień koncertu co do minuty. „impreza. Od 5:00 do 12:00 plac fabryczny pracował normalnie, ładowano produkty i kursowały specjalne transporty, a już od 12:00 do 18:00 przekształciliśmy dziedziniec „Fabryka jest w miejscu, gdzie gromadzili się ludzie wieczorem mogli cieszyć się „Świat dzwoni” – powiedziała Vidmantė Mickevičienė, dyrektor centrów dla zwiedzających firmy „MV GROUP Production”, która zarządza fabrykami „Stumbro”, „Alitos”, „Anykščių vyno” i „Gubernijas”.

Wydarzenia w fabryce „Stumbro” nie miały końca – mieszkańcy Kowna byli świadkami kolejnego niezwykłego wydarzenia. Celem fabryki było pokazanie Kownie i gościom miasta, że ​​festyny ​​można organizować nie tylko na świeżym powietrzu, ale także w strefie przemysłowej fabryki. A celem organizatorów było wypełnienie nieoczekiwanej przestrzeni dla sztuki i codziennego życia widza inspirującymi, wzbogacającymi i magicznymi doświadczeniami. Tym samym na dziedzińcu fabryki „Stumbro” odbyła się trzydniowa „przemysłowa alchemia kultury”: spektakl „Małżeństwo” kultowego reżysera Oskarsa Koršunowa, legendarny „Ostatni muzycy z Bremy” i orzeźwiający dźwięk z Litewska Państwowa Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją maestro Gintarsa ​​Rinkevičiusa i charyzmatycznych solistów Česlova Gabali, Jeronimasa Miliuma i Povilusa Meškėli.

Zdjęcie „Produkcja GRUPY MV”.

„Nie ma wątpliwości, że miasto od dawna potrzebowało tak wysokiej jakości weekendu kulturalnego, podczas którego przestrzeń artystyczna i przemysłowa organicznie łączą się. „Możliwość znalezienia się na dziedzińcu działającej fabryki i obserwacji nowej interakcji sztuki z przestrzenią zaintrygowała publiczność w równym stopniu, co treść wydarzeń” – z przekonaniem stwierdził Benas Jakštas, organizator „Alchemii Kultury Przemysłowej”.

Kultura w przestrzeniach industrialnych

Na Litwie jest już kolejna fabryka, która chętnie włącza się w życie kulturalne miasta i coraz bardziej otwiera swoje podwoje dla zwiedzających. Przestrzeń niemal stuletniej fabryki „Anykščių výno” stała się integralną częścią „Purpurowego Wieczór”.

„Kim jest Anykščiai. Każdy wie, że Anykščiai od prawie stu lat jest dumny z fabryki „Anykščiai vino”. Jednak do 2020 roku nikt nie wiedział, że tutaj, w fabryce „Anykščių výno” może powstać kultura. W 2020 roku wspólnie z „Bardai LT” zaczęliśmy rozwijać pomysł umieszczenia „Purpurini vakara” na dziedzińcu fabryki i tym samym zaczęliśmy pisać nową historię kulturową fabryki, która stała się odkryciem zarówno dla mieszkańców, jak i gości miasta” – powiedział B. Jakštas.

W ciągu kilku lat na dziedzińcu fabrycznym odbyły się dwa koncerty inaugurujące festiwal: w wykonaniu performerów Linas Adomaitis i Papa Was a Milkman. W 2023 roku odbyła się tu letnia impreza dla pracowników MV GROUP, w której wzięło udział ponad 600 osób. Zdaniem organizatorów wydarzenia dziedziniec fabryczny „Anykščiai vyno” oferuje nie tylko wyjątkową akustykę i widoki na wydarzenia, ale jest także bardzo funkcjonalną i przestronną przestrzenią. Nowe doświadczenia kulturalne w obiektach przemysłowych uzupełniają, wzbogacają i zapraszają do powrotu do Anykščiusa.

Zdjęcie „Produkcja GRUPY MV”.

„Kiedy przyjmujemy gości, wielu z nich jest zaskoczonych, że zamknięte przestrzenie i dziedzińce fabryk mają tak wiele zalet w zakresie organizacji koncertów, przedstawień teatralnych lub innych występów artystycznych” – powiedziała V.Mickevičienė.

Ludzie szukają nowych wrażeń

Duże zainteresowanie zauważalne jest nie tylko w przypadku wydarzeń organizowanych w nietypowych lokalizacjach. Coraz więcej osób odwiedza fabryki ze względu na oferowane tutaj programy doświadczalne i szkolenia.

Wszystkie fabryki napojów zarządzane przez MV GROUP Production posiadają centra dla zwiedzających. Ich statystyki potwierdzają, że decyzja o wszczęciu postępowania jest istotna. Porównując tegoroczne dane z ubiegłorocznymi, liczba odwiedzających te ośrodki wzrosła aż o 32 proc.

„Po pandemii ludzie z dużo większym entuzjazmem podróżują i poszukują nowych, niewidzianych miejsc. Dużym zainteresowaniem cieszą się programy eksperymentalne, podczas których zwiedzający mogą nie tylko zobaczyć i usłyszeć, ale także dotknąć, powąchać i posmakować. Centra dla zwiedzających fabryki chętnie przyjmują gości i oferują wycieczki. A jeśli dodamy do tego wszystkie wydarzenia, które się tu odbywają, widać, że w zakładach produkcyjnych MV GROUP tętni życie i kultura „, uczyła V. Mickevičienė i dodała, że ​​otwarte przestrzenie nie przyciągają tylko Litwini, ale także goście z zagranicy.

Zdjęcie „Produkcja GRUPY MV”.

Turyści są zainteresowani poznaniem bogatej historii fabryk, unikalnych tradycji produkcyjnych oraz poznaniem litewskiego dziedzictwa. Według V. Mickevičienė centrum dla zwiedzających „Gubernijas” odwiedzają głównie turyści niemieccy, natomiast „Alita”, „Anykščiai výnas” i „Stumbra” odwiedzają goście z Polski i Łotwy.

Pracownicy inaczej patrzą na swoje środowisko pracy

Fabryczne przestrzenie wypełnione muzyką, światłami i ludźmi zaskakują nie tylko gości, ale także swoich pracowników. Zdaniem organizatorów wydarzeń, tkwiąc w codzienności, często nie zauważamy, co mamy na swoim podwórku i jaka jest wyjątkowa, dlatego warto przypominać o tym pracownikom. Przestrzenie fabryczne są coraz bardziej zintegrowane i dostosowane do wewnętrznych wydarzeń i uroczystości organizacji.

„Zmiany zachodzące w fabrykach pokazują naszą elastyczność i kreatywność. Jesteśmy otwarci na najbardziej nieoczekiwane pomysły. W rezultacie tereny fabryczne zamieniają się w przestrzeń nie tylko pracy, ale także wewnętrznych uroczystości, które za każdym razem zaskakują nawet samych pracowników. Za pomocą różnorodnych dekoracji czy efektów świetlnych nadajemy drugie życie naszym istniejącym przestrzeniom, a to tylko sprawia więcej radości naszym pracownikom. Niezależnie od tego, czy jest to festiwal piwa na dziedzińcu „Gubernii”, czy na dziedzińcu „Anykščiai výno” w Joninė, czy też inne wydarzenia dla pracowników” – powiedziała V. Mickevičienė, kierownik centrów dla zwiedzających w MV GROUP Production.

Zdjęcie „Produkcja GRUPY MV”.

Becket Edwardsone

„Ewangelista kulinarny. Miłośnik podróży. Namiętny gracz. Certyfikowany pisarz. Fan popkultury”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *