Negocjacje korytarza dla frachtu ukraińskiego, rozważ przedłużenie trasy przez Lazdijai

Zdjęcie: Lino Butkus (V)

Litwa i Polska negocjują dodatkowe połączenie transportowe i korytarz dla ukraińskich ładunków do portów bałtyckich, a jedną z tych opcji jest rozwój trasy przez Lazdijai, według Ministerstwa Transportu i Łączności.

Zdaniem wiceministra Juliusa Skakauskasa, korytarz Północ-Południe łączący Morze Bałtyckie, Morze Czarne i Morze Egejskie jest bardzo ważny i musi być multimodalny, łączący zarówno drogi, jak i europejską standardową kolej.

Popieramy wniosek Polski o rozszerzenie korytarza transportowego na Litwę – powiedział wiceminister w komunikacie i omówimy sytuację z polskim ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem.

Sytuacja geopolityczna dyktuje potrzebę zapewnienia dodatkowych nowych korytarzy transportowych i połączeń infrastrukturalnych między Litwą a Polską, zapewniając alternatywę dla priorytetowych projektów Rail Baltica i Via Baltica. Jedną z tych szans jest rozbudowa drogi przez Łoździeje, która pozwoliłaby na stworzenie dwóch strategicznych połączeń przez państwo litewsko-polskie, wzmocnienie łańcuchów logistycznych i mobilność wojskową – powiedział.

Według wiceministra alternatywne połączenie mogłoby przebiegać z Białegostoku przez Augustów i Łoździeje, by dalej połączyć się z atakiem na Korytarz Bałtyku łączący Wilno, Kowno i Kłajd, a dalej na północ do Łotwy i Estonii.

kilka planuje się włączyć do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T i dostosować do mobilności wojskowej.

Szefowie litewskiego i polskiego resortu zgodzili się, że konieczne są pilne działania, aby pomóc Ukrainie importować produkty rolne i inne przez porty litewskie i łotewskie z Polski. Celem jest stworzenie korytarzy z minimalną liczbą kontroli towarów w ramach przyspieszonych procedur celnych.

Argumentuje się, że firmy transportowe powinny być zaangażowane w ten proces, a operatorzy powinni koordynować przewozy towarowe, alokować zdolności przewozowe i koordynować rozkłady. Według resortu potrzebne są dalsze wysiłki na nowe planowanie tras logistycznych i dodatkowe środki na budowę platform, wagonów, lokomotyw i zatorów.


Powielanie informacji BNS w mediach jest zabronione w mediach i na stronach internetowych bez zgody UAB „BNS”.

Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują. źródła.