„Musimy zrobić wszystko, aby alternatywne dostawy zboża przez terytorium Polski do portów krajów bałtyckich przebiegały możliwie sprawnie i efektywnie. Dlatego zadałem polskiemu premierowi Morawieckiemu pytanie: czy nie byłoby czy możliwe byłoby przeniesienie wszelkich wymagań (fitosanitarnych, sanitarnych) z kontroli weterynaryjnych przeprowadzanych na granicy Ukrainy i Polski na kontrole w portach krajów bałtyckich? Znacząco skróciłoby to sam proces logistyczny i znacząco zwiększyłoby nasze możliwości eksportować w ten sposób ukraińskie zboże” – powiedziała w czwartek G. Nausėda.
„Reakcja polskiego premiera była bardzo pozytywna, co napawało mnie optymizmem i myślę, że teraz nasze ministerstwa muszą współpracować z polskimi władzami, aby kontynuować tę rozmowę i starać się jak najszybciej wprowadzić zmiany” – dodał.
ELTA przypomina, że 17 lipca Moskwa wycofała się z umowy zezwalającej na bezpieczny eksport ukraińskich produktów z portów Morza Czarnego. Po tym wycofaniu się wojsko rosyjskie rozpoczęło bombardowanie rakietami manewrującymi terminali cargo w obwodzie odeskim, a reżim kremlowski podkreślił, że za potencjalne cele wojskowe uzna statki towarowe płynące na Ukrainę przez Morze Czarne.
Zgodnie z tą umową z ukraińskich portów można było bezpiecznie ewakuować około 33 mln ton. ton zboża, łagodząc obawy przed światowymi niedoborami żywności.
W odpowiedzi minister spraw zagranicznych Gabrielius Landsbergis, minister rolnictwa Kęstutis Navickas i minister komunikacji Marius Skuodis złożyli do Komisji Europejskiej propozycje dotyczące eksportu ukraińskiego zboża, wzywając do wzmocnienia alternatywnej trasy przez Bałtyk. kraju i proponując rozwiązanie: zielony korytarz przecinający Polskę do Kłajpedy.
Koleje Litewskie i Port w Kłajpedzie twierdzą, że są gotowe na przyjęcie większych ilości ukraińskiego zboża i będą wspierać jego transport przez Litwę.
„Namiętny zwolennik alkoholu. Przez całe życie ninja bekonu. Certyfikowany entuzjasta muzyki. Fanatyk sieci. Odkrywca. Nieuleczalny praktyk twittera.”