Na wystawie „Forever Young!” – Złoty Fundusz Polskiej Sztuki Modernistycznej

Czwartek 29 października, godz. 17.00 Wystawa „Forever Young!” otwiera się w Wileńskiej Galerii Fotografii (ul. Dižioji 4). Sztuka polska XIX wieku. koniec XX w. pr.” Muzeum Narodowego w Krakowie (otwarte do 31 stycznia 2016 r.). Wystawa prezentuje twórczość O. Boznańskiej, J. Fałata, A. Gierymskiego, J. Mehoffera, F. Ruszczyca , J. Stanisławski, W. Weiss i wielu innych znanych artystów reprezentujących sztukę okresu „Młodej Polski”.Wystawionych jest ponad 150 przykładów malarstwa, grafiki, rzeźby i sztuki użytkowej.

Otwarcie wystawy będzie filmowane przez telewizję LRT.

Konferencja prasowa – czwartek, 29 października, godz. 11.00 Dyrektor Litewskiego Muzeum Sztuki Romualdas Budrys, dyrektor Instytutu Polskiego w Wilnie dr. Małgorzata Kasner, dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie Zofia Gołubiew, przedstawicielka dyrektora Muzeum Narodowego w Krakowie ds. wystaw, wydawnictw i reklamy Olga Jaroś, kuratorka wystawy Krystyna Kulig-Janarek (Muzeum Narodowe w Krakowie), kuratorka z Muzeum Narodowego w Krakowie wystawa w Wilnie Dalia Tarandaitė (Litewskie Muzeum Sztuki).

„Prezentowana wystawa jest mobilna w roku 2012. Wystawy organizowane przez Muzeum Narodowe w Krakowie pod wyrazistym tytułem „Zawsze młodzi! Sztuka polska XIX w. Koniec XX w. cz.”. Wystawa poświęcona jest sztuce z okresu Młodej Polski – zainteresowanie nią trwa do dziś – wyjaśnia kuratorka wystawy Krystyna Kulig-Janarek. – Kolebką i najaktywniejszym zalążkiem tej sztuki był wówczas Kraków, ośrodek wzmożonej działalności intelektualnej i artystycznej. To tu narodziła się nowa sztuka, która stała się punktem odniesienia w XIX i XX wieku. filozoficzno-kulturowe przewartościowanie wartości na styku, reforma edukacji artystycznej, pojawienie się nowych społeczeństw niezależnych twórców; sztukę, którą cechowało nie tylko przecenianie dorobku swoich poprzedników, otwartość na nowe wpływy, ale także szeroki wachlarz działań i podejść artystycznych.

Na przełomie wieków Muzeum Narodowe w Krakowie przeszło dynamiczną rozbudowę i od samego początku gromadziło sztukę plastyczną swoich współczesnych, pozyskując jeden z największych i najciekawszych zbiorów dzieł „Młodej Polski”, a więc niemal wszystkie eksponaty prezentowane na wystawie pochodzą z tej bogatej kolekcji. Na wystawie prezentowane są obrazy Olgi Boznańskiej, Juliana Fałata, Aleksandra Gierymskiego, Konrada Krzyżanowskiego, Jacka Malczewskiego, Józefa Mehoffera, Władysława Podkowińskiego, Ferdynanda Ruszczyca, Jana Stanisławskiego, Włodzimierza Tetmajera, Wojciecha Weissa, Witolda Wojtkiewa icza i Leona Wyczółka. owski, rzeźby Ksawerego Dunikowskiego, Konstancji Laszczki i Wacława Szymanowskiego, prezentuje twórczość mistrzów polskiego grawerowania i grafików – Konstantego Brandla, Karola Frycza, Mehoffera, Józefa Pankiewicza, Władysława Skoczylasa, Stanisławskiego, Weissa, Wojtkiewicza i Wyczółkowskiego i in. – prace prezentujące wybrane przykłady sztuki użytkowej.

Wszystkie sale wystawowe w Wilnie, a także ta w Krakowie, poświęcone są konkretnym tematom, niezwykle ważnym w sztuce „Młodej Polski”. Wystawę rozpoczynamy w Sali Krajobrazów Miasta Krakowa, w której dominują piękne i skłaniające do refleksji obrazy najważniejszych miejsc – i to nie tylko dla krakowian. Kolejna przestrzeń poświęcona jest samym artystom i prezentowane są ich modele, portrety i autoportrety. Na wystawie pojawia się także inny ważny dla sztuki „Młodej Polski” wątek: pejzaż, czasem inspirowany dorobkiem impresjonizmu, rzadko czysto realistyczny, a przede wszystkim nacechowany symboliką czy ekspresją, opisujący „stan ducha” artysta. artysty i wywiera sugestywny wpływ na widza. Kolejny obszar wystawy podkreśla wątek folkloru, który wyróżnia sztukę „Młodej Polski” na tle ówczesnej twórczości europejskiej. Zainteresowanie ludźmi i ich kulturą łączono wówczas z neoromantycznym postrzeganiem wsi jako środowiska, które w latach niewoli najlepiej zachowało elementy tożsamości narodowej. Ostatnia sala poświęcona jest dziełom sztuki użytkowej: grafikom, tkaninom, ceramice i kowalstwu. Na wystawach prezentowane są prace inspirowane europejską secesją, japonizmem i polskimi motywami ludowymi. Ekspozycję uzupełniają faksymile plakatów „Młodej Polski”. Miało to miejsce w Krakowie pod koniec XIX wieku. odnaleziono polski plakat artystyczny zapowiadający wydarzenia z życia artystycznego.

Becket Edwardsone

„Ewangelista kulinarny. Miłośnik podróży. Namiętny gracz. Certyfikowany pisarz. Fan popkultury”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *