Na wystawie dziecięcej w LDK są zarówno zabawki, jak i surowe instrukcje rodziców

Ekskluzywna wystawa „Reckless Age” została zainaugurowana w Musée du Palais des Seigneurs. Dzieciństwo w Wielkim Księstwie Litewskim”, ukazujące, jak wyglądało i zmieniło się życie dzieci od XIV wieku. druga połowa do połowy XIX wieku Jest to pierwsza wystawa o tej tematyce na Litwie, jej uniwersalność wyróżnia się na tle podobnych wystaw organizowanych w innych krajach.

Wiele eksponatów

Przygotowanie wystawy o takim dziale tematycznym jest procesem niezwykle złożonym, wymagającym nie tylko doskonałej znajomości historii i kultury, ale także znajomości zbiorów instytucji pamięci oraz doświadczenia w doborze wystaw.

Wystawa obejmuje blisko 300 obiektów z muzeów, archiwów i kolekcji prywatnych z Austrii, Węgier, Szwecji, Polski, Ukrainy i Litwy – spośród łącznie 28 właścicieli. Przygotowując wystawę, starano się pokazać, jak inni podchodzą do dzieciństwa: od niewidocznych w społeczeństwie maluchów, przez niemowlęta na portretach rodzinnych, krytykę społeczeństwa zbyt przywiązanych do dzieci matek, po rozpoznanie osobowości dziecko jako jednostka. Dzieci i dorośli znajdą na wystawie ciekawe rzeczy.

Tematy oczekiwania na dziecko, narodziny, zdrowie i niestety przedwczesna śmierć, powszechne w tym czasie, wychowanie, ubiór, edukacja, rozrywka, udział w życiu publicznym – wszystko to, co koresponduje ze słowem „dzieciństwo”, nie zostało zapomniane i przedstawione w wystawa w Muzeum Pałacu Lordów. Portrety, grafiki i rysunki przedstawiają życie dzieci w Wielkim Księstwie Litewskim (LDK). Jak i jakich przedmiotów się uczyli – od wskazówek rodziców, instrukcji pisemnych, znaków, instrukcji i publikacji okolicznościowych. Czym się bawili, jak się ubierali – znaleziska archeologiczne, zachowane ubrania i akcesoria dziecięce, meble, zabawki i broń.

Różnorodność: ekspozycja obejmuje blisko 300 obiektów pochodzących z muzeów, archiwów i kolekcji prywatnych z Austrii, Węgier, Szwecji, Polski, Ukrainy i Litwy. / fot. M. Kamińskas

„Czytania, pisania i liczenia uczono w parafialnych szkołach ubogich, którzy do nich uczęszczali, a dzieci szlachty też wymagały jazdy konnej i posługiwania się bronią – wystawiamy kusze, szable, szable specjalnie zaprojektowane dla dzieci. zobaczyć też przywieziony ze Szwecji hełm dziecięcej zbroi przyszłego władcy Litwy i Polski Władysława Wazy, zamówiony dla następcy tronu z okazji jego dziesiątej rocznicy we Włoszech w 1605 r.” – opowiada kurator dr hab. Rasa Leonavičiūtė-Gecevičienė.

Niedawno w Muzeum Pałacu Lordów wystawiono dziecięcą zbroję Wielkiego Księcia Litewskiego i Króla Polski Zygmunta Augusta. Zdaniem kuratora wystawy, te zbroje dla dzieci zostały zamówione bardziej jako oznaka luksusu i statusu społecznego – nikt nie wysyłał dzieci na pole bitwy, choć na odsłoniętym hełmie wciąż widać ślady walki.

Wiele odkryć

Wizerunki promieniejących luksusem dzieci władców uzupełniają opowieści o ogromnych wymaganiach i oczekiwaniach, jakie rodzice i społeczeństwo stawiają spadkobiercom od najwcześniejszych dni ich życia. Według R. Leonavičiūtė-Gecevičienė: „To niesamowite, ale kilka wieków temu dzieci z bogatych rodzin uczyły się rzeczy podobnych do tego, czego nadal uczymy nasze dzieci dzisiaj – języków obcych, historii, prawa, rachunku różniczkowego, geografii, anatomii, astronomii program rozwijał się dalej: Zygmunt Senasis otrzymał mniej konsekwentne wykształcenie niż np. jego syn, tym bardziej potomkowie żyjących później władców. Inny przywódca, Jonas Sobieskis, miał kosmiczne rozkłady: rodzice nawet spisali czasy, kiedy musieli wstać rano, co się uczyć, o której godzinie iść spać. Chłopcy byli oczywiście najważniejsi, ale dziewczyny też miały potrzebę nauki”.

Różnorodność: ekspozycja obejmuje blisko 300 obiektów pochodzących z muzeów, archiwów i kolekcji prywatnych z Austrii, Węgier, Szwecji, Polski, Ukrainy i Litwy. / fot. M. Kamińskas

Większość obiektów, które przetrwały do ​​dziś, odzwierciedla doświadczenia dzieci szlachty i władców, ale na wystawie znajdują się również ocalałe artefakty z innego, biednego i surowego dzieciństwa wyrzutków. Odwiedzający z łatwością rozpoznają przedmioty uniwersalne, niezależnie od epoki, ważne w życiu dzieci: artykuły pielęgnacyjne, meble, zabawki, książki, bez których nie dorastało żadne pokolenie.

Inna kuratorka wystawy, Rita Lelekauskaitė-Karlienė, mówi, że przygotowanie wystawy przyniosło obojgu historykom kultury wiele odkryć: „Na przykład rozwój stroju dziecięcego. Patrząc na portrety, nie sądziłem, że w XIV-XVII wieku. dzieci nosiły takie same ubrania jak dorośli, tylko kilka razy mniejsze. Dlatego ich portrety, czasami jako zredukowanych dorosłych, wydają się dziwne. Chłopcy, podobnie jak dziewczynki, nosili sukienki, aby ukryć pieluchy do czwartego roku życia. Odzież dziecięca, która nie krępowała ruchów, zaczęto szyć dopiero w XVIII wieku”.

Dzieci się starzeją

Kolejną rzeczą, na którą R. Lelekauskaitė-Karlienė sugeruje zwrócić uwagę, jest przedstawienie dzieci. Do XVIII wieku artyści postarzali dzieci, jakby próbując przewidzieć cechy przyszłego dorosłego. – Zwiedzający zobaczą portret Zygmunta Augusta, który powstał, gdy miał zaledwie rok. Ale wygląda jak co najmniej czteroletnie dziecko – śmieje się kurator wystawy.

Tytuł wystawy „WIEK BEZTROSNY” oddaje dwoistość, jaka panowała w LDK, gdyż nie każdy był w beztroskim i jasnym wieku, – ciężar odpowiedzialności ciążył na barkach wielu już od najmłodszych lat. , – nawet ci urodzeni uciekli z niej chłopi ani jeńcy, bo skoro dorośleli, musieli iść do pracy, ani potomkowie władców Litwy i Polski. Sielankowe portrety rodzin z dziećmi równoważą eksponaty z historii wileńskich wędrowców.

Zdaniem R. Leonavičiūtė-Gecevičienė „ta wystawa w Muzeum Pałacu Lordów będzie się wyróżniać kolorystycznie, a nawet historycznie. Zwykle podczas wystaw dużą wagę przywiązujemy do tematów państwowych, historii sztuki, wielkich osobowości, tym razem najważniejsza jest codzienność dzieci. Dlatego mówimy, że dzieciństwo zapanuje w Muzeum Pałacu Lordów przez trzy miesiące”.

Wystawa składa się z czterech głównych części tematycznych, prowadzonych według zasad chronologicznych i tematycznych: pierwsza – „Niech się cieszy zdrowiem: oczekiwanie, narodziny i kruchość dziecka; drugi – „Odzież i obuwie”; trzecia – „Mały wielki świat: radości i troski dnia codziennego”; czwarta – „Dorastanie w domenie pana”.


Co? Wystawa „Wiek beztroski. Dzieciństwo w Wielkim Księstwie Litewskim” poświęcona jest fenomenowi dzieciństwa w LDK i Rzeczypospolitej Obojga Narodów.

Lub? W Wilnie, w Muzeum Pałacu Lordów.

Gdy? wystawa potrwa do 2023 roku. 15 stycznia

Becket Edwardsone

„Ewangelista kulinarny. Miłośnik podróży. Namiętny gracz. Certyfikowany pisarz. Fan popkultury”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *