Na podstawie danych dostarczonych przez platformę śledzenia lotów Flightradar24.comSamolot początkowo latał w Polsce – krążył wzdłuż białoruskiej granicy z Białegostoku do Lublina.



Samolot rozpoznawczy Boeing E-8C Joint STAR NATO okrążył Litwę i Polskę wzdłuż białoruskiej granicy. USA AF Zdjęcie

Później samolot zawrócił na Litwę i kilkakrotnie przelatywał pod Wilnem. Wieczorem samolot rozpoznawczy NATO powrócił do Niemiec.



Samolot rozpoznawczy Boeing E-8C Joint STAR NATO okrążył Litwę i Polskę wzdłuż białoruskiej granicy. ilustracja z Flightradar24.com.

Co wyróżnia ten samolot?

Tak jak napisane Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych, samolot rozpoznawczy Boeing E-8C Joint Stars jest modyfikacją samolotu Boeing 707-300. E-8C Joint Surveillance Target Attack Radar System (w skrócie Joint STARS) to platforma dowodzenia, dowodzenia, kontroli, obserwacji i rozpoznania dla operacji wojskowych.

Jego podstawową misją jest dostarczanie dowódcom sił naziemnych i powietrznych danych z nadzoru naziemnego, które pomagają w operacjach, wyborze celu, opóźnianiu, zakłócaniu i niszczeniu sił wroga.

Najbardziej rzucającym się w oczy i charakterystycznym elementem zewnętrznym samolotu jest 8-metrowy radar pod przednim kadłubem.



Samolot rozpoznawczy Boeing E-8C Joint STAR NATO okrążył Litwę i Polskę wzdłuż białoruskiej granicy. USA AF Zdjęcie

Podsystemy radarowe i komputerowe E-8C mogą zbierać i przesyłać szczegółowe informacje o polu bitwy dotyczące sił lądowych. Informacje te są przesyłane w czasie zbliżonym do rzeczywistego do połączonych stacji naziemnych armii i piechoty morskiej oraz innych naziemnych jednostek dowodzenia, kontroli, łączności, komputerów i wywiadu.

Pole widzenia radaru obejmuje prawie 50 000 kilometrów kwadratowych (powierzchnia Litwy to nieco ponad 65 000 kilometrów kwadratowych) i może wykrywać cele oddalone o ponad 250 kilometrów.