Projekt okazał się wielkim sukcesem i zachęcił do dzielenia się dobrymi praktykami z całą społecznością edukacyjną i kulturalną. 15 czerwca Na konferencji „Kultura + Edukacja”, która odbędzie się w Muzeum MO, przedstawiciele tych dziedzin są zaproszeni do dyskusji i poznania możliwości skuteczniejszej współpracy w tworzeniu włączającej edukacji dla uczniów.
Muzeum samo w sobie stało się partnerem edukacyjnym
Projekt Muzeum MO i Brytyjskiej Rady Nauczycieli „Wymiana myślenia wizualnego w sztuce i procesie uczenia się” wyróżniał się w tym roku swoim zasięgiem – wzięło w nim udział 150 nauczycieli z różnych regionów Litwy, a w Visaginas Friendship Pro- gimnazjum z wychowawcami, nauczycielami i samymi uczniami rozpoczęło się tworzenie kursów zintegrowanej literatury i metodologii myślenia wizualnego.
Według Mildy Ivanauskienė, szefowej Ministerstwa Edukacji, przed otwarciem muzeum Ministerstwa Edukacji przewidywania środowiska oświatowego co do znaczenia muzeum dla mieszkańców Švetii nie były optymistyczne. W tamtym czasie wątpiono, czy instytucja artystyczna może być równorzędnym partnerem edukacyjnym.
„Dzisiaj, gdy muzeum przygotowuje się do 5-lecia swojego istnienia, widzimy, że negatywne prognozy się nie sprawdziły – wręcz przeciwnie, następuje ogromna zmiana w wzajemnym oddziaływaniu między kulturą a edukacją. W tym czasie środowisko pedagogiczne muzeum wzrosła do ponad 3700 członków z całej Litwy, organizujemy dla nich doroczną konferencję jesienią i nawiązaliśmy długotrwałe partnerstwa, które pozwalają nam działać.Jednym z nich jest projekt szkolenia nauczycieli klas trzecich z brytyjską Rady”, mówi Ivanauskienė.
Jurgita Zigmantė, dyrektor ds. edukacji w Ministerstwie Edukacji, zwraca uwagę, że ten projekt otworzył przed pedagogami z całej Litwy możliwość poznania szeroko stosowanej w Muzeum Ministerstwa Edukacji metody myślenia wizualnego, co pozwala na lepszy rozwój uczniów . Umiejętności krytycznego myślenia, komunikacji i kreatywności.
„Podczas realizacji projektu w progimnazjum Visaginasa Draugystėsa widzieliśmy na własne oczy, jak ta praktyka wzbogaca treści nauczania. Już wkrótce w programie „Szkoły Milenijne” rozpocznie się przygotowany przez Muzeum MO program „Stosowanie strategii myślenia wizualnego na lekcjach literatury”. Pierwszy udany test w Visaginas potwierdził, że te zintegrowane kursy działają i są odpowiednie zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli”, mówi Zigmantė.
Zacieśniają się relacje ze środowiskiem nauczycielskim
Ona Marija Vyšniauskaitė, dyrektor British Council na Litwie, cieszy się, że wieloletnie partnerstwo między Ministerstwem Edukacji a British Council umożliwia tworzenie relacji współpracy między muzeum a środowiskiem nauczycielskim.
„Synteza sztuki i edukacji, innowacyjne praktyki edukacyjne na Litwie to ważne aspiracje British Council, dlatego rezultaty tego projektu są niezwykle pozytywne”. Widzimy, że nauczyciele wykorzystali okazję do odkrywania nowych form przekazywania treści edukacyjnych poprzez dzieła sztuki, ekspozycje muzealne, przestrzenie miejskie i włączyli w proces uczenia się wszystkich uczniów. Ważne jest również, aby sami uczniowie aktywnie tworzyli treści lekcji i przyczyniali się do ich realizacji. Pozytywne opinie są inspirujące i dowodzą, że bliższe powiązanie kultury i edukacji może przynieść niesamowite efekty – chętnie dzielimy się naszym doświadczeniem i przejmujemy inicjatywę” – mówi OM Vyšniauskaitė.
Według urzędników MO i British Council, kiedy współpracujemy i pracujemy z nauczycielami, ciągle słyszymy propozycje większych projektów, dokształcania nauczycieli i organizacji odpowiednich wydarzeń dla środowiska edukacyjnego. Tegoroczna konferencja „Kultura + Edukacja” powinna dać impuls do jeszcze większej synergii między sektorem edukacji i kultury.
Dobre praktyki i perspektywy na przyszłość
Konferencja „Kultura + Edukacja” w Muzeum MO skierowana jest do wszystkich przedstawicieli kultury i edukacji, zainteresowanych przyszłymi trendami w edukacji i bliższą współpracą w tych obszarach. Podczas wydarzenia swoimi doświadczeniami i pomysłami podzielą się przedstawiciele Muzeum MO i British Council, uczestnicy projektu „Wymiana myśli wizualnej w sztuce” oraz inni pracownicy edukacji.
Przedstawiciele Ministerstwa Edukacji, Nauki i Sportu oraz Kultury wezmą udział w dyskusji moderowanej przez dziennikarkę Ievę Balsiūnaitė, której celem jest omówienie potrzeby i potencjału synergii między edukacją a kulturą. Doświadczeniami Litwy i Wielkiej Brytanii w szkoleniu kreatywnego uczenia się i włączaniu sztuki do edukacji formalnej podzielą się pedagog, pisarz, ekspert edukacji Greg Klerkx i szefowa stowarzyszenia „Creative Connections” Milda Laužikaitė. Dyrektor Instytutu Nauk o Wychowaniu dr hab. Dr Podczas wykładu Sandra Kairė przedstawi prezentację na temat znaczenia sztuki w praktyce edukacyjnej.
Edukatorka muzealna MO Miglė Kuolaitė-Jurgelionienė przedstawi metodę strategii myślenia wizualnego zastosowaną w projekcie „Wizualna wymiana myśli w sztuce” oraz swoje doświadczenia z wykorzystaniem dzieła sztuki. W międzyczasie Alma Legeikienė i Ala Patasova, nauczycielki Progimnazjum Przyjaźń Visaginas, uczennice tej szkoły, edukatorki muzealne MO Sandra Zubielaitė i Irina Leto opowiedzą z pierwszej ręki o praktycznych doświadczeniach stosowania tej metody.
Projekt edukacyjny „Wizualna wymiana myśli w sztuce” realizowany jest w ramach programu „People to People” we współpracy z British Council na Litwie.
„Przyjaciel zwierząt na całym świecie. Przyjazny adwokat piwa. Generalny organizator. Fanatyk popkultury.”