Od 20 października 2022 roku w Wilnie (kina „Multikino”, „Skalvija”, „Pasaka”), Kownie (kino Romuva), w Solecznikowskim Domu Kultury i Centrum Kultury w Możejkach rozpoczynają się długo oczekiwane pokazy „Młodego Kina Polskiego” reż. wszyscy kinomani, zaczynają się pokazywać.
W sumie będzie można zobaczyć dziewięć (cztery dokumenty i pięć fabularnych) ośmiu odważnych i utalentowanych reżyserów kino.
W ich pracach zobaczymy przeszłość, teraźniejszość i… przyszłość, wojnę, walkę z przeciwnościami losu i samym sobą, cierpienie, ale także sztukę, piękno i miłość.
Niezależnie od tego, czy opowiadają historię słynnego już prezydenta, czy samotnej matki, każdy twórca jest przede wszystkim zainteresowany osobą i jej walką.
Festiwal „Młode Kino Polskie” już 20 października. Film dokumentalny „Chopin. Nie boję się ciemności” (2022; projekcja na świecie iw Polsce – 14.10.2022).
Reżyserka Joanna Kaczmarek w swoim filmie „Chopin. Nie boję się ciemności” oferuje swoistą muzykoterapię. Ten dokument przeplata historie trzech słynnych pianistów.
Wraz z Leszkiem Możdżerem, Won Jae-Yeon i Fares Marek Basmadji wyruszymy w ekscytującą i mistyczną podróż, na końcu której czeka nas trudne wyzwanie – ekskluzywne koncerty w miejscach związanych z największymi konfliktami ludzkości:
w pobliżu utworzonego przez nazistowskie Niemcy obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau, w pobliżu granicy z kontrolowaną przez dyktatora Koreą Północną oraz w centralnym Bejrucie, tuż po wybuchu w tamtejszym porcie.
Czy kompozycje Chopina mogą choć na chwilę zatrzymać czas i skłonić do refleksji? Czy potrafią wyjaśnić przyczyny tych brutalnych zbrodni przeciwko ludzkości?
Polskie trio Filipa Wojciechowskiego (Filip Wojciechowski – instrumenty klawiszowe, Piotr Biskupski – perkusja, Pavel Puszczało – kontrabas) uświetni otwarcie festiwalu.
W programie festiwalu „Młode Kino Polskie” (20 października – 20 listopada 2022 r.) zostaną pokazane następujące filmy:
Babilon. Raport o stanie wojny (Babilon. Raport o stanie wojennym, reż. Marek Bukowski);
Chopina. Nie boję się ciemności (Chopin. Nie boję się ciemności, reż. Joanna Kaczmarek);
Dzień, w którym znalazłem dziewczynę na śmietniku (Dzień, w krzym najledem w śmieciach dziewczynkę, reż. (Michał Krzywicki);
Kiedy kwiaty nie mogą milczeć (reż. Andrei Kutsila);
Legiony (Legiony, reż. Dariusz Gajewski);
Magdalena (reż. (Filip Gieldon);
W poszukiwaniu miłości (Po miłość, reż. Andrzej Mańkowski);
Summa (reż. (Andrei Kutsila);
Sługa Narodu Ukraińskiego (Ukraiński sługa narodu) w reżyserii Barbary Włodarczyk.
Nagrodzony na Warszawskim Festiwalu Filmowym dokument polskiego Białorusina Andrzeja Kuciły „Kiedy kwiaty nie mogą milczeć” (2021) przedstawia życie na dzisiejszej Białorusi po brutalnym stłumieniu protestów społecznych w 2020 roku, a „Summa” (2018) tego reżysera, najlepsza dokument Krakowskiego Festiwalu Filmowego, ukazujący ostatnie dni życia słynnego wileńsko-artysty Andrzeja Strumiłła oraz poruszający kwestie samotności i przemijania człowieka.
Znana polska dziennikarka Barbara Włodarczyk bada fenomen popularności prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego w filmie „Sługa Narodu Ukraińskiego” (2020).
W poszukiwaniu miłości (2021) to dramat psychologiczny Andrzeja Mańkowskiego o internetowym romansie i jego następstwach.
Bohaterką pierwszego filmu fabularnego Philipa Gieldona „Magdalena” (2021) jest młoda DJ-ka, która w młodym wieku została mamą, poszukując swojego miejsca w tym bezlitosnym świecie.
Film fantasy Michała Krzywickiego „Dzień, w którym znalazłem dziewczynę na śmietniku” (2021) to dystopia o niedalekiej przyszłości Polski, w której zapanowało niewolnictwo.
Historyczny film „Legiony” Dariusza Gajewskiego to jeden z najdroższych polskich filmów ostatnich lat, opowiadający o młodych ludziach, którzy właśnie weszli w dorosły świat, ich uczuciach i nadziejach w czasie Premierowej Wojny Światowej.
Film fabularny Marka Bukowskiego „Babilon. Raport o stanie wojny” (2021), oparty na książce Marka Nowakowskiego „Raport o stanie wojny”. Notatki codzienne”, przedstawia rok 1982. 3 maja po wydarzeniach w Warszawie, kiedy to milicja i jej siły specjalne brutalnie stłumiły największą demonstrację stanu wojennego.
Fragment recenzji krytyk filmowej Anny Mikonis-Railienė: (…) Program „Młode kino polskie” skupia się na człowieku i jego dramatycznych losach w wirze politycznych decyzji i historycznych przemian.
Kamera dokładnie filmuje człowieka, obserwuje go cierpliwie i uważnie.
Historie opowiedziane w filmach przywracają nas do najważniejszych pojęć życiowych (miłości, wolności, samotności i cierpienia) oraz sprawiają, że na nowo czujemy i doświadczamy życia wśród ludzi iz ludźmi w wirze trudnej historii.
(…) Filmy dokumentalne, które zgłębiają polityczne dylematy tamtych czasów, jednocześnie odsłaniając ukryte żywe kolory codzienności.
Żyjemy w burzliwych czasach naznaczonych reżimami totalitarnymi, przemocą i wojną. To tematy, z którymi mierzą się młodzi dokumentaliści.
Przygotujcie się zatem na zdrową dawkę wrażeń i wrażeń, które rozgrzeją nasze umysły i serca w chłodne październikowe i listopadowe wieczory. Dokładny program Festiwalu znajduje się na stronie internetowej www.lenkukinas.lt.
Organizatorzy: Instytut Polski w Wilnie, Telewizja Polska SA;
Sponsorzy generalni: ORLEN Lietuva, ORLEN Baltics Retail;
Partnerzy: Dom Kultury Polskiej w Wilnie, Salčininkų Centrum Kultury, Możejki Centrum Kultury, kina „Multikino”, „Skalvija”, „Pasaka”, „Romuva”;
Partnerzy prasowi: LRT, TVP Wilno, radio „Znad Wilii”, portale: 15min.lt, ZW.lt, Wilnoteka.lt, dziennik „Kurier Wileński”.
„Myśliciel. Miłośnik piwa. Miłośnik telewizji. Zombie geek. Żywności ninja. Nieprzejednany gracz. Analityk.”