Minister: Plan Rail Baltica pomiędzy Kownie a granicą Polski można jeszcze dostosować

Trasę europejskiej kolei „Rail Baltica” w gminie Kalwaria można jeszcze zmienić, aby uratować przynajmniej część domów mieszkańców lub innego mienia, powiedział minister transportu Marius Skuodis.

„To prawda w przypadku Rail Baltica, mogę ubolewać, że w niektórych miejscach zdarzają się takie bolesne sytuacje, ale zespół jest naprawdę zmotywowany i widzi, co może zrobić (…) Jeśli da się coś zrobić, to naprawdę jesteśmy próbując znaleźć rozwiązania.” Na przykład w Poniewieżu naprawdę znaleźliśmy sposób, aby poruszać się po obwodzie poniewieskim, tak aby nie przechodzić przez gospodarstwa i osiedla” – powiedział pan Skuodis podczas wtorkowego spotkania z członkami frakcji „Za Litwę” z ramienia Demokratów Sejmu .

W sierpniu ministerstwo poinformowało, że zostały ustalone konkretne lokalizacje, działki i ich części, przez które będzie przebiegać linia Rail Baltica na odcinku od Kowna do granicy z Polską, gdzie na nowych terenach planowana jest budowa nowego dwutorowego toru. , a jeśli pozwalają na to możliwości techniczne, z wykorzystaniem odcinków istniejącego toru kolejowego.

Członek frakcji Kęstutis Mažeika powiedział na spotkaniu, że w związku z planami państwowymi gospodarstwa zostaną wyburzone lub rozebrane. Poseł zapytał ministra, czy jest możliwość ich uratowania.

To co się dzieje z projektem „Rail Baltica” to właściwie tragedia dla tego regionu, bo (…) przekształcane są gospodarstwa rolne, gospodarstwa, domy, wyburzane są budynki rolnicze z niespłacanymi jeszcze kredytami bankowymi.

„To, co dzieje się z projektem „Rail Baltica”, to właściwie tragedia dla tego regionu, bo (…) przekształca się gospodarstwa rolne, gospodarstwa, domy, burzy się budynki rolnicze z niespłaconymi kredytami bankowymi. To są ogromne problemy (. ..Czy nie można narysować na mapie pięciu centymetrów i zachować dużej części tych gospodarstw” – stwierdził K. Mažeika.

Jego zdaniem należy również szczegółowo wyjaśnić mieszkańcom procedurę odszkodowań za zabrane przez państwo mienie.

Pan Skuodis twierdzi, że istnieje możliwość przeglądu planów odcinka Rail Baltica do Kalwarii, uwzględniając indywidualne przypadki.

„Jeśli zajdzie taka potrzeba, zwłaszcza jeśli gmina wykaże inicjatywę, a nie została jeszcze odwiedzona, wówczas zespół i ministerstwa, w zakresie, w jakim jesteśmy zaangażowani, oraz Rail Baltica mogą i będą przychodzić, aby odpowiedzieć na wszystkie pytania, w tym indywidualne pytania i szczegółowo przyjrzeć się każdej lokalizacji” – powiedział pan Skuodis podczas spotkania.

Według niego projekt „Rail Baltica” obecnie przebiega sprawnie, część gruntów potrzebnych pod budowę linii kolejowej zostanie jeszcze zakupiona, aby budowa odcinka przebiegała możliwie sprawnie.

„Ponadto priorytetem jest zakup gruntów na zasadach komercyjnych, a nie ich jeszcze zajmowanie, moglibyśmy szybciej rozpocząć budowę bardziej skomplikowanych obiektów infrastrukturalnych w okolicach Kowna i w stronę granicy z Polską: wiadukty, mosty, nie czekając na realizację całego projektu, – powiedział pan Skuodis.

Na odcinku Rail Baltica od Kowna do granicy z Polską w Mariampolu, Kazlų Rūdzie i Šeštokai planowane są także stacje regionalne oraz łącznie powstanie 116 nowych obiektów – tuneli, mostów, wiaduktów, przejść dla zwierząt, przepustów.

Oczekuje się, że plan specjalny odcinka zostanie przygotowany i przedłożony rządowi do zatwierdzenia pod koniec tego roku. Po jego zatwierdzeniu zostaną wszczęte procedury pozyskania wszystkich niezbędnych gruntów.

Całkowita długość linii kolejowej „Rail Baltica” w krajach bałtyckich wyniesie 870 km, natomiast na Litwie odcinek ten będzie liczył 392 km.

Dena Huxleye

„Ekstremalny gracz. Popkulturowy ninja. Nie mogę pisać w rękawicach bokserskich. Bacon maven. Namiętny badacz sieci. Nieprzepraszający introwertyk.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *