Elektryczna ciężarówka DFDS. Zdjęcie „Volvo Litwa”.
Operatorzy pojazdów elektrycznych, którzy nie posiadają niezbędnej infrastruktury, korzystają ze stacji ładowania średniej mocy i rozpoczęli pokonywanie 400-kilometrowej trasy.
Od 5 czerwca w regionie Kłajpedy duńska firma transportowa DFDS, która eksploatuje trzy z pierwszych w kraju ciężkich ciągników elektrycznych, zaczęła wykorzystywać napęd elektryczny w podróżach między miastem portowym a Kownie.
Poinformowano o tym w komunikacie prasowym opublikowanym przez DFDS. Vadimas Radiukas, dyrektor DFDS Trucking, przyznaje, że po otrzymaniu zamówionych elektrycznych ciężarówek trzeba było natychmiast rozwiązać bardzo specyficzne problemy z ładowaniem akumulatorów. Najbardziej nieoczekiwanym faktem było to, że oprogramowanie publicznych stacji ładowania nie przewidywało ładowania akumulatorów o dużej pojemności. Przystanki zaplanowano dla lekkich pojazdów elektrycznych o pojemności baterii do 100 kWh, natomiast ciężarówki Volvo FH Electric wykorzystywane przez DFDS są wyposażone w akumulatory o pojemności 540 kWh. Podłączenie do takiej ładowarki spowodowało błąd systemu.
Firma DFDS skontaktowała się z operatorami stacji, prosząc o dostosowanie oprogramowania do ładowania ciężarówek i choć problem został rozwiązany, trzeba było szukać innych rozwiązań. Firma podaje, że znalazła rozwiązanie we współpracy z UAB Centrinis Klaipėdos terminalas (CKT), na którego terenie zainstalowano trzy stacje wolnego ładowania, zapewniające możliwość uzupełniania zapasów energii ciężarówek w nocy.
W tym celu przystosowano jedną ze stacji udostępniających energię elektryczną statkom zaparkowanym przy nabrzeżu.
„Zasięg sieci publicznej i przepustowość stacji ładowania w sieci kraju są w dalszym ciągu bardzo ograniczone, dlatego przewoźnicy decydujący się na elektryczne ciężarówki skorzystają z każdej pomocy” – mówi cytowany w raporcie Karolis Grigalauskas, dyrektor generalny CKT.
Obecnie elektryczne ciężarówki DFDS Trucking docierają już do Kowna, a firma ogłasza, że nie może się doczekać dalszego rozwoju infrastruktury ładowania w Kłajpedzie i poza nią. Aby skrócić czas ładowania, akumulator ciężarówki Volvo należy ładować mocą 250 kW, choć na Litwie wciąż niewiele jest stacji zapewniających taką moc.
„Jedziemy tam, gdzie pozwala na to infrastruktura. Nasze wycieczki planujemy tak, aby dotrzeć do celu i wrócić jeszcze tego samego dnia. Trzy przystanki na terminalu bardzo pomagają – po zaparkowaniu ciężarówek o godzinie 9:00 wieczorem jedziemy je odebrać następnego ranka z całkowicie naładowanymi akumulatorami” – komentuje V. Radiukas.
Według obliczeń DFDS Trucking przejechanie 70 km elektryczną ciężarówką z Kłajpedy do Telsz pozwala zaoszczędzić 19,2 kg CO2. Szacuje się, że jedna ciężarówka zmniejszy zanieczyszczenie środowiska o 52 tony CO2 w ciągu 6 lat.
Zdaniem V. Radiuka niezwykle ważny był także zainicjowany przez CKT „zielony korytarz” ekologicznego transportu ciężkiego. UAB Klaipėdos Container Terminals (KKT) i LKAB „Klaipėdos Smeltė” przyczyniają się do realizacji pomysłu – terminale w porcie w Kłajpedzie załadowują kontenery. Firma DFDS przedstawiła wszystkim partnerom specyfikę obsługi wózków elektrycznych: czas ładowania akumulatora skraca użyteczny czas pracy, dzięki czemu załadowany wózek nie musi stać w miejscu.
Elektryczne ciężarówki ma już w ofercie większość europejskich producentów, jednak ich popyt utrudniają zarówno 2-3 razy wyższe ceny w porównaniu z wersjami z silnikiem Diesla, jak i stosunkowo krótkie odległości, jakie można przejechać na jednym ładowaniu. Zakup DFDS został zainicjowany przez pierwotną duńską firmę i jest sukcesywnie realizowany we wszystkich portach, w których ta firma działa.
Osobne testy z elektrycznymi ciężarówkami prowadzi także grupa transportowa Girtekos, ale są to na razie projekty krótkodystansowe w Norwegii.
[{„title”:”Perėjimas prie elektromobilių: pionieriai akcentuoja kaštų aritmetiką”,”url”:”https://vz.lt/transportas-logistika/2023/03/09/perejimas-prie-elektromobiliu-pionieriai-akcentuoja-kastu-aritmetika”,”category”:”PREMIUM”,”profiles”:[1016,1035,1067,1633,1639,1660,1686]},{„title”:”W Kłajpedzie zaczynają działać pierwsze w kraju ciągniki elektryczne”,”url”:”https://vz.lt/transportas-logistika/2023/06/20/klaipedoje-pradeda-dirbti-pirmieji- salije- traktory-elektryczne”,”kategoria”:”ARTYKUŁ”,”profile”:[1016,1067,1659]}]Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują – poinformujemy Cię w osobistym biuletynie, gdy tylko pojawią się one w „Verslo žinės”, „Sodra”, „Registrų centrum” itp. w źródłach.
Temat „Logistyka”.
„Certyfikowany fan sieci. Przedsiębiorca. Entuzjasta muzyki. Introwertyk. Student. Zły pisarz.”