Zmiany w portach morskich
Dla trzech głównych polskich portów morskich – Gdańska, Gdyni i Świnoujścia – zostały już opracowane i koordynowane nowe plany rozwoju portów zewnętrznych.
Gdańsk posiada port zewnętrzny z ogromnym terminalem kontenerowym. Dzięki temu tory kolejowe i drogi dochodzące do portu gdańskiego zostały już gruntownie przebudowane i wybudowano kilka nowych mostów.
Powstał już plan zagospodarowania centralnego portu zewnętrznego w Gdańsku. Rozwój tego portu planowany jest dopiero po ukończeniu portów zewnętrznych w Gdyni i Świnoujściu.
Przede wszystkim trwają przygotowania do budowy nowego portu zewnętrznego w Gdyni. Port ten jest dziś mniejszy od Kłajpedy, ale pod względem wolumenu ładunków dość szybko rośnie i prędzej czy później będzie dążył do wyprzedzenia Kłajpedy.
W Svinouisci istnieją już podstawy portu zewnętrznego. Terminal skroplonego gazu ziemnego (LNG) zlokalizowany jest przy głównej bramie do portu. W przyszłości w pobliżu planowane jest zainstalowanie terminalu kontenerowego.
W Świnoujściu można znaleźć także inny ciekawy obiekt: pod Odrą budowany jest tunel drogowy łączący Polskę i Niemcy. Do tej pory w pobliżu Svinouisci istniała rzeczna linia promowa, podobna do tej, która obsługuje Smiltynė w Kłajpedzie.
Zmiany: planowane jest przekształcenie portu Władysławowo, dotychczas poświęconego głównie rybołówstwu. Archiwalne zdjęcie redakcyjne.
Wojna sprzyja portom
Wpływ na rozwój polskich portów mogła mieć także wojna na Ukrainie. Dostawy amunicji na Ukrainę przebiegają przez polskie porty.
W obliczu zablokowania ukraińskich portów, polskie porty rozważają stanie się jego najważniejszymi portami eksportowymi i importowymi. W obecnych warunkach łatwiej jest eksportować zboże z Ukrainy przez porty polskie niż przez porty litewskie.
Znaczenie zyskają także polskie porty, zwłaszcza Świnoujścia i Szczecina, gdyż Niemcy zaopatrują się w surowce energetyczne po ustaniu dostaw z Rosji. Część LNG może być dostarczana do Niemiec Wschodnich poprzez zlokalizowany na ich granicy terminal LNG w Świnouisku.
Niemieccy eksperci ekonomiczni zapewniali w publikacji „Deutsche Welle”, że dostawy ropy do ogromnej fabryki zlokalizowanej niedaleko niemieckiego miasta Szczecina mogłyby przechodzić przez polski port Szczecin. W fabryce tej pracowało około 1500 osób. Wykorzystywała ropę otrzymywaną rurociągami z Rosji. Zakład dostarczał produkty naftowe do Niemiec Wschodnich, w tym do regionu Berlina.
Po wprowadzeniu embargo na Rosję, które wywołało wojnę na Ukrainie, planuje się, że dostawy rosyjskiej ropy do olejarni Szwet będą realizowane tankowcami przez port Świnoujście-Szczecin w Polsce. Planuje się, że do tego niemieckiego zakładu będzie trafiać norweska ropa, która właściwościami przypomina ropę rosyjską.
Plan: Obecnie przedstawia się następującą wizję Portu Zewnętrznego w Ustce. Archiwalne zdjęcie redakcyjne.
Impuls z turbin wiatrowych
Polska rozwija nie tylko duże porty morskie, ale także mniejsze.
Dziś opublikowano plan rozwoju portu w Ustce w Polsce wraz z kanałem zewnętrznym. Impulsem do rozwoju tego portu stała się budowa przed nim dużej farmy wiatrowej.
Do rozwoju Ustki jako portu zaopatrzeniowego przyczyniła się także budowa oddalonej o 25 km amerykańskiej bazy rakietowej (inwestycja o wartości ponad 800 mln dolarów) za kwotę aż 4 tys. dolarów. ha Polski poligon wojskowy Vick 15 km od Ustki.
W porcie w Ustce planowana jest modernizacja nabrzeży, budowa bazy dla floty wojskowej, budowa terminala obsługi turbin wiatrowych, budowa recepcji dla promów morskich i terminalu samochodowego oraz remont dużego już w porcie rybackim współpraca z największą aukcją rybną we wschodniej części Bałtyku.
W związku z budową morskich farm wiatrowych i rozwojem transportu pasażerskiego planowana jest reorganizacja części innych mniejszych portów na polskim wybrzeżu, gdzie infrastruktura została przystosowana głównie do transportu rybnego. Porty Władysławowo, Kołobrzeg i Łeba mają nowe plany rozwojowe.
Po wybudowaniu kanału dostępowego do Polski przez Mierzeję Aistmariai (zakończenie planowane jest na jesień tego roku) planowana jest reorganizacja portów Aistmariai – Elbing, Fromborg.
„Ekstremalny gracz. Popkulturowy ninja. Nie mogę pisać w rękawicach bokserskich. Bacon maven. Namiętny badacz sieci. Nieprzepraszający introwertyk.”