Stało się już tradycją, że przed końcem roku litewskie media zalewane są doniesieniami i zdjęciami informującymi o niskich cenach w Polsce.
Wystawy produktów chińskich
Skąd bierze się polskie zjawisko niskich cen? Czy tylko złoty opiera się zarówno euro, jak i dolarowi?
Okazuje się, że Chiny również przyczyniają się do zjawiska niskich cen w Polsce. Kiedy Litwa szuka sposobów na „przekradanie się” do komunistycznych Chin, w Polsce, a konkretnie w Warszawie, odbywają się wystawy chińskich produktów.
Polskie władze i biznesmeni dyskutują i badają sposoby obniżenia kosztów transportu kontenerów z Chin do Polski po wzroście frachtu morskiego. Już nawet nie wiemy, ile kosztuje dostarczenie kontenera z Chin na Litwę, bo chińskich towarów już nie mamy.
Polacy szacują, że 20-stopowy kontener z Chin kosztuje 690 dolarów, 40-stopowy 1160 dolarów, a 40-stopowy kontener HC lub podwyższony 1220 dolarów. Kontenery te mieszczą odpowiednio 33, 67 i 77 metrów sześciennych. m towarów.
Fenomen: po części dzięki chińskim towarom Gdańsk stał się największym portem kontenerowym w regionie Morza Bałtyckiego. Zdjęcie autorstwa Vidmantasa Matutisa.
Kompensuje import
Ogromne statki przewożące chińskie towary płyną z Szanghaju do portu w Gdańsku. Tylko na Targach Towarów Chińskich w Warszawie stało się jasne, że polski rząd rekompensuje swoim biznesmenom za import chińskich towarów część wzrostu frachtu morskiego w tym roku.
Z Chin do Polski podróżują nie tylko prezenty świąteczne, zabawki, meble, elektronika, tekstylia, części samochodowe, materiały budowlane, ale nawet artykuły erotyczne.
Kiedy Litwa szuka sposobów, by „przekraść się” do komunistycznych Chin, w Polsce odbywają się wystawy chińskich wyrobów.
Niewykluczone, że te same chińskie towary będą kupowane z Polski i wywożone na Litwę, tyle że sprzedawane są dwa razy drożej, i to nie jak chińskie, tylko polskie.
Drobni litewscy biznesmeni sprzedający ubrania powiedzieli, że za kilogram nowej chińskiej odzieży zapłacili 6 euro, a teraz ceny wzrosły już do 25 euro. Ponadto Litwini zmuszeni są kupować od polskich pośredników, bo inaczej nie otrzymują chińskich towarów.
W Polsce znacząco wzrasta liczba hurtowni współpracujących z Chinami. Powstają różne firmy brokerskie, na przykład „BigChina”, która zajmuje się rodzajem pośrednictwa ubezpieczeniowego, oceniając, z którymi chińskimi firmami współpraca jest ryzykowna, a z którymi nie.
Zwiększy się przepustowość terminali
Wystawa chińskich produktów w Warszawie przyciągnęła przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw nie tylko z Litwy, ale także z sąsiednich Czech i Słowacji. Sukces prezentacji chińskich produktów w Polsce jest tak oszałamiający, że już zapowiedziano, że podobne forum odbędzie się w Polsce w połowie września przyszłego roku. Ta wystawa to nic innego jak przygotowanie do zbliżających się obchodów końca roku.
Polski port w Gdańsku najbardziej korzysta z chińskich towarów. W tym roku pod względem obrotów kontenerowych wyprzedził już rosyjski port Sankt Petersburg, niegdyś największy w regionie Morza Bałtyckiego.
Prezes Zarządu Portu Gdańsk Łukasz Greinke powiedział, że znaleziono dodatkowe 36 hektarów terenu pod rozbudowę Gdańskiego Portowego Terminalu Kontenerowego. Zwiększy też przepustowość tego portu o dodatkowe 1,5 mln dolarów. ZABIĆ. Obecnie przepustowość gdańskiego terminala kontenerowego to ponad 2,5 mln. ZABIĆ. w 2019 roku załadował ponad 2,1 mln TEU, w 2020 prawie 2 mln TEU. W tym roku powinien jeszcze sięgnąć 2,1 miliona. Załadunek kontenerów TEU.
W tym roku planuje doładować 51 mln. ton ładunków pod względem przeładunków ogółem gdański port zajmuje już trzecie miejsce w regionie Morza Bałtyckiego – po rosyjskich portach Ust-Ługa i Sankt Petersburg. W rankingu największych portów Europy Gdańsk zajmuje w tym roku 18 miejsce.
„Praktykujący Twitter. Profesjonalny introwertyk. Hardkorowy znawca jedzenia. Miłośnik sieci.