Litwini, którzy jeżdżą do Polski, wymyślili, jak zarabiać: ostrzegają – jeśli oszukujesz, to podejmą działania

Po wejściu w życie z początkiem lutego w Polsce ulg w akcyzie i podatku od towarów i usług (VAT) Litwini jeździli do sąsiedniego kraju nie tylko po żywność czy inne towary, ale też zatankować tańszym paliwem.

22 lutego według danych, na jednej ze stacji „Orlen” w Suwałkach Litwini mogli zatankować benzynę za ok. 1,16 euro, a olej napędowy za 1,20 euro. To znacznie mniej niż na wielu stacjach benzynowych w naszym kraju.

Ich przedstawiciele poprosili przedstawicieli litewskich władz o obniżenie podatku VAT lub akcyzy, a przewoźnicy, którzy twierdzą, że pieniądze trafiają obecnie bezpośrednio z Litwy do polskiego budżetu, namawiają ich do tego samego.

Jednak urzędnicy państwowi, a także ekonomiści oceniają te propozycje ze szczególną ostrożnością i zapewniają, że obniżka VAT nie miałaby znaczącego wpływu na cenę paliwa na Litwie.

Litwini zorientowali się, jak zarabiać

W Polsce, podczas gdy zasiłki nadal obowiązują, rodacy nie śpią i już planują na portalach społecznościowych, jak mogliby zarobić na dodatek.

Jedni reklamują, że za 30-40 euro mogą je zabrać do Polski na zakupy, a potem przywieźć do domu, inni zastanawiają się, ile paliwa można sprowadzić z Polski na Litwę, żeby móc je później sprzedać wyższa cena. .

To prawda, że ​​taki biznesplan wymyślony przez Litwinów nie jest nowy, bo już wcześniej większość transgranicznych dojeżdżających do pracy sprowadzała z Białorusi znacznie tańszy olej napędowy, który później sprzedawali na Litwie po wyższej cenie.

Przedstawiciele VMI przypominają Litwinom, że nie ma potrzeby płacenia dodatkowych podatków za importowane paliwo.

„Obowiązek płacenia podatków na Litwie od paliwa sprowadzanego z Polski zależy od celów, do jakich będzie je wykorzystywał mieszkaniec.

Kiedy mieszkaniec przywozi z Polski paliwo (np. olej napędowy) z opłaconą akcyzą i wykorzystuje je na własne potrzeby, nie musi płacić dodatkowego podatku akcyzowego ani podatku VAT na Litwie – wyjaśnił Žygintas Grekas, dyrektor Departamentu Administracji Akcyzowej. VMI.

Można importować ograniczoną ilość paliwa

Specjalista VMI zwraca też uwagę na to, że transport paliwa na Litwę nie jest nieograniczony – prawo stanowi, że na Litwę można sprowadzić z Polski tylko określoną ilość paliwa.

„Mieszkaniec nie musi posiadać dodatkowych dokumentów przy przewożeniu lub przechowywaniu nie więcej niż 40 litrów produktów ropopochodnych na własny (niekomercyjny) użytek. W przypadku przekroczenia tego limitu, zarówno podczas przechowywania, jak i transportu drogowego, wodnego i kolejowego, produkty te muszą również posiadać dokumenty zakupu i/lub transportu sformalizowane w aktach prawnych”, powiedział Ž.Greek.

Prowadzący wywiad wyjaśnia, że ​​jeśli mieszkańcy zdecydują się na sprzedaż importowanego paliwa na Litwie, powstaje obowiązek wpłacenia części podatków do litewskiego budżetu.

„W przypadku, gdy rezydent sprowadza paliwo akcyzowe z Polski i wykorzystuje je w obrocie, jest zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego i podatku VAT na Litwie. Osoby, które nie są zarejestrowane jako podlegające VAT, muszą zarejestrować się jako podlegające VAT.

Do prowadzenia sprzedaży detalicznej i hurtowej paliw wymagana jest licencja. Zezwolenia na prowadzenie działalności wydaje Krajowa Rada Regulacji Energetyki – wyjaśnił specjalista VMI.

Srebro

Henrika Rukšienė, doradca służby łączności Departamentu Celnego, wyjaśnia, że ​​śledztwa w sprawie ewentualnego przemytu paliwa nie zostały wszczęte.

Ponadto przedstawiciel urzędu celnego zapewnia, że ​​jeśli Litwini nie będą przewozić więcej niż 40 litrów paliwa, urzędnicy na pewno nie zastosują dodatkowych ograniczeń.

„Gdyby litewscy celnicy zatrzymali pojazd z powodu przewożonego paliwa, kierowaliby się ustalonymi zasadami, a mianowicie, że na terenie UE obywatel może przewieźć 40 litrów paliwa o statusie produktu unijnego na własne potrzeby i wjechać na zbiornik wysiewający bez specjalnych ograniczeń.

Wstępne śledztwa w sprawie przemytu paliwa nie zostały wszczęte w Służbie Kryminalnej Celnej w zeszłym roku” – powiedział przedstawiciel celny.

Naruszenia nie pozostaną niezauważone

Przedstawiciele VMI, oceniając sytuację, przypominają, że w przypadku wykrycia możliwych przypadków uchylania się od płacenia podatków, gdy rozliczenie sprzedanego paliwa nie odbywa się zgodnie ze wszystkimi wymogami, można podjąć dodatkowe działania.

„VMI monitoruje i ocenia sytuację i, jeśli to konieczne, podejmie odpowiednie środki, w tym działania kontrolne.

Planując prace nad monitorowaniem prawidłowego wypełniania obowiązków podatkowych, VMI w tym roku kieruje się zapisem, że skłonność do uchylania się od opodatkowania jest cechą konkretnych podatników, a nie działalności gospodarczej, dlatego nie pozostanie bez niej jedyny obszar uwaga”, wyjaśnił Ž. Grecki.

VMI przypomina, że ​​mieszkańcy mogą zgłaszać wykroczenia podatkowe dzwoniąc na infolinię 1882.

Według danych Departamentu Statystyki w ciągu 2020 roku jednodniowi odwiedzający z Litwy spędzili w Polsce 28 mln. euro, a w 2019 roku 61 mln euro.

Najwięcej wydali w Polsce Litwini po wprowadzeniu euro – w 2015 roku. Wtedy przez cały rok jednodniowi goście wydali w Polsce 82 miliony. euro.

Dena Huxleye

„Ekstremalny gracz. Popkulturowy ninja. Nie mogę pisać w rękawicach bokserskich. Bacon maven. Namiętny badacz sieci. Nieprzepraszający introwertyk.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *