W sobotę podczas roboczej wizyty w Kijowie premier Ingrida Šimonytė ogłosiła, że Litwa przekazując 2 mln euro wsparcia, wspomoże międzynarodową inicjatywę „Ziarna Ukrainy” prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego.
„Nazwy Rosji zmieniały się na przestrzeni wieków, ale nie jej charakter i metody działania. Prawie sto lat później jesteśmy świadkami rosyjskich ataków na ukraińskie porty cywilne, magazyny zbożowe i Morze Czarne objęte blokadą. Rosja ponownie próbuje uzbrojyć żywność, ale tym razem takie ambicje się nie powiodą” – powiedział premier na szczycie poświęconym tej inicjatywie.
Według I. Šimonytė jedynym trwałym rozwiązaniem umożliwiającym osiągnięcie zarówno światowego bezpieczeństwa żywnościowego, jak i trwałego i sprawiedliwego pokoju w Europie jest zwycięstwo Ukrainy i całkowita porażka Rosji w nieuzasadnionej i niesprowokowanej wojnie.
We wszystkich formatach wielostronnych i dwustronnych Litwa podtrzymuje stanowisko, że nie można ograniczać skali i tempa międzynarodowego wsparcia dla Ukrainy – podkreślił premier. W związku z tym litewska pomoc wojskowa, finansowa i humanitarna dla Ukrainy będzie kontynuowana do czasu wygrania przez nią wojny i odzyskania sił – głosi komunikat rządu.
W zeszłym roku Litwa przekazała taką samą kwotę na humanitarny program żywnościowy „Zboża Ukrainy”, realizowany przez Ukrainę wspólnie z partnerami międzynarodowymi.
ELTA przypomina, że 17 lipca Moskwa odstąpiła od umowy umożliwiającej bezpieczny eksport ukraińskich produktów z portów Morza Czarnego. W odpowiedzi minister spraw zagranicznych Gabrielius Landsbergis, minister rolnictwa Kęstutis Navickas i minister komunikacji Marius Skuodis złożyli do Komisji Europejskiej propozycje dotyczące eksportu ukraińskiego zboża, wzywając do wzmocnienia alternatywnej trasy przez Bałtyk. kraju i proponując rozwiązanie: zielony korytarz przecinający Polskę do Kłajpedy.
Od maja 2022 roku „Lietuvos geležinkeliai” rozpoczął transport niewielkich ilości ukraińskiego zboża do portu w Kłajpedzie przez Polskę.
Dyrektor portu w Kłajpedzie Algis Latakas powiedział, że przez port można przeładować dodatkowe 10–15 mln ton. ton zboża, jednak takiej ilości nie da się sprowadzić ze względu na problemy logistyczne, które po rozwiązaniu umożliwiłyby portowi przyjęcie części zboża z Ukrainy.
W tym czasie litewski klaster morski, zrzeszający morskie środowisko gospodarcze i naukowe kraju, zaproponował optymalne rozwiązanie w zakresie poszukiwania połączenia z portem przez arterię Niemna.
„Certyfikowany fan sieci. Przedsiębiorca. Entuzjasta muzyki. Introwertyk. Student. Zły pisarz.”