Ruch na zachodniej obwodnicy Wilna. Zdjęcie: Judita Grigelytė (VŽ).
Litewski krajowy związek przewoźników samochodów „Linava” informuje, że co najmniej kilka razy w tygodniu firmy zrzeszone otrzymują kary za niespełnienie wymagań pakietu mobilności. Zdaniem związku zapisy pakietu mobilności stały się wyzwaniem dla firm, które ze względu na rosnące koszty nie byłyby w stanie sprostać wymaganiom.
Według wyliczeń „Linavy” obecnie kary za nie zawracanie kierowców do centrum działań przewidzianych w pakiecie mobilności wahają się od ok. 2000 do 4000 euro na firmę, przy średniej 2000 euro. A za to, że kierowca nie wypoczywa w obiektach noclegowych, mandaty wahają się od 1000 do 3000 euro, za nie zaznaczenie na tachografie faktu przekroczenia granicy państwowej – do 1000 euro.
Zdaniem Vytasa Bučinskasa, wiceprezesa „Linavy”, sytuacja ta zmusza firmy do szukania rozwiązań.
„Firmy litewskie, lawirując między wymaganiami pakietu mobilności i chcąc uniknąć tysięcy kar, zakładają oddziały i filie w innych krajach. Na przykład zakłada firmę w Niemczech, gdzie niemiecka licencja transportowa rozwiązuje problem zwrotu kierowców i ciągników, ponieważ geografia wykonywanej pracy pokrywa się z centrum działalności. Nie jest to jednak rozwiązanie, ponieważ dodatkowo zachęca przewoźników do przenoszenia się za granicę” – mówi V Bucinskas.
VŽ napisał, że pakiet mobilności pod presją wymagań i warunków zatrudnienia kierowców z krajów trzecich, litewscy przewoźnicy nadal osiedlają się w krajach położonych na zachodzie kraju – począwszy od Polski, a skończywszy na głównych krajach UE i Skandynawii.
[{„title”:”Lietuvos vežėjai: Vakarų kompanijoms konkuruoti su verslais iš Europos periferijos lengva nebus”,”url”:”https://vz.lt/transportas-logistika/2022/06/30/lietuvos-vezejai-vakaru-kompanijoms-konkuruoti-su-verslais-is-europos-periferijos-lengva-nebus”,”category”:”PREMIUM”,”profiles”:[1016,1026,1067,1633,1659,1873]},{„title”:”Walka o kwoty: z jednej strony przewoźnicy, z drugiej obrońcy praw człowieka”,”url”:”https://vz.lt/ transportas-logistika/2022/08/11 /arsikaktomusa -del-quota-on-side–carriers-the-the-in–human-right-activists”,”category” :”PREMIUM”,”profile”:[1016,1026,1057,1067,1633,1659,1873]},{„title”:”Wkład transportu w PKB: wciąż wysoki, ale z przeszkodami dla wzrostu”,”url”:”https://vz.lt/transportas-logistika/2022/12/07/transporto -indelis- i-bvp-nadal-świetny-ale-z-przeszkodami-do-ewoluowania”,”category”:”PREMIUM”,”profile”:[1016,1067,1633,1659,1873]},{„title”:”Przewoźnicy emigrujący do Polski atakują litewską politykę migracyjną”,”url”:”https://vz.lt/transportas-logistika/2022/12/15/i-lenkija -emigruojantys-vezejai- taps -to-litewska-polityka-migracyjna”,”kategoria”:”PREMIUM”,”profile”:[1016,1029,1067,1659]}]Zenonas Buivydas, sekretarz generalny stowarzyszenia „Linava”, uważa, że wymagania pakietu mobilności powodują znaczne tarcia między właścicielem firmy transportowej a pracownikiem.
„Kierowcy, zwłaszcza ci, którzy przyjeżdżają z odległych krajów i chcą zarobić, chcą pracować dłużej, a wymogi pakietu mobilności im tego zabraniają. Jednak pracodawca musi w każdym przypadku spełnić warunki pakietu mobilności, co prowadzi do niepotrzebnych złości i nieporozumień między pracodawcą a pracownikiem – mówi Z. Buivydas.
Według niego, ponieważ litewskie przedsiębiorstwa nadal borykają się z wdrażaniem wymagań pakietu mobilności, z czasem łączne straty mogą sięgać milionów. A niektóre małe i małe firmy, które stale otrzymują grzywny, mogą całkowicie zbankrutować.
Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują – poinformujemy Cię w osobistym biuletynie, gdy tylko zostaną wymienione w „Verslo žinias”, „Sodra”, „Registrų centura” itp. w źródłach.
„Myśliciel. Miłośnik piwa. Miłośnik telewizji. Zombie geek. Żywności ninja. Nieprzejednany gracz. Analityk.”