Girteka Logistics w Wilnie. Zdjęcie: Judita Grigelyts (V).
W ciągu ostatnich czterech lat inwestycje litewskich firm w polski sektor transportu i logistyki osiągnęły rekordowy poziom 51,5 mln. Eur i były najważniejsze w ciągu ostatnich dziesięciu lat, informuje litewski narodowy związek samochodów drogowych Linava.
Dla porównania w czwartek 2020 r. inwestycje litewskich firm w polski sektor transportowy sięgnęły 30 mln. EUR, 2019 Czwartek Czwartek 23,5 mln EUR.
Z najnowszych danych Banku Litwy i Departamentu Statystyki dotyczących dynamiki litewskich inwestycji za granicą oraz danych zebranych przez Krajowe Stowarzyszenie Pojazdów Litewskich Linava wynika, że w sąsiednim kraju jeździ obecnie ponad 600 litewskich pojazdów.
W oświadczeniu stowarzyszenia czytamy, że wraz ze wzrostem polskiego sektora logistycznego, litewski sektor logistyczny będzie się coraz bardziej kurczył, im większy będzie wpływ środków budżetowych.
Rosnący udział
Aleksandras Izgorodins, ekonomista firmy Brandnomika, zauważa, że inwestycje litewskich firm w polskim sektorze transportowym nie tylko rosną, ale odgrywają coraz ważniejszą rolę w ogólnej strukturze litewskich inwestycji zagranicznych w Polsce. Przykładowo w czwartek 2019 r. czwarta inwestycja w sektorze transportowym stanowiła 8,5 proc. całej struktury litewskich inwestycji w Polsce, a w 2021 r. już 16,7 proc. w IV kwartale.
Jest to konieczne, ponieważ waga sektora transportowego w strukturze litewskich inwestycji w Polsce podwoiła się w ciągu dwóch lat. Sektor transportowy stał się jednym z głównych kierunków litewskich inwestycji w Polsce. Rosnące inwestycje Polski sektor logistyczny jest również niezbędny dla rozwoju polskiego sektora logistycznego, ponieważ inwestycje i działalność firm litewskich w Polsce nie będą miały wpływu na wskaźniki sektora transportowego Litwy, ale krajów sąsiednich. Wiadomo, że to strata dla naszego państwa i jego budżetu – ocenia A. Izgorodin.
Zdaniem ekonomisty biznes zawsze przenosi się tam, gdzie warunki są najkorzystniejsze. Pozostaje żałować, że państwo litewskie nie znajduje atrakcyjnych warunków i inwestycje przedsiębiorców przenoszą się na Litwę.
Łatwiej pracować
Zenonas Buivydas, sekretarz generalny Linava, mówi, że w ostatnich latach niezwykle aktywna stała się ekspansja biznesu transportowego i przeniesienie do sąsiedniej Polski, gdzie możliwe jest zatrudnienie długodystansowych truckerów.
Polscy koledzy mogą zatrudnić cudzoziemców w kraju trzecim w ciągu tygodnia lub dwóch, podczas gdy na Litwie przeprowadzenie niezbędnych procedur, skompletowanie i skoordynowanie niezbędnych dokumentów do zatrudnienia obywatela kraju trzeciego zajmuje ponad dwa miesiące. Ponadto warunki finansowania firm są w Polsce znacznie korzystniejsze, co znacznie ułatwia uzyskanie kredytów w bankach dla firm transportowych. Nie zapomnij o znacznie niższych cenach ubezpieczenia przy ubezpieczeniu pojazdów. Dlatego przedsiębiorcy nie mają pytań, co wybrać – mówi Z. Buivydas.
Vytas Buinskas, wiceprezes stowarzyszenia Linava, zwraca uwagę, że korzystniejsze otoczenie fiskalne i wymagania obecnego pakietu Mobility, który zobowiązuje go do składania formularza rejestracyjnego co 8 tygodni, zachęcają go do kierowania inwestycji do sąsiednich regionów.
Polska jest ruchem towarowym w Europie, więc firmy szukają miejsc, gdzie jest dla nich korzystniej założyć swoje firmy, aby sprostać wymogom pakietu mobilności. Również kwestia kwot dla pracowników spoza Unii Europejskiej nie została jeszcze rozwiązana na Litwie, choć wielokrotnie apelowaliśmy do rządu o zniesienie kwot. Stosowanie ich do zawodu deficytowego nie ma sensu. W Polsce proces zatrudniania pracowników jest dobrze ugruntowany, dlatego poprosiłem ich, aby prowadzili swoją działalność tam, gdzie są korzystniejsze warunki – wyjaśnia V. Buinskas.
Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują, a my poinformujemy Cię w osobistym biuletynie, gdy tylko zostaną wymienione w Business, Sodra, Registry Center itp. w altówkach.
„Certyfikowany fan sieci. Przedsiębiorca. Entuzjasta muzyki. Introwertyk. Student. Zły pisarz.”