Lutauras Kasinas, członek Sejmu. Zdjęcie: Judita Grigelyts (V).
Aby Litwa mogła lepiej egzekwować zachodnie sankcje wobec Rosji i Białorusi, w urzędzie celnym rozpocznie pracę osobna wyspecjalizowana jednostka urzędników, którzy będą analizować kody produktów i monitorować wszystkie systemy obchodzenia sankcji – powiedział Laurynas. i Komisji Obrony Sejmu.
Drugi rozdział został uzupełniony bardziej szczegółowymi informacjami na temat litewskiego zakazu dotyczącego statków i samolotów
Np. w urzędach celnych muszą być osobne wyspecjalizowane jednostki, które będą pracować z kodami, z możliwością obejścia sankcji itp. To już się dzieje. Plany są gotowe, finansowanie jest upraytas. Wzmocnimy się strukturalnie, powiedział L. Kasinas dziennikarzom po zamkniętym posiedzeniu Seimas NSGK w czwartek.
W komisji omówiono sposób wdrażania sankcji Unii Europejskiej (UE) wobec Rosji i Białorusi na Litwie.
Należy wzmocnić zdolności instytucjonalne i koordynację – dodał przewodniczący komisji.
Według niego nakładanie sankcji będzie procesem ciągłym, z którym Litwa będzie musiała walczyć.
Według L. Kasina na początku wiosennej sesji Sejmu zostanie przyjęty akt prawny, który przyspieszy odpowiedzialność administracyjną i karną osób, które uczestniczą w sankcjonowanym transporcie towarów lub osób przez Litwę, udzielają wsparcia, i rozwijać wspólne działania.
W odpowiedzi na przypadki obchodzenia międzynarodowych sankcji wobec Rosji i Białorusi rząd zatwierdził we wtorek kilka poprawek do ustawy i wezwał Sejm do przyspieszenia działań pociągających do odpowiedzialności. Wiceminister spraw zagranicznych Jonas Survila powiedział, że surowsze kary powinny być dodatkowym środkiem odstraszającym.
Projekt nowelizacji sankcji międzynarodowych przewiduje, że kara dla firm nie powinna być niższa niż 10 tys. euro i może sięgać od 50 do 100% wartości towaru. Jeżeli firma wielokrotnie narusza sankcje w ciągu roku, a wartość towaru przekracza 100 tys. niż 20 000 euro.
Jeżeli przedmiotem naruszenia kary nie jest towar, usługa lub szkoda, proponuje się karę grzywny w wysokości 20 000 500 000 euro. Towary mogą również zostać skonfiskowane.
Sugeruje się również, aby kodeksy karne i administracyjne określały odpowiedzialność i skutki środków ograniczających nałożonych w odpowiedzi na agresję wojskową Rosji na Ukrainę.
Obecnie Kodeks karny przewiduje za naruszenie sankcji międzynarodowych karę grzywny, pozbawienia wolności albo pozbawienia wolności do lat 5 albo grzywnę od 200 do 6 000 euro.
Niezwodowany statek i samolot
Wówczas minister transportu Marius Skuodis poinformował po zamkniętym posiedzeniu NSGK, że w miniony weekend Litwa nie pozwoliła dryfującemu rosyjskiemu statkowi pod banderą Belize opuścić port morski w Kłajpedzie, a w zeszłym tygodniu prywatnemu samolotowi obywateli Rosji i Izraela nie pozwolono latać.
Według Zarządu Portu w Kłajpedzie statek Bystraya pływający pod belizeńską banderą wielokrotnie próbował wpłynąć do portu, ale objęty sankcjami statek nie został odprawiony i skierował się do portu w Kaliningradzie.
W lutym dwa razy poinformowano, że statek zawinął do portu w Kłajpedzie na krótkie naprawy i tankowanie, a drugi raz na dostęp do statku i prace eksploatacyjne. Według raportu statek również próbował wejść do portu na początku marca, korzystając ze sztormowej pogody i prosząc o przydzielenie statkowi portu schronienia.
Bystraya jest członkiem floty objętej sankcjami Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA).
Litewska Administracja Bezpieczeństwa Transportu (LTSA) poinformowała BNS, że osoba posiadająca podwójne obywatelstwo izraelskie i rosyjskie oraz zezwolenie na pobyt czasowy na Litwie będzie próbowała podróżować na Litwę samolotem Embraer EMB-135BJ, zamówionym prywatnie w Izraelu w zeszłym tygodniu.
LTSA ustaliła podczas śledztwa przeprowadzonego 8 miesięcy temu, że obywatel ma obywatelstwo rosyjskie. w związku z tym nie udzieliliśmy zgody na loty na terytorium Litwy zamówionemu przez niego samolotowi – informuje LTSA.
Według administracji osoba może podróżować jako biedny pasażer dowolną linią lotniczą i polecieć na Litwę i inne kraje UE, ponieważ ruch samolotów pasażerskich do rosyjskiego zamku nie jest zabroniony, ale w tym przypadku nie pozwolono mu lecieć na Litwę, bo był to dowodzony przez niego prywatny samolot.
Według LTSA nie był to przypadek wyjątkowy, jak dotąd odnotowano kilka takich przypadków, gdy obywatele rosyjscy próbowali przedostać się na Litwę prywatnymi samolotami.
Według ministra łączności codziennie przez Litwę podejmowane są próby transportu towarów, których ruch jest motywowany sankcjami.
Jeśli chodzi o towary, które są przechwytywane, które są pochłaniane, to są one każdego dnia. Do mediów nie dociera wiele informacji – powiedział minister.
V ustalił również, że Litwa zatrzymała i zwróciła na Białoruś na tydzień ponad 30 wagonów z produkcji rosyjskiej olejarni Lukoil, która podlega międzynarodowym sankcjom.
Powielanie informacji agencji informacyjnej BNS w publicznych mediach informacyjnych i na stronach internetowych bez zgody UAB „BNS” jest zabronione.
Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują, a my poinformujemy Cię w osobistym biuletynie, gdy tylko zostaną wymienione w Business, Sodra, Registry Center itp. w altówkach.
Motyw logistyki
„Certyfikowany fan sieci. Przedsiębiorca. Entuzjasta muzyki. Introwertyk. Student. Zły pisarz.”