Krajowe Nagrody Filmowe „Srebrny Żuraw” ogłosiły zaktualizowaną listę nominowanych

Po ogłoszeniu 2 maja nominacji do Srebrnego Żurawia członkowie środowiska filmowego w mediach społecznościowych i mediach toczyli gorącą debatę, że Komisja Selekcyjna tworzyła zbyt krótkie listy nominowanych, nie wymieniając tylko 3 lub 4 kandydatów w niektórych nominacjach, mimo że statuty nagród dopuszczają pięć nominacji.

„Zgodnie z regulaminami nagród komisja selekcyjna ma prawo ogłosić co najmniej trzech nominowanych, pięciu nie jest obowiązkowych. Jednak taka zasada jest bardziej odpowiednia w sytuacji, gdy w danej nominacji jest mało kandydatów. komisja ma wówczas możliwość utworzenia jej z mniejszej liczby kandydatów lub w ogóle nie ogłaszania takiej nominacji” – wyjaśnił Darius Vaitiekūnas, szef AVAKA.

Tym razem do organizatorów nagród trafiły oficjalne prośby przedstawicieli branży filmowej, a część nominowanych już w tym roku zapowiedziała przegląd nominacji i ich poszerzenie, tak aby komisja głosująca pracująca w drugim etapie mogła wybierać spośród najszerszej możliwy zakres filmów.

„Widzieliśmy sens reagowania. Bardzo ważny jest nie tylko dialog między obiema stronami, ale także wysłuchanie wszystkich stron. A jeśli dla środowiska filmowego ważne jest, aby zobaczyć pięciu najlepszych nominowanych, to naszym zadaniem jest jako organizatorzy, aby to osiągnąć” – powiedział D. Vaitiekūnas.

„Odbyło się wiele dyskusji między filmowcami na temat tej sytuacji. Ważne jest, aby dyskusja się odbyła, a także ważne jest, aby została podjęta kompromisowa decyzja” – powiedział dyrektor LKC Laimonas Ubavičius.

LKC i AVAKA zwróciły się do komisji selekcyjnej o ocenę możliwości wysłuchania propozycji zgłaszanych przez filmowców i poszerzenia list nominowanych w nominacjach, w których nie ogłoszono pierwszej piątki.

„Usłyszeliśmy głosy branży filmowej i wczoraj wieczorem spotkaliśmy się, żeby przeanalizować podjęte decyzje. Myślę, że udało nam się znaleźć wspólny kompromis” – powiedział przewodniczący komisji selekcyjnej Martyn Mickėnas – Chcielibyśmy zwracamy uwagę, że wszyscy członkowie kapituły oceniali filmy rzetelnie i odpowiedzialnie, nie przywiązując wagi do nazwisk osób, które je stworzyły, ani do historii festiwalu filmowego i przyznanych im nagród. Nie uważamy, aby oceny innych prowizje powinny mieć wpływ na ocenę Komisji Srebrnego Żurawia.Rozumiejąc potrzeby środowiska filmowego, proponujemy przegląd selekcji i zasad selekcji „Komisji Srebrnego Żurawia”.„Pieniądze” lub nie dla komisji, aby przyszłoroczne decyzje spełniały oczekiwań. Regulaminu nie da się zmienić do góry nogami. Rozumiejąc oczekiwania środowiska filmowego, zrobiliśmy wszystko, na co pozwala nam obecny regulamin: rozszerzyliśmy listę możliwych nominacji. Życzymy wszystkim wesołych świąt.”

Po drugim głosowaniu komisji prawie wszystkie nominacje składają się z 5 nominacji, z wyjątkiem nominacji na najlepszą charakteryzację roku – zostały 4 nazwiska, gdyż jeden z kandydatów mógłby być nominowany nawet do 6 filmów , a zasady wymagają wybrania filmu.

W posiedzeniu uczestniczyło 6 z 9 członków komisji, więc było kworum do podejmowania decyzji. Przyjęli ich Martynas Mickėnas, Mantė Valiūnaitė, Linas Mikuta, Elena Jasiūnaitė, Monika Valkūnaitė, Vilius Mačiulskis. Živile Pipinytė, Jūratė Leikaitė, Laura Almantaitė nie uczestniczyły w spotkaniu. Proces został sprawdzony przez przedstawicieli firmy audytorskiej „Grant Thornton Baltic”.

Zaktualizowane spotkania ze Srebrnym Żurawiem:

1. Najlepszy film fabularny roku:

Długi metrażowy film o życiu (reż. Dovilė Šarutytė, prod. Uljana Kim)
Parada (reż. Titas Laucius, prod. Klementina Remeikaitė)
Zbyt blisko (reż. Austėja Urbaitė, prod. Živile Gallego)
Poeta (reż. Giedrius Tamoševičius, Vytautas V. Landsbergis, prod. Uljana Kim, Vytautas V. Landsbergis)
Vesper (reż. Kristina Buožytė, Bruno Samper prod. Asta Liukaitytė, Daiva Jovaišienė, Alexis Perrin)

2. Najlepszy film krótkometrażowy roku:

1991 (reż. Linas Žiura, prod. Dagnė Vildžiūnaitė, Urtė Ashkelovičiūtė)
Tu było Wilno (reż. Eitvydas Doškus, prod. Dagne Vildžiūnaitė, Meno avilys, VšĮ)
Powiedz, że kochasz (reż. Elena Rožukaitė, prod. Gabrielė Misevičiūtė, Ieva Norvilienė)
Podróż (reż. Rimantas Oičenka, prod. Jurga Kaye)
Berries (reż. Vytautas Katkus, prod. Marija Razgutė)

3. Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny roku:

Antanas Sutkus: sceny z życia fotografa (reż. Vytautas V. Landsbergis, prod. Osvaldas Bručas)
Dekadencki nie. 2419 (reż. Saimir Bajo, prod. Teresa Rožanovska)
Cmentarz (reż. Emilija Škarnulytė, prod. Dagne Vildžiūnaitė, Elisa Fernanda Pirir)
Mariupol 2 (reż. Mantas Kvedaravičius, zastępca reżysera Hanna Bilobrova, prod. Mantas Kvedaravičius, Uljana Kim, Nadia Turincev, Thanassis Karathanos, Omar El Kadi, Martin Hampel)
Powrót z Nowego Jorku (reż. Ramunė Rakauskaitė, prod. Arūnas Matelis)

4. Najlepszy film animowany roku:

Znacznie lepiej (reż. Skirmanta Jakaitė, prod. Agnė Adomene)
Katu katu (reż. Giedrė Narušytė Boots, prod. Rasa Miškinytė, UAB Era Film)
Patrikas (reż. Meinardas Valkevičius, prod. Akvilė Bliujūtė Janušė)
Planety i roboty (reż. Julius Zubavičius, Antanas Skučas, prod. Julius Zubavičius, Antanas Skučas)
Purga (reż. Gintarė Valevičiūtė Brazauskienė, Antanas Skučas, prod. Giedrė Burokaitė, Lauras Lučiūnas)

5. Najlepsza praca reżyserska roku:

Austėja Urbaitė (za blisko)
Giedrius Tamoševičius, Vytautas V. Landsbergis (poeta)
Kristina Buozytė, Bruno Samper (Nieszpory)
Ramune Rakauskaitė (Powrót z Nowego Jorku)
Titas Laucius (Parada)

6. Najlepsza aktorka roku:

Agnė Misiūnaitė (film Metro o długim życiu)
Anne Azoulay (za blisko)
Dovilė Kundrotaitė (za blisko)
Raffiella Chapman (Nieszpory)
Rasa Samuolyte (parada)

7. Najlepszy aktor roku:

Donatas Zelvys (poeta)
Lukas Malinauskas (Piosenki dla lisa)
Sarūnas Rapolas Meliesius (bramkarz)
Valentinas Masalskis (Nie będzie powodzi)
Vytautas Kaniušonis (Pokolenie zła)

8. Najlepsza aktorka drugoplanowa roku:

Barbora Bareiktė (Parada)
Indre Patkauskaitė (poeta)
Inesa Sionova (zbyt blisko)
Nele Savichenko (film Long Life Metro)
Rosy McQueen (Nieszpory)

9. Najlepszy aktor drugoplanowy roku:

Dainius Gavenonis (poeta)
Giedrius Savickas (Parada)
Paulius Markevičius (poeta)
Povilas Jatkevicius (bramkarz)
Romuald Lavrinovič (film Long Life Metro)

10. Scenarzysta Roku:

Austėja Urbaitė (za blisko)
Giedrius Tamoševičius, Vytautas V. Landsbergis (poeta)
Kristijonas Vildžiūnas (Pieśni dla liścia)
Marat Sarkisjan (Nie będzie powodzi)
Titas Laucius (Parada)

11. Praca Operatora Roku:

Eitvydas Doškus, Audrius Budrys, Adam Khalil, Emilija Škarnulytė (Kapinynas)
Feliksas Arbukauskas (pokolenie zła)
Julius Sičiūnas (Za blisko)
Laurynas Bareisa (Parad)
Vytautas Plukas (poeta)

12. Najlepsze dzieło kompozytora roku:

Zdobądź Barlindhaug (cmentarz)
Justė Janulytė (styczeń)
Kipras Mašanauskas, Vytautas Bikus (pokolenie zła)
Mindaugas Urbaitis (nic mi nie jest)
W kierunku północnym (Piosenki dla lisa)

13. Najlepsza praca artysty filmowego roku:

Justė Vazgytė (Parada)
Jurgis Krasons (piosenki dla Foxa)
Polina Rudčik (pokolenie zła)
Ramūnas Rastauskas, Raimondas DIČIUS (Nieszpory)
Sigita Šimkūnaitė (poeta)

14. Najlepsza praca reżysera montażowego roku:

Audinga Kučinskaitė (Powrót z Nowego Jorku)
Danielius Kokanauskis (Naturalna historia zniszczenia)
Gabrielė Urbonaitė, Austėja Urbaitė (za blisko)
Gintarė Sokelytė (film metra o długim życiu)
Mikas Zukauskas, Darius Silėnas (Kapinynas)

15. Najlepsze dzieło roku reżysera dźwięku:

Jonas Maksvytis (styczeń)
Julius Grigelionis (za blisko)
Saulius Urbanavičius (Pieśni dla lisa)
Vladimir Golovnitsky (Historia naturalna zniszczenia)
Vytis Puronas (cmentarz)

16. Najlepsze dzieło kostiumowe roku:

Agnė Rimkutė (poeta)
Arūnė Daukantaitė (Parada)
Christophe Pidre, Florence Scholtes (Nieszpory)
Jolanta Rimkutė (pokolenie zła)
Rūta Lečaitė (styczeń)

17. Najlepsza praca wizażysty roku:

Eglė Mikalauskaitė Gricienė (Nieszpory)
Elena Permogorskaja (bramkarz)
Jurgita Globytė (pokolenie zła)
Justė Butkė (za blisko)

18. Najlepszy film koprodukcyjny mniejszościowy roku:

Pójdę tak długo, jak trzeba (reż. Stefan Arsenijevic, lit. prod. Kęstutis Drazdauskas)
Dobre życie (reż. Morta Dauliūtė, Viktorija Šiaulytė, lit. prod. Dagne Vildžiūnaitė)
Naturalna historia zniszczenia (reż. Sergei Loznitsa, lit. prod. Uljana Kim)
Styczeń (reż. Viesturas Kairišas, lit. prod. Kęstutis Drazdauskas)
Licytacja dusz. Niesamowita historia Aurory Mardiganian (reż. Inna Sahakyan, lit. prod. Justė Michailinaitė, Kęstutis Drazdauskas)

19. Najlepszy studencki film roku:

Blausos (reż. Arnas Balčiūnas, prod. Marija Kazlauskaitė)
Dark Black Night (reż. Laura Udra, prod. Natalija Butylkina
Fall (reż. Eglė Razumaitė, prod. Eglė Razumaitė, Natalija Butylkina)
Chcę być człowiekiem (reż. Rinaldas Tomaševičius, prod. Lineta Lasiauskaitė, Gabija Šinkevičiūtė)
Sediments (reż. Viktoras Gineitis, prod. Viktoras Gineitis, Jokūbas Miškinis)

Dena Huxleye

„Ekstremalny gracz. Popkulturowy ninja. Nie mogę pisać w rękawicach bokserskich. Bacon maven. Namiętny badacz sieci. Nieprzepraszający introwertyk.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *