„Dzisiaj po raz 28 witamy wiosnę „Cinema Spring” – za każdym razem ciekawszą, wyznaczającą najaktualniejsze trendy. Ostatnie trzy lata przyniosły tak wiele wyzwań i zakłóceń, że festiwal odbywa się w najpiękniejszej Forma z niesamowitym składem to prawdziwy cud. Zespół był w stanie przeorientować się, z nową energią przygotować niezwykłą uroczystość dla nas wszystkich, a szczególnie dla festiwalowej publiczności” – powiedział Algirdas Ramaška, dyrektor festiwalu.
Organizatorzy 28. Wileńskiego Festiwalu Filmów Miejskich „Kino pavasaris”, który odbędzie się w dniach 16-26 marca, przedstawiają pełny program – już wkrótce widzowie zanurzą się w 11 dni wizualnych wrażeń.
Aistė Račaitytė, odpowiedzialna za treść i program „Kino pavasaris”, ujawnia resztę ramówki, która w tym roku obejmuje 74 filmy fabularne i 53 filmy krótkometrażowe, a ich twórcy wyróżniają się talentem, oryginalnością, ambicjami, odwaga i różnorodność form.
„Po raz pierwszy otworzymy „Cinema Spring” dwiema premierami na Litwie: nagrodzonym międzynarodowymi nagrodami debiutanckim filmem „After Sun” reżyserki Charlotte Wells, w którym Paul Mescalis, jeden z najbardziej lubianych aktorów w „dzisiaj gra główną rolę, a także pierwszy litewski film krótkometrażowy, który miał swoją premierę w Cannes w programie konkursu głównego festiwalu – film „Ugos” w reżyserii Vytautasa Katkausa.
Szczególna uwaga na filmy litewskie
„W ciągu ostatniej dekady byliśmy świadkami niesamowitego odrodzenia litewskiego kina. Cieszymy się i jesteśmy dumni z każdego osiągnięcia litewskich twórców oraz rosnącego zainteresowania publiczności. W tym roku filmy zrealizowane przez Litwinów zajmą szczególne miejsce na festiwalu – zaprezentujemy do 18 filmów, z czego 15 to premiery krajowe”, mówi A. Račaitytė. Program, wspierany przez platformę treści Telia Play, obejmie 6 filmów fabularnych i 11 filmów krótkometrażowych uznanych reżyserów i początkujących.
Niektórym z nich udało się już zdobyć nagrody prestiżowych festiwali, inne po raz pierwszy spotkają się z publicznością w „Kino pavasari”. Wśród nich jest studium śmierci filozofa Nerijausa Milleriusa na ekranie kinowym i na scenie teatru w filmie dokumentalnym „Życie po śmierci” ze znanymi aktorami Juozem Budraičiusem, Rasą Samuolyte, Dainiusem Gavenonisem i Lukasem Malinauskasem. N. Miller powiedział, że nie będzie to film o śmierci ani o życiu – będzie to film o życiu bliskim śmierci, a zobaczymy w nim aktorów, którzy musieli zagrać śmierć.
Litewscy widzowie zobaczą także dramat debiutującej reżyserki Austėji Urbaitė „Per arti”, który miał swoją premierę na Warszawskim Festiwalu Filmowym, opowiadający o rodzicielstwie, adopcji i różnicach kulturowych.
Widzowie festiwalu jako pierwsi odwiedzą specjalny pokaz przedpremierowy filmu reżyserki Eleny Kairytė „Roberta”, który śledzi życie córki pokolenia Z, a także zobaczą relację między ojcem i jego dziewczyną wychodzącą z alkoholowego błota w filmie Irmy Pužauskaitė „The 9th Step”, który zdobył nagrodę „Cineuropa”.
E. Kairytė powiedziała, że odkryła Robertę podczas castingu do filmu „Dzień Seneki” Kristijonasa Vildžiūnasa, jakieś osiem lat temu.
„On potrzebował ciekawych ludzi, ja włóczyłem się po ulicach Wilna i ich szukałem – tak poznałem Robertę, nawet nie wiem, czy kręciła, ale potem spotkałem ją w różnych miejscach, bardzo kontrastowych – to było w klub punkowy, to było, kiedy pracowała w bardzo eleganckiej restauracji Za każdym razem inna fryzura, inny styl – zauważyłem i pomyślałem, że jest w tej osobie coś ciekawego. Po jakimś czasie chciałem się sfilmować i pomyślałem, że potrzebowałem postaci. Potem przypomniałem sobie Roberta. Znalazłem ją za pośrednictwem mediów społecznościowych, zapytałem bez zbytniego przedstawiania się, czy mogę cię sfilmować, powiedziała, że tak. Potem zaczęły się zdjęcia, które trwały prawie cztery lata – nie można było przestać, nie za każdym razem, gdy przychodziłem na film, wszystko się zmieniało – nowy dom, nowa fryzura, nowa praca, jak serial, nie mogłem zejść na dół” – mówi reżyser.
„Sam nie od razu zrozumiałem, że to może być film, ale potem zobaczyłem, że może to być historia bardziej uniwersalna niż portret Roberta – może portret pokolenia, jego kondycji, jego sposobu życia Rezonowało to ze stanem, w którym żyje wielu z nas – poczuciem wielkiej niestabilności, absolutną niepewnością co przyniesie jutro, próbą znalezienia sposobu na ugruntowanie się.” Tak czy inaczej. Kiedy zdałem sobie sprawę, że może być więcej niż jeden portret osoby, wiedziałam, że będzie film” – powiedziała.
Przeżywszy rok w wojennej scenerii, dwa filmy festiwalu pozwolą zobaczyć jego codzienne życie i losy mieszkańców Ukrainy. Po raz pierwszy na Litwie widzowie będą mogli zobaczyć film „Mariupolis 2” zabitego na Ukrainie reżysera Mantasa Kvedaravičiusa, który zdobył specjalną nagrodę dokumentalną na Festiwalu Filmowym w Cannes i został uznany za najlepszy film dokumentalny na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes. Europejskie Nagrody Filmowe. Festiwal zamknie film dokumentalny, nad którym pracuje litewskie środowisko filmowe – aby solidarnie wyciągnąć rękę na Ukrainę, twórcy połączyli siły w ramach wolontariatu, którego celem było zarejestrowanie tego, co dzieje się w naszym kraju o godz. taki trudny czas.
Trzy opowiadania Vytautasa Katkausa
Obok filmu „Uogos” V. Katkausa, który otworzy festiwal, zostaną pokazane jego dwa poprzednie filmy „Ogrody kolektywne” i „Sleeping District”, które tworzą rodzaj tryptyku. „Jestem zarówno szczęśliwy, jak i podekscytowany prezentacją filmu „Uogos” na Litwie. Jak dla większości twórców, dla mnie również opinia Litwinów jest ważna i bardzo interesująca. Stworzyliśmy i nakręciliśmy ten film tutaj, więc myślę, że litewscy widzowie poczują się szczegóły dokładniej. Mam nadzieję, że ta osobista historia poruszy przynajmniej część widzów” – mówi V. Katkus.
– Filmy litewskich reżyserów, które zobaczymy w tym roku w programie „Kino pavasaris”, pokazują, jak różnorodne, wielowątkowe i ciekawe jest kino litewskie oraz jak utalentowani są jego twórcy – mówi Vitalija Kibildė, dyrektor Telia Play, która od ponad roku wspiera kino litewskie na festiwalu. – Empatyczne, odsłaniające najpiękniejsze i zarazem najstraszniejsze ludzkie cechy, poszerzające horyzonty, reagujące na trendy i chwytające dzisiejszy świat – to filmy, które każdy musi zobaczyć. Cieszymy się, że możemy się do tego przyczynić i przyczyniamy się do tego poprzez emisję filmów festiwalu na platformie Telia Play.”
Program konkursu jest obietnicą przyszłości kina europejskiego
W tym roku „Kino pavasaris” również czeka na niezwykle solidny program konkursowy, w którym biorą udział pierwsze lub drugie filmy fabularne 10 europejskich reżyserów. Zdaniem organizatorów programu twórcy ci zaskakują ambicją, przedwcześnie rozwiniętym know-how i oryginalnością autorstwa. Choć dzieli ich wybrana tematyka, łączy ich błyskotliwe, przenikliwe spojrzenie i szczególna umiejętność wciągnięcia widza w historię, a twórcy dają widzowi nową perspektywę i obiecują ciekawą przyszłość w kinie.Autor europejski.
W konkursie znalazły się filmy „Apolonia, Apolonia” w reżyserii Lei Glob, „Ślepa wierzba, śpiąca kobieta” Pierre’a Földesa, „Chleb i sól” Damiana Kocuro. , „Filiżanka kawy i nowe buty” Gentiano Koçi, stylowy, który nikogo w Berlinie nie pozostawi obojętnym, jego autorka zdjęć Hélène Louvart otrzymała Srebrnego Niedźwiedzia za wyjątkowy wkład artystyczny, „Disco Boy” Giacomo Abbruzzese, widz filmu „La Palisiada” Philipa Sotnychenko, który trafia do poradzieckiej stagnacji i pierwszej dekady niepodległości Ukrainy, filmu „Ramona” Andrei Bagney, filmu otwierającego festiwal „Po słońcu” Charlotte Wells, Dramat Austėja Urbaitė „Per arti” i pierwszy baskijski album Estibaliz Urresola Solaguren 20 000 gatunków pszczół, w tym ośmioletnia główna aktorka Sofía Otero, zdobyła Srebrnego Niedźwiedzia w Berlinie za rolę dziecka transpłciowego.
Najlepszy film wybierze międzynarodowe jury złożone z osobistości świata kina: dyrektor artystyczny polskiej organizacji artystycznej „Gutek Film”, scenarzysta Jakub Duszyński, dyrektor międzynarodowego festiwalu filmowego „IndieLisboa” Miguel Valverde, dyrektor montażu , aktorka Dounia Sichov, aktorka, zawodowa tancerka Judith State i reżyser, operator Laurynas Bareiša.
W dniach 16-26 marca w Wilnie, Kownie, Kłajpedzie, Szawlach i Poniewieżu odbędzie się 28. Wileński Miejski Festiwal Filmowy „Kino Wiosna”. Więcej o programie festiwalu można dowiedzieć się tutaj Tutaj.
Wileński Miejski Festiwal Filmowy „Kino Wiosna” jest częściowo finansowany przez Litewskie Centrum Filmowe, Urząd Miasta Wilna oraz program Unii Europejskiej „Kreatywna Europa” MEDIA. Litewscy filmowcy obecni na festiwalu są wspierani przez stowarzyszenie praw autorskich do dzieł audiowizualnych AVAKA.
„Ekstremalny gracz. Popkulturowy ninja. Nie mogę pisać w rękawicach bokserskich. Bacon maven. Namiętny badacz sieci. Nieprzepraszający introwertyk.”