KE planuje eksport zboża z Ukrainy litewskimi ciężarówkami

Poinformował o tym Povilas Drižas, członek tej grupy roboczej, szef International Transport and Logistics Alliance. Według raportu oprócz stowarzyszeń transportowych, litewscy, łotewscy i estońscy ministrowie transportu, przedsiębiorstwa kolejowe, zarządcy infrastruktury i władze portowe są zaangażowani w grupę zadaniową ds. Korytarza Solidarności Bałtyckiej.

„Komisja pracuje nad wszystkimi możliwymi opcjami, aby Ukraina miała alternatywne trasy eksportowe. Jedną z alternatyw jest specjalny konwój kilkuset ciągników, obsługujący regularne loty wyłącznie w Korytarzu Solidarności Ukraina-Litwa”, wyjaśnia P. Drižas.

Według niego możliwości handlowe naszego kraju pozwalają na sformowanie niezbędnego konwoju ciężarówek. Spółki z kapitałem litewskim zarządzają w Europie 70 tys. floty samochodów ciężarowych, a pod względem międzynarodowych przewozów drogowych zajmujemy trzecie miejsce w UE.

„Firmy litewskie są gotowe zapewnić zdolność przewozową, ale wysokość frachtu zależy od tego, jak problemy transportowe zostaną rozwiązane na szczeblu politycznym Ukrainy, Polski i Komisji”, mówi P. Drižas.

Według niego jednym z problemów jest brak kierowców. „Nie ma wolnej rezerwy kierowców, którzy mogliby pracować w Korytarzu Solidarności. Ten problem mogłaby rozwiązać strona ukraińska, robiąc wyjątek, aby umożliwić swoim obywatelom – kierowcom udającym się do pracy w Korytarzu Solidarności – wyjazd z kraju na okres okres dłuższy niż 1 miesiąc”, zauważa P. Drižas. Dodaje, że należy rozwiązać kwestię zakazu ruchu pojazdów UE w kraju, z którym toczy się wojna na pełną skalę, należy uprościć zasady kontroli weterynaryjnej towarów przewożonych w tranzycie, unikać długich kolejek pojazdów przy przekraczaniu granicy granicy ukraińsko-polskiej, a aspekt finansowy projektu powinien zostać rozwiązany.

Według KE w Bałtyckim Korytarzu Solidarności działał w zeszłym roku tylko odcinek litewski. W 2022 roku z Litwy na Ukrainę pociągiem przewieziono ponad 126 tysięcy osób. ton produktów ropopochodnych, a do portu w Kłajpedzie przetransportowano ponad 84 tys. ton ukraińskiej produkcji rolnej.

Według KE możliwości transportu zboża z Ukrainy na Litwę przez Polskę są ograniczone różnymi kolejami. Na Ukrainie i Litwie nadal obowiązuje rozstaw rosyjski, aw Polsce rozstaw europejski, co powoduje konieczność wymiany taboru pociągów.

Ukraina jest jednym z największych na świecie eksporterów zbóż i roślin oleistych. Rosja blokuje bezpieczny dostęp do ukraińskich portów czarnomorskich po rozpoczęciu wojny i okupacji części terytorium swojego południowego sąsiada.

W rezultacie trudno jest eksportować zboże, eksportować i importować inne towary z Ukrainy. W przypadku zagrożenia światowego zaopatrzenia w żywność KE organizuje korytarze solidarności, aby Ukraina miała możliwość eksportu zboża koleją, drogą i rzeką, jeśli działania militarne Rosji spowodują problemy z transportem zboża drogą morską z portów Morza Czarnego.

Obecnie działają polskie i rumuńskie korytarze solidarności. Dzięki nim Ukraina ma alternatywne trasy transportu zboża ciężarówkami i koleją przez zachodnią granicę kraju oraz przez porty nad Dunajem na południowym zachodzie. Po dotarciu do portów w Rumunii i Polsce ukraińskie zboże trafia na Bliski Wschód, do Azji, Afryki Północnej i innych części świata. Jednak rumuńskie i polskie porty są ładowane własnymi produktami rolnymi latem i jesienią po zbiorach.

Dlatego, jak stwierdzono w grupie roboczej KE ds. Korytarza Solidarności Bałtyckiej, Ukraina ma nadzieję, że firmy transportowe i logistyczne oraz porty Litwy i Łotwy podejmą się eksportu dużych przesyłek kruszywa.

Zelene Stidolphe

"Certyfikowany fan sieci. Przedsiębiorca. Entuzjasta muzyki. Introwertyk. Student. Zły pisarz."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *