Myśliwiec NATO nad Wilnem. zdjęcie Władimira Iwanowa (V).
W ubiegłym tygodniu myśliwce wykonujące natowską misję patrolowania przestrzeni powietrznej w krajach bałtyckich nie miały czasu na podejście do cywilnego Boeinga, który rano nie odebrał, bo bardzo szybko przekroczył litewską przestrzeń powietrzną – poinformowało Ministerstwo Bezpieczeństwa Narodowego ( KAM).
Wcześniej w poniedziałek poinformowano, że w ubiegły wtorek myśliwce NATO przeleciały w celu przechwycenia i eskortowania cywilnego samolotu Boeing 763, który przelatywał przez litewską przestrzeń powietrzną w kierunku Polski i Białorusi, który nie utrzymywał łączności radiowej z centrami kontroli lotów w Waruwie i Wilnie.
Myśliwce NATO Air Police nie miały czasu na przechwycenie i eskortowanie samolotu, więc zadanie zostało zmienione na patrolowanie wzdłuż granicy.
W poniedziałek ministerstwo poinformowało BNS, że Boeing 763 przeleciał tak szybko przez litewską przestrzeń powietrzną, że myśliwce NATO Air Police nie miały czasu się tam dostać.
Według Flight Radar, przedmiotowy samolot to samolot transportowy, który leciał do Takent, stolicy Uzbekistanu, Ostrawy, Eki.
KAM nie skomentował tych informacji, poinformował, że myśliwce Policji Powietrznej NATO wystartowały w celu przechwycenia i eskortowania samolotu o godzinie 13:18.
Według ministerstwa, samoloty NATO są gotowe do startu za kilka minut i przechwytywania każdego samolotu, który może wejść w przestrzeń powietrzną Sojuszu.
Nie sprecyzowała, dlaczego Boeing nie obsługuje łącza radiowego i powiedziała, że nie ma dalszych informacji na temat lotu.
Samolot musi lecieć zgodnie z zaplanowaną trasą w planie lotu iz podłączonym transponderem radarowym.
Myśliwce biorące udział w misji NATO air policing w krajach bałtyckich są podnoszone w przypadkach, gdy spełniony jest co najmniej jeden z warunków wykonywania lotu według zatwierdzonych planów lotu, utrzymywania łączności z centrum kierowania lotami regionalnymi lub wykonywania lotu z podłączonym transponderem radarowym nie wypełniony.
Siły biorące udział w misji NATO air policing w krajach bałtyckich reagują na każde potencjalne zagrożenie, dlatego samoloty bojowe są podnoszone nie tylko ze względu na samolot wojskowy, ale także wtedy, gdy samolot cywilny nie spełnia co najmniej jednego z trzech wymogów, MSZ powiedział, komentując powody, dla których policja lotnicza została zniesiona z powodu cywilnego samolotu myśliwskiego.
Misja NATO Air Policing w krajach bałtyckich prowadzona jest na Litwie iw Estonii.
Powielanie informacji agencji informacyjnej BNS w publicznych mediach informacyjnych i na stronach internetowych bez zgody UAB „BNS” jest zabronione.
Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują, a my poinformujemy Cię w osobistym biuletynie, gdy tylko zostaną wymienione w Business, Sodra, Registry Center itp. w altówkach.
„Myśliciel. Miłośnik piwa. Miłośnik telewizji. Zombie geek. Żywności ninja. Nieprzejednany gracz. Analityk.”