„Kaktus” światowej sławy choreografa A. Ekmana zostanie ponownie wystawiony w Kłajpedzie

Świat tańca jest w szoku: jak Państwowy Teatr Muzyczny w Kłajpedzie zdołał zaprosić najbardziej wyczekiwanego choreografa Alexandra Ekmansa, który tworzy na deskach najsłynniejszych teatrów świata?! W końcu to będzie A. Ekmana na Litwie. Obecnie najbardziej cenione dzieło choreografa, Cacti, wystawiane jest w Berlinie (Niemcy), Innsbrucku (Austria), Stanach Zjednoczonych i innych miastach od Europy po Australię. Fani tańca również nie mogą się doczekać premiery w Kłajpedzie.

„Można to nazwać cudem, że udało nam się zaprosić do Kłajpedy jednego z najsłynniejszych choreografów na świecie, A. Ekmana, którego program pracy jest starannie rozplanowany na trzy, cztery lata, bo najsłynniejsze sceny świata to czeka na swoje arcydzieła choreograficzne.Pierwszy raz będzie pracował na Litwie.Czekamy, jak sądzę, na wspaniałą premierę, która będzie ważna nie tylko dla Teatru Muzycznego, naszego zespołu baletowego, ale także dla widzów z nad morzem lub w całym kraju” – powiedziała reżyserka teatralna Laima Vilimienė.

Światowe uznanie

A. Ekman to szwedzki choreograf młodego pokolenia, który tworzy spektakle taneczne, akcje i performansy artystyczne, instalacje taneczne i projekcje wideo dla teatrów, oper, teatrów tańca i muzeów. Jakby tego było mało, wszechstronnie utalentowany twórca nie ogranicza się do choreografii: często sam dobiera lub tworzy oprawę muzyczną, kostiumy, scenografię, scenografię do swoich spektakli, sam reżyseruje filmy i filmy, przeprowadza wywiady z rozmówcami w jego audycje radiowe lub filmy dokumentalne itp.

A. Ekmans wykonał swój najsłynniejszy spektakl taneczny „Cactus” w 2010r. stworzony dla trupy Holenderskiego Teatru Tańca w Hadze. To był początek sukcesu jego choreografii. Ta jednoaktowa sztuka została podarowana Operze w Oslo przez królową Holandii Beatrix podczas jej oficjalnej wizyty w Norwegii. W tym samym roku spektakl był nominowany do prestiżowej nagrody tanecznej „Zwaan” Holenderskiego Stowarzyszenia Dyrektorów Teatrów i Koncertów (VSCD) w Maastricht, a później zdobył krajową nagrodę taneczną stowarzyszenia brytyjskich krytyków „The Critic’s Circle” (2012) oraz nominacja do Laurence Olivier Award od London Theatre Society (2013). W kolejnych latach A. Ekman kilkakrotnie wracał do Hagi, gdzie w latach 2011-2013 był choreografem rezydentem Holenderskiego Teatru Tańca i tworzył spektakle taneczne Left Right Left Right (2012), Maybe Two (2013), FIT (2018 ) i Four Relations (2020) dla drugiej trupy i dla pierwszej trupy Zdecydowanie Two (2013).

Zdjęcie DKFOTO.

„Kaktus” to ironiczna komedia

Szwed A. Ekman, znany jako humorysta i mistrz ciekawostek, powiedział, że „Kaktus” przypomina krytykę sztuki. Opowiadają, jak postrzegają sztukę profesjonalni i nieprofesjonalni widzowie i co ma największy wpływ na ich odbiór. Czy poznanie jest możliwe tylko poprzez zetknięcie się z dziełem o ciężkiej i dramatycznej formie? A gdyby spektakl w formie lekkiego humoru oferował spojrzenie na siebie, pogłębiając swój stosunek do twórczości komiksowej? „Kaktus” to ironiczna komedia, w pewnym sensie nawet rozrywkowa. Choreograf zastanawia się, czy dzieła sztuki nie są czasem traktowane zbyt poważnie i stawia na jakość rozrywki. Mówi, że zabawne występy przyciągają uwagę publiczności, a właśnie tego potrzebuje, aby publiczność naprawdę żyła występem i rozumiała się nawzajem tu i teraz. A. Ekman doprawia to wszystko ówczesną „nową szczerością” i tworzy tak, jakby chodziło mu o to, by publiczność była zadowolona, ​​by wyszła z przedstawienia, jak gdyby zobaczyła dobrego psychoterapeutę albo dobrą imprezę.

Współpracuj z najlepszymi

A. Ekmans, dwudziestodwuletni były artysta baletowy, postanowił poświęcić się wyłącznie twórczości. Tym samym choreograf od prawie dwóch dekad działa jako niezależny artysta, którego biografia obejmuje pół tuzina wspólnych projektów z najbardziej kompetentnymi zespołami baletu i tańca nowoczesnego na całym świecie, a także liczne wznowienia jego dzieł w różnych krajach. Należą do nich Royal Swedish Ballet i Cullberg Ballet w Sztokholmie, Gothenburg Ballet (Szwecja), Compañia Nacional de Danza w Madrycie (Hiszpania), Icelandic Dance Company w Reykjaviku (Islandia), Bern Ballet i Geneva Youth Ballet (Szwajcaria), Cedar Lake Contemporary Balet w Nowym Jorku i Boston Ballet (USA), zespół baletowy Opéra national du Rhin w Colmar (Francja), Norwegian National Ballet w Oslo (Norwegia), Ballet Royal Flamand w Antwerpii (Belgia), Dutch Dance Theatre Troupes I i II w Hadze, Sydney Dance Company (Australia), New Zealand Dance Company w Auckland, Royal Danish Ballet w Kopenhadze i Vienna Ballet (Austria).

17, 18 i 31 marca Teatr Muzyczny w Kłajpedzie zaprosi na ekskluzywną premierę dwuczęściowego spektaklu tanecznego „Sny i kaktusy”, w którym kompozycje choreograficzne Roberta Bondary (Polska) zostaną zaprezentowane obok A. Ekmana (Szwecja) . Zespół baletowy prowadzi obecnie próby z asystentką choreografa Anną Marią Lucaciu nad przygotowaniem kompozycji choreograficznej „Kaktus” A. Ekmana, a od początku lutego planuje podejść do prac „Czkawka” i „8m68” R. Bondary.

Zdjęcie DKFOTO.

Becket Edwardsone

„Ewangelista kulinarny. Miłośnik podróży. Namiętny gracz. Certyfikowany pisarz. Fan popkultury”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *