Odpowiedź na artykuł z 05.09.2022 Tematy zdrowia seksualnego pominęły program oferowany studentom: polityk był oburzony zmienioną nazwą „lekcji wiary”
Zmienia się też podejście do zdrowia. Kiedyś wierzyliśmy, że nowo wynalezione leki uratują nasze zdrowie – używaliśmy ich coraz więcej. Teraz powoli zdajemy sobie sprawę, że w ten sposób pchamy się w ślepy zaułek. Zanieczyściliśmy planetę narkotykami, ale ludzie nie są zdrowsi. Dlaczego się to stało? Bo o wiele łatwiej jest powierzyć odpowiedzialność za swoje zdrowie pigułce i lekarzom, niż zmienić swoje zachowanie i podejmować prozdrowotne decyzje. Nie jest też tajemnicą, że takie podejście do zdrowia przynosi korzyści firmom farmaceutycznym i tym ściśle związanym z dystrybucją leków.
Nieodpowiedzialna, długofalowa promocja zażywania narkotyków nie jest już kojarzona z postępem nauki, nie mówiąc już o zdrowiu.
Dlatego zaskakująca jest ostra reakcja części posłów na treść nowo utworzonego programu edukacji zdrowotnej dla klas 11-12 oraz chęć jego powstrzymania i uczynienia niedostępnym dla młodzieży.
Szkoda, że posłowie sejmowej frakcji Wolność utknęli w czasie, postrzegając antykoncepcję hormonalną jako postęp naukowy i gwarancję zdrowia, że nie rozumieją holistycznego podejścia do zdrowia i nie mogą zaproponować tak wąskiego pojęcia . zdrowia opartego na narkotykach naszym inteligentnym młodym ludziom.
Nieuzasadnione długotrwałe stosowanie hormonalnych środków antykoncepcyjnych niewątpliwie ma skutki uboczne dla organizmu człowieka iw żaden sposób nie może być związane ze zdrowiem.
Dlaczego nowy program edukacji zdrowotnej ma na celu wdrożenie przestarzałego, przestarzałego podejścia polegającego na zrzucaniu odpowiedzialności za zdrowie na pigułkę, zamiast dać możliwość poznania swojego organizmu, zachodzących w nim zmian i umożliwienia młodemu człowiekowi podejmowania najzdrowszych decyzji dla siebie?
Nieuzasadnione długotrwałe stosowanie hormonalnych środków antykoncepcyjnych niewątpliwie ma skutki uboczne dla organizmu człowieka iw żaden sposób nie może być związane ze zdrowiem.
Wraz z rozwojem nowych metod badawczych pojawia się coraz więcej naukowych dowodów na to, że hormonalne środki antykoncepcyjne wpływają nie tylko na nasz układ seksualny, ale także na cały organizm, a w szczególności na mózg.
Nauka udowodniła, że w okresie dojrzewania, między 13 a 19 rokiem życia, mózg przechodzi bardzo ważny drugi etap rozwoju.
Co się stanie, gdy naturalne hormony zostaną usunięte i zastąpione syntetycznymi? Jak to wpływa na rozwijający się mózg? Nauka wciąż szuka odpowiedzi na te postawione pytania, a wyniki dotychczas przeprowadzonych badań naukowych nie napawają optymizmem.
Wiadomo już, że hormonalne środki antykoncepcyjne wpływają na obszary odpowiedzialne za zachowania emocjonalne i społeczne.
Badanie przeprowadzone w Danii (przebadane na 1 milionie kobiet) wykazało, że stosowanie leków przeciwdepresyjnych jest istotnie wyższe wśród kobiet stosujących antykoncepcję hormonalną, a zwłaszcza wśród dorastających dziewcząt (15-19 lat).
A co ze zdrowiem psychicznym młodych dziewcząt? Czy nie szkodzimy naszemu zdrowiu psychicznemu, chroniąc nasze zdrowie seksualne?
Co stanie się z przyszłym dzieckiem i samą matką, jeśli zablokuje swoje naturalne hormony syntetycznymi hormonami stosowanymi przez dwadzieścia lat przed poczęciem? Nie ma jeszcze odpowiedzi na te pytania.
A kiedy czekamy na odpowiedzi na te pytania, czy nadal warto powstrzymywać się od wczesnego seksu? Może warto poznać swój organizm, uświadomić sobie, jak bardzo jest doskonały i zrozumieć, jak niezdarna i nieodpowiedzialna ingerencja człowieka w naturalne procesy może zaszkodzić zdrowiu i negatywnie wpłynąć na potomstwo? Może młody człowiek powinien pomóc zachować planetę, rezygnując z pigułek antykoncepcyjnych i chroniąc bioróżnorodność? (Naukowcy odkryli, że w wodach zanieczyszczonych hormonalnymi środkami antykoncepcyjnymi z jaj wylęgają się tylko samice). Może po wypracowaniu holistycznego podejścia do zdrowia, warto nie tylko gonić za przyjemnościami – wszystkie imperia poszukujące przyjemności upadły – ale szukać własnej recepty na szczęście?
Niedawne badanie wykazało, że początek stosunków seksualnych wśród młodych ludzi na Litwie zbliża się do wieku 19 lat.
W ten sposób dorasta inteligentne młode pokolenie.
Ustawa oświatowa Republiki Litewskiej zawiera następujące zapisy:
„Edukacja najlepiej spełnia swoje zadanie, gdy jej rozwój wyprzedza ogólny rozwój społeczeństwa”.
Wierzę w postęp naukowy. Wierzę, że znajdą się osoby kompetentne i odpowiedzialne, które zrozumieją, że edukacja zdrowotna nie polega na propagowaniu stosowania środków antykoncepcyjnych i przekazywaniu wiedzy o chorobach przenoszonych drogą płciową i będą miały odwagę poprzeć program nowo przygotowanej edukacji zdrowotnej dla klas 11-12 .
Celem wychowania jest kształtowanie człowieka odpowiedzialnego, rozważnego, cnotliwego, zdolnego do podejmowania decyzji najkorzystniejszych dla siebie i swojego zdrowia, a jednocześnie dla społeczeństwa.
Tego uczy nowy program edukacji zdrowotnej.
Jolita Pukelienė jest pediatrą, członkiem Litewskiego Stowarzyszenia Światowej Federacji Lekarzy Życia Ludzkiego, członkiem Rady RŠA i członkiem NŠTA.
„Ekstremalny gracz. Popkulturowy ninja. Nie mogę pisać w rękawicach bokserskich. Bacon maven. Namiętny badacz sieci. Nieprzepraszający introwertyk.”