Inspektorzy nałożyli na dilerów dodatkową opłatę w wysokości 600 tys. euro

zdjęcie Władimira Iwanowa (V).

Krajowa Inspekcja Skarbowa (VMI) przeanalizowała dane ze sklepów i sprzedawców działających na portalu społecznościowym Facebook i zidentyfikowała przypadek, w którym sprzedawcy nie posiadali dokumentu zakupu uzasadniającego poniesione wydatki.

W tym przypadku sprzedawcy twierdzą, że kupili towar na rynku, ale nie proszą o dokument zakupu.

Dealerzy często kupują towary na rynku litewskim czy polskim, ale nie żądają okazania dokumentu potwierdzającego zakup i sprzedaż, choć później, przy deklarowaniu dochodów i obliczaniu podatków, muszą modyfikować kwoty podatków – wyjaśnia Rolandas Punceviius, starszy doradca Działu Kontroli VMI.

Sprzedawcy, zgłaszając dochód, decydują się na wpłatę 30% otrzymanego dochodu, a nie na podstawie rzeczywistych wydatków, chociaż korzystniejsze dla tej czynności byłoby wykazanie wydatków i anulowanie autoryzowanych odliczeń.

Według R. Punceviiusa, jeśli sprzedawca nie otrzyma odpowiedniego dokumentu księgowego, główny sprzedawca staje się jedynym beneficjentem, który wydaje się dopuszczać możliwość ukrycia otrzymanych dochodów i niepłacenia podatków na rzecz państwa.

Jednak prawda jest taka, że ​​prędzej czy później podatki te muszą zostać zapłacone sprzedawcy, chociaż w tym przypadku ciężar podatkowy musi być rozłożony proporcjonalnie do zarobionego dochodu i uzyskanego zysku. Jeśli wszyscy płacą tyle podatków, ile im się należy, resellerzy, na których zwróciła uwagę VMI, nie znajdą się w trudnej sytuacji po otrzymaniu informacji o najwyższych kwotach płatności – twierdzi przedstawiciel VMI.

Na przykład ustalono, że rezydent sklepu internetowego nie zadeklarował więcej niż 200 000 euro dochodu i nie zarejestrował się jako podatnik VAT. W związku z dostępem został obciążony ponad 35 000 EUR podatku od działalności gospodarczej oraz musiał zapłacić ponad 25 000 EUR podatku VAT.

Kwoty płatności mogłyby być znacznie niższe, gdyby osoba kupiła towar oficjalnie, miała na to dokumenty i mogła skorzystać z odliczenia VAT i GPM – wyjaśnia R. Punceviius.

VMI przypomina, że ​​mieszkańcy zajmujący się handlem, przy zakupie towaru do innej działalności, zawsze mają prawo do uzyskania dokumentu potwierdzającego zakup-sprzedaż, na którym mogą później prowadzić ewidencję. Jednocześnie na rynku stwierdzone przez VMI uchybienia związane są z niewystawieniem paragonu na sprzedany towar.

Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują, a my poinformujemy Cię w osobistym biuletynie, gdy tylko zostaną wymienione w Business, Sodra, Registry Center itp. w altówkach.