Idee zrównoważonego rozwoju obejmują coraz więcej obszarów działalności, sektor hotelarsko-gastronomiczny (HORECA) nie jest tego przykładem. Zdaniem Vaidotasa Adamaiiosa, szefa działu HORECA Grupy Kalnapilis-Tauros, jednego z największych producentów piwa i napojów bezalkoholowych na Litwie, istnieje potrzeba ciągłego znajdowania nowych sposobów na zmianę wpływu na środowisko i przyczynianie się do promocji odpowiedzialnej konsumpcji.
Grupa Kalnapilis-Tauros, która od wielu lat realizuje strategię zrównoważonego rozwoju, za jeden z najważniejszych celów uznaje wprowadzenie bardziej zrównoważonych działań w obszarze HORECA. Długoterminowa strategia zrównoważonego rozwoju Mons planuje przeznaczyć do 40% na zrównoważony rozwój i powiązane inicjatywy. budżet marketingowy.
Bardziej zrównoważone środki obejmują nie tylko środki reklamy produktów, ale także punkty sprzedaży. Ze względu na niezwykle istotną wymianę plastiku w gastronomii, największą uwagę przywiązuje się do rozwiązań takich jak trwalsze ściereczki, które od kilku lat z powodzeniem wypierają plastikowe, oraz plastikowe okulary wielokrotnego użytku, zastępujące jednorazowe.
Plastikowe kubki wielokrotnego użytku
Kupując kosmetyki w barze lub na imprezie, wpłacanie kaucji do plastikowego kubka wielokrotnego użytku jest już za granicą złą praktyką. Dotyczy to również 150 tys. Organizatorzy odbywającego się corocznie w Polsce festiwalu muzycznego Open’er gościli latem gości. Według V. Adamaiisa litewscy konsumenci wciąż przyzwyczajają się do bardziej zrównoważonych rozwiązań, gdy Grupa Kalnapilis-Tauros zdecydowała się na wymianę plastikowych kubków jednorazowego użytku na wielorazowe.
Właściciele barów, którzy aktywnie interesują się zrównoważonym rozwojem i chcą wybierać bardziej zrównoważone rozwiązania w swoich biznesach, bardzo pozytywnie przyjmują plastikowe kubki wielokrotnego użytku. Większym problemem jest ruch konsumentów, bo wciąż duża część gości barów czy festiwali nie jest przyzwyczajona do używania naczyń wielokrotnego użytku – wyjaśnia szef działu HORECA grupy Kalnapilis-Tauro.
Według niego prawie jedna czwarta plastikowych kubków wielokrotnego użytku trafia na wysypiska śmieci lub do pojemników na odpady, chociaż po umyciu można je ponownie wykorzystać.
Choć w punktach sprzedaży pojawia się informacja o plastikowych kubkach wielokrotnego użytku, nie wszyscy konsumenci zwracają uwagę na to, co z nimi zrobić. Zdarza się, że te szklanki po prostu się tłuką, myśląc, że zrobienie dobrej roboty zajmie mniej miejsca w magazynie, podczas gdy tak naprawdę powinno się je wręczać pracownikom w punkcie sprzedaży – wyjaśnia V. Adamaitis.
Jak mówi Aurim Zimnickas, manager gastrobaru Plus plus plus, który latem zastąpił plastikowe kubki wielokrotnego użytku jednorazowymi szklankami, choć wciąż pojawiają się nieporozumienia co do uszkodzeń kubków, to klienci pozytywnie przyjmują innowację. .
W przyszłości chcielibyśmy całkowicie przejść na plastikowy kubek wielokrotnego użytku, ponieważ jest to lepszy wybór ze względu na wygodę i bezpieczeństwo. Ponadto plastikowe kubki są praktycznie bezpieczne, jeśli są używane prawidłowo. Ponieważ są to bardzo duże ilości zastaw stołowych jednorazowego użytku, przejście na naczynia wielokrotnego użytku powinno stanowić znaczący wkład w bardziej zrównoważone działania, mówi Zimnickas.
Zrównoważone akcesoria w punktach sprzedaży
Zrównoważony rozwój w kawiarniach i barach jest również poszukiwany na inne sposoby, wybierając bardziej zrównoważone atrybuty, odzież dla pracowników barów.
W zakresie działalności HORECA nie zaleca się przebierania pracowników punktu sprzedaży w akcesoria i odzież do kierowania pojazdami. w tym zakresie również nie idziemy na kompromisy, wybierając wyłącznie produkty zrównoważone, np. koszulki i swetry wykonane z ekologicznej bawełny lub materiałów pochodzących z recyklingu – wyjaśnia szef działu HORECA grupy Kalnapilis-Tauros.
Dla piwowarów i dekoracji barów istnieje zrównoważone rozwiązanie polegające na ponownym wykorzystaniu elementów użytych w produkcji. Na przykład stare ciemne konstrukcje można przekształcić w stoły, doniczki lub stołki barowe. złe materiały reklamowe, plakaty, broszury itp. istnieją długoterminowe rozwiązania, na przykład malowanie ścian. Tym samym grupa Kalnapilis-Tauros przyczyniła się do powstania czterech wileńskich gastrobarów Plus plus plus, a prace młodych artystów wnętrz zdobiły ściany, a nawet sufit baru.
Według V. Adamaiios, zrównoważony rozwój to w istocie również promocja odpowiedzialnego picia, dlatego w barach podstawki są specjalnie oznakowane sugestiami zachęcającymi do odpowiedzialnego picia i nieprowadzenia. Ponadto w punktach sprzedaży coraz częściej promowana jest gama piw bezalkoholowych jako alternatywa dla tradycyjnego makijażu.
Wszystko zależy od użytego proi
Realizujemy już projekt specjalnych pojemników na tarasy kawiarni, barów i innych miejsc, w których sprzedawane jest piwo. Powinno to pomóc klientom w łatwiejszym usuwaniu odpadów i przyczynić się do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju. Będziemy też nadal wprowadzać w punktach sprzedaży plastikowe kubki wielokrotnego użytku – mówi V. Adamaitis.
Według niego wdrażanie bardziej zrównoważonych rozwiązań w branży HORECA na Litwie jest wciąż na wstępnym etapie, zwłaszcza w zakresie zmiany konsumenta.
Aby wprowadzić na Litwie praktykę kaucji za plastikowe kubki wielokrotnego użytku, która została z powodzeniem przyjęta za granicą, musimy najpierw nauczyć się, jak prawidłowo z nich korzystać. wyobraź sobie, ile szkła produkuje się na wielkim festiwalu muzycznym i ile środków potrzeba do jego wyczyszczenia, wybór odpowiednich okularów do późniejszego wykorzystania w tym miejscu wymaga uwagi użytkownika, więc szkła n nie trzeba wyrzucać do śmieci , co może utrudniać mycie – podkreśla V. Adamaitis.
Według Panekova inwestycje w zrównoważony rozwój grupy Kalnapilis-Tauro są postrzegane jako wkład w lepsze środowisko i lepsze społeczeństwo bez oczekiwania szybkich zysków: inwestycje w zrównoważony rozwój zwracają się tylko w dłuższej perspektywie.
Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują, a my poinformujemy Cię w osobistym biuletynie, gdy tylko zostaną wymienione w Business, Sodra, Registry Center itp. w altówkach.
„Myśliciel. Miłośnik piwa. Miłośnik telewizji. Zombie geek. Żywności ninja. Nieprzejednany gracz. Analityk.”