Gabrieliusa Landsbergisa, ministra spraw zagranicznych. Zdjęcie: Judita Grigelyts (V).
Litwa powinna wykorzystać tę szansę i po dokonaniu dodatkowych inwestycji eksportować więcej ukraińskiej ropy przez Kłajpedę – powiedział minister spraw zagranicznych Gabrielius Landsbergis.
Litwa może przyczynić się do tranzytu towarów na Ukrainę przez Polskę, wolumeny są na razie ograniczone ze względu na konieczność zmiany kolei, bo kolej w Polsce różni się od kolei na Ukrainie i Litwie, ale przy dodatkowych inwestycjach wolumeny te może znacznie wzrosnąć – powiedział G. Landsbergis podczas wtorkowej konferencji prasowej w Wilnie.
Minister określił eksport ukraińskiego drewna przez Kłajpd jako wielką szansę.
Litwa szukała tego tranzytu od roku i myślę, że jest to bardzo duża szansa zarówno dla naszego portu, jak i dla naszych firm transportowych, kolei, które mogą przewieźć przynajmniej część ukraińskich towarów przez Kłajpedę na terytorium Polski i stamtąd eksportować , mówi G. Landsbergis.
Dodał, że instytucje litewskie powinny działać, aby tę szansę wykorzystać: Mam nadzieję, że moi koledzy z innych resortów (…) nie będą spać i tę szansę wykorzystają.
Według niego eksport przez Litwę przydałby się też Ukrainie i Polsce.
To jest naprawdę korzystne dla wszystkich: dla Ukrainy oczywiście, bo to dochód, dla Litwy, bo to dochód z tranzytu, dochód z transportu i portów. No, także dla Polski, która też mimo nacisków wewnętrznych znalazła wyjście z tej sytuacji – powiedział szef litewskiej dyplomacji.
Litewski minister gospodarki i innowacji Aurin Armonait powiedział we wtorek, że Litwa może pomóc Ukrainie w transporcie do miliona ton towarów koleją.
Vaidotas Ileika, prezes Stowarzyszenia Litewskich Firm Spedycji Morskiej, powiedział we wtorek BNS, że zdolność przewozowa ładunków masowych w porcie w Kłajpedzie wynosi ponad milion ton rocznie, ale ze względu na złożoną logistykę nie jest to już możliwe.
Litewskie przedsiębiorstwa żeglugowe rozpoczęły transport niewielkich ilości ukraińskiego drewna przez port w Kłajpedzie w Polsce w maju ubiegłego roku. Największym problemem są różne linie kolejowe, podczas gdy na Ukrainie i Litwie wciąż jeżdżą Rosjanie, aw Polsce Europejczycy, co powoduje konieczność wymiany taboru na granicy.
Specjaliści od logistyki obliczyli, że obecnie przez Litwę można przewieźć tylko około 1 miliona osób. ton Ukraińców produkuje ją co roku, ponieważ pola naftowe nie są gotowe do zebrania jej dużej ilości.
W celu ochrony interesów swoich klientów Polska wprowadziła czasowy zakaz importu zbóż i innych artykułów spożywczych na Ukrainę do 30 kwietnia, ale we wtorek obie strony osiągnęły porozumienie, zgodnie z którym zboża mogą być transportowane tranzytem przez terytorium Ukrainy. Polska.
Powielanie informacji agencji informacyjnej BNS w publicznych mediach informacyjnych i na stronach internetowych bez zgody UAB „BNS” jest zabronione.
Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują, a my poinformujemy Cię w osobistym biuletynie, gdy tylko zostaną wymienione w Business, Sodra, Registry Center itp. w altówkach.
Motyw logistyki
„Certyfikowany fan sieci. Przedsiębiorca. Entuzjasta muzyki. Introwertyk. Student. Zły pisarz.”