29 czerwca Cykl „Deep Rivers Silently Flow” otworzy Guy Maddin, jeden z najsłynniejszych kanadyjskich filmowców, w niemym filmie „Tchórzliwy, trzymaj się” (2003), który na żywo wykona zespół muzyki współczesnej Synaesthesis.
Podczas otwartego naboru wyłoniono 4 kompozytorów – Andriusa Šiurysa, Filipposa Raskovic, Ieva Raubytė, Manuela Velázqueza – którzy stworzyli oryginalną muzykę do filmu. W dniu otwarcia zagrają Arminas Bižys (saksofon), Simonas Kaupinis (tuba), Donatas Butkevičius (kontrabas), Andrius Rekašius (perkusja) i Pranas Kentra (gitara elektryczna).
Kino nieme, kino ukraińskie i kino środkowoazjatyckie
„Tegoroczny program filmowy łączy kwestia tożsamości we współczesnym i klasycznym kinie. Dzisiejsze realia – pandemia, kryzys klimatyczny, migracje, wojna na Ukrainie – doprowadziły do fragmentacji społeczeństwa, mówiły o zaniku tradycji i podkreślały wartość pytania o zmieniające się tożsamości: skąd pochodzimy, kim jesteśmy i kim chcesz być?” – mówi ul sztuki” i kurator tego cyklu Karolis Žukas.
Ta linia tematyczna zagadnień tożsamościowych w programie, który tworzą kuratorki Art Hive K. Žukas, Gerda Paliušytė i Lina Kaminskaitė, zostanie uzupełniona w trzech kierunkach: kino nieme, ukraińskie filmy awangardowe i niekonwencjonalne kino Azji Centralnej.
Wieczory filmów na żywo zostaną rozszerzone o pokazy poświęcone dziedzictwu kinematograficznemu Ukrainy, organizowane we współpracy z największym archiwum filmów ukraińskich – Narodowym Centrum Aleksandra Dowczenki. 5 lipca Kampania Specjalna Michaiła Kaufmana (1931) i 12 lipca. „Jedenaście” Dzigi Wiertowa (1928) zagrają na żywo muzycy i muzycy z Ukrainy, według współczesnej interpretacji muzycznej towarzyszącego im Antona Bajbakowa, jednego z najwybitniejszych ukraińskich kompozytorów filmowych. 19 lipca litewscy muzycy nakręcą film „Wiosna” (1929) Michaiła Kaufmana.
„Celem tego programu jest prezentacja ważnych, ale mało znanych dzieł Ukraińców, które niedawno kilka lat temu zaprezentowali ukraińskiej publiczności badacze filmowej historii tego kraju. Cieszymy się, że sesje będą prezentowane przez przedstawicieli Ołeksandr Dowżenko Narodowe Centrum przebywające w tym czasie na Litwie” – mówi dr L. Kaminskaitė.
Pokazy filmów ukraińskich uzupełni Międzynarodowe Sympozjum Początków Kina Niemego w Europie Środkowo-Wschodniej „Narodziny kina i granice imperium w Europie Środkowo-Wschodniej”, które odbędzie się w Synagodze Sztuki Ul. (ul. Goštauto 2) 5 lipca. we współpracy z Litewską Akademią Muzyki i Teatru organizuje badacz filmu i mediów doc. dr. L. Kaminskaitė i historyk kultury dr. Juozapasa Paskauskasa.
28 lipca W programie kina ukraińskiego znajdą się także filmy krótkometrażowe Free Filmers, niezależnego zespołu eksperymentalnych twórców filmowych z Mariupola. Projekcję rozpocznie telewizyjny film dokumentalny poświęcony poznawaniu rzeczywistości i złożoności kulturowej wschodniej Ukrainy. Kontynuowana będzie poetycka i nastrojowa praca, która pozwoli głębiej doświadczyć znaczenia wyobraźni oraz swobodnej i dryfującej obecności w politycznie naładowanym codziennym życiu.
Współczesne kino z Kazachstanu, Kirgistanu, Uzbekistanu i Tadżykistanu zostanie pokazane na pokazach dla Azji Centralnej. W filmach Aurora (reż. Bekzat Pirmatov, 2018), Rzeka (reż. Emir Baigazin, 2018), „100% bawełna” (reż. Michael Borodin, 2021), Rytm straconego czasu (reż. Anisa Sabiri, 2021) bada kwestie kultury, płci, narodowości i tożsamości społeczeństw na skrzyżowaniu tradycji i nowoczesności.
Eksperymentalne i queer legenda filmu D. Lynch i wieczorne przesłuchanie
Wraz ze wzrostem społeczności kinofilów program kuratorski Art Beehive zostanie uzupełniony o filmy innych organizacji, które wpisują się w tegoroczne kierunki tematyczne. Pokazy „Głębokie rzeki cicho płyną” zorganizuje Centrum Kinowe Skalvija, Akademia Filmowa Skalvija, Wilno queer Festiwal Kreivės, Dom Artystów w Kownie, Centrum Kultury Kirtimai, Jauniji programriai i Banguoja Audio Festival.
„Curves” zaprosi na film „My Babush: Search for Ukrainian Identities” Barbary Hammer, amerykańskiej legendy kina eksperymentalnego i queer (2001). Reżyserka, eksplorując rodzinne korzenie i kierując się naturalną ciekawością, w 2000 roku wyjechała na Ukrainę. Dziś, na tle rosyjskiej inwazji, problemy tożsamości osobistej i zbiorowej artysty znów się rozkręcają.
Dom Artystów w Kownie zaprezentuje Jelenę Jurešę, urodzoną w Jugosławii artystkę, która mieszka i pracuje w Belgii. Jej film Afazja (2019) bada politykę pamięci i zapominania w kontekstach społecznych i historycznych.
Centrum Filmowe Skalvija zorganizuje trzy pokazy pod mostem Lubarta, pokazujące Złote Serce (1990) Davida Lyncha, film Persepolis reżysera Marjane Satrapi i Vincenta Paronnauda ze słynnego komiksu o tym samym tytule (2007) oraz film „Jeden and Two” słynnego tajwańskiego reżysera Edwarda Yanga (2000).
Festiwal audio „Banguoja” zorganizuje nocną audycję, podczas której zaprezentowany zostanie program krótkich dokumentów audio. Intymne historie z Ukrainy, Finlandii, Stanów Zjednoczonych, Australii, Polski, Litwy, Holandii i Belgii zostaną uzupełnione projekcjami wideo na kinowym ekranie.
Cały program tutaj.
Surowo zabrania się wykorzystywania informacji publikowanych przez DELFI na innych stronach internetowych, w mediach lub gdzie indziej, lub rozpowszechniania naszych materiałów w jakiejkolwiek formie bez zgody, a jeśli uzyskano zgodę, DELFI musi być podane jako źródło.
„Namiętny zwolennik alkoholu. Przez całe życie ninja bekonu. Certyfikowany entuzjasta muzyki. Fanatyk sieci. Odkrywca. Nieuleczalny praktyk twittera.”