Zdjęcie: Judita Grigelytė (VŽ).
Według Eurostatu rozpoczęcie dnia od filiżanki gorącej kawy może stać się niemal luksusem. Według jego danych, w sierpniu cena kawy w Unii Europejskiej (UE) była średnio o 16,9% wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, a być może najbardziej wzrosła na Litwie. W tym czasie przedstawiciele krajowych kawiarni twierdzą, że nie zmieniły się zwyczaje kochających kawę miejscowych.
Według unijnego urzędu statystycznego dla mieszkańców, którzy piją kawę z mlekiem i cukrem, ten poranny rytuał może być jeszcze droższy, bo ceny tych produktów w ostatnim roku wzrosły jeszcze bardziej: cena świeżego mleka pełnego wzrosła o średnio 24,3% rocznie, natomiast cena mleka świeżego odtłuszczonego – 22,2%. Cena cukru wzrosła w UE o 33,4% w ciągu roku.
Obserwując najwyższy wzrost cen każdego produktu, Litwa przodowała w trzech z czterech produktów: kawie, odtłuszczonym świeżym mleku i pełnym mleku. Wzrost cen osiągnął około 45,8%.
Nerijus Pudžiuvelis, przedstawiciel sieci kawowej Huracan, twierdzi, że nie tylko droższe surowce podnoszą filiżankę kawy, ale także logistykę, ceny energii elektrycznej, wzrost czynszu za lokal i podwojenie opłat za kawiarnie na świeżym powietrzu w Wilnie.
„Sama kawa jako surowiec staje się droższa, ale umiarkowanie, podstawowe rzeczy – doliczane są ceny energii elektrycznej, cena wynajmu lokalu, podatki na kawiarnie na świeżym powietrzu. Wokół kawy jest dużo składników, które stopniowo rosną, co również podnosi cenę filiżanki” – powiedział BNS N. Pudžiuvelis.
Według niego cena filiżanki kawy w sieciach kawowych wzrosła o około 10-12% rocznie, ale nie są one zdeterminowane do dalszego podnoszenia ceny.
„Widzimy, że ogólnie liczba osób w kawiarniach spadła, naturalnie ludzie więcej oszczędzają, powstają dodatkowe koszty – zarówno za prąd, jak i ogrzewanie. A do tego przyczynia się praca zdalna, gdy ludzie nie chodzą do biur, miejsc pracy w mieście, oznacza to, że w mieście jest o kilka osób mniej… Liczba turystów w tym roku również jest daleka od liczby sprzed pandemii” – powiedział przedstawiciel sieci.
Uważa jednak, że kultura picia kawy nie uległa zmianie: „Ludzie chcieli mieć filiżankę czarnej kawy lub wegańskiego latte, nadal tego chcą”. Czy może stać się przedmiotem luksusowym – nie podobałoby mi się to, ale zależy nam na wielu składnikach.”
Lina Kaminskaitė, kierownik ds. marketingu i komunikacji w Reitan Convenience Lithuania, która prowadzi sieć kawiarni Caffeine, mówi, że cena kawy wzrosła o około 10-15% w ciągu roku, w zależności od wielkości filiżanki i sposobu jej przygotowania, ale nawyki ludzi, którzy kochają kawę, są ugruntowani i od lat niewiele się zmieniają.
„Jednak było to również spowodowane zaktualizowanymi recepturami kawy, podczas parzenia kawy używamy więcej ziaren kawy. Na cenę wpłynął również wzrost płac, wzrost cen surowców energetycznych i surowców. Same ceny mleka wzrosły w tym roku trzykrotnie” L. Kaminskaitė powiedziała BNS.
„Kultura kawiarniana jest w naszym kraju dość silna, przywiązujemy dużą wagę do renowacji kawiarni i rozwoju sieci, ponieważ zauważamy, że klienci lubią tu spędzać czas, komunikować się, więc odwiedzają kawiarnie nie tylko po to, aby pić kawa, ale także na pogawędkę.” Nie zauważyliśmy jeszcze żadnych dużych zmian w konsumpcji” – powiedziała.
Według przedstawiciela „Kofeiny” najczęściej kupowana jest klasyczna średniej wielkości filiżanka kawy – „latte” i „cappuccino”, a w ciepłym sezonie zimny karmel macchiato jest również jedną z trzech najpopularniejszych kupowanych kaw.
Według Eurostatu cukier jest najdroższym składnikiem kawy w UE w ciągu roku: jego cena wzrosła dwukrotnie w Polsce, a następnie w Estonii (81,2%), Łotwie (58,3%), Bułgarii (44,9%) i Cyprze (43,2). %).
W tym czasie kawa drożała w Finlandii (43,6%), a następnie na Litwie (39,9%), Szwecji (36,7%), Estonii (36,4%) i na Węgrzech (34,3%).
Najwyższy roczny wzrost cen mleka odtłuszczonego wśród krajów UE odnotowano na Węgrzech (51,7%), Litwie (46,8%), Chorwacji (43,5%), Czechach (43,3%) i Łotwie (40,1%), a mleko pełne – w Litwa (50,2%), Chorwacja (41,2%), Estonia (38,9%), Niemcy (30,6%) i Węgry (30,1%). Z danych wynika, że ceny wszystkich produktów kawowych wzrosły we wszystkich państwach członkowskich UE z wyjątkiem Malty, gdzie cena świeżego mleka odtłuszczonego nie uległa zmianie.
Zabronione jest powielanie informacji z agencji prasowej BNS w narzędziach informacji publicznej oraz na stronach internetowych bez pisemnej zgody UAB „BNS”.
Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują – poinformujemy Cię w osobistym biuletynie, gdy tylko zostaną wymienione w „Verslo žinija”, „Sodra”, „Registrų centura” itp. w źródłach.
„Myśliciel. Miłośnik piwa. Miłośnik telewizji. Zombie geek. Żywności ninja. Nieprzejednany gracz. Analityk.”