Paganini Ensemble z Wiednia (Austria). Zdjęcie z Festiwalu Wileńskiego.
Już w najbliższy piątek, 2 czerwca, rozpoczyna się 27. Festiwal Wileński. Motywem przewodnim obchodów, które potrwają blisko miesiąc, jest „Muzyczna Odyseja”.
Osiem koncertów festiwalowych odbywa się w Filharmonii Narodowej, po jednym w kościołach św. Kazimierza i św. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (franciszkanów).
Jak mówi Rūta Prusevičienė, dyrektor generalna festiwalu i Orkiestry Filharmonii Narodowej, „Muzyczna odyseja Festiwalu Wileńskiego to niezwykła opowieść o muzykach, którzy wciąż wracają do Wilna i odwiedzają nasze miasto po raz pierwszy, o wydarzeniach, które wstrząsnęły świat i nas wszystkich w ostatnich latach, trudy, przetrwanie na muzycznej ścieżce obranej w dzieciństwie i wierność słuchaczom To podziw, nostalgia i szczera miłość do jednego z najpiękniejszych i najbardziej tajemniczych miast Europy – świętującego swoje święto Wilna 700-lecie”.
Na dziesięciu koncertach spotkania i doświadczenia zanurzone w różnych muzycznych wodach nie potrwają długo.
Podczas koncertu otwierającego festiwal (2 czerwca) „Moje serce otwiera się na twój głos”, Litewska Narodowa Orkiestra Symfoniczna (LNSO) pod dyrekcją Maestro Modestosa Pitrėnasa przeprowadzi dialog z francusko-belgijską wiolonczelistką Camille Thomas. Z mocą swojej sztuki, która łączy ludzi z różnych kultur, C. Thomas mówi, że „muzyka daje nadzieję na piękno i wielkość ludzkiej duszy”. Według krytyków muzycznych jej śpiew charakteryzuje się optymizmem, witalnością i radością życia.
W programie koncertu otwarcia festiwalu m.in. rozmowa kompozytora Mindaugasa Urbaitisa z austriackim potentatem muzycznym Antonem Brucknerem. Według M. Urbaitisa sięga on po twórczość A. Brucknera nie po raz pierwszy – w 1996r. dokonał prawykonania utworu „Bruckner-Gemalde”, a prawykonanie odbędzie się na tegorocznym wileńskim festiwalu – „Bruckner Revisited” na orkiestrę.
Podobnie jak u Brucknera-Gemalde’a, skład orkiestry w wykonaniu nowego utworu jest z jednej strony zredukowany, z drugiej – rozbudowany: orkiestrę uzupełnia perkusja, gitara elektryczna i syntezator.
Goście zagraniczni
Kontynuacją programu Festiwalu Wileńskiego są znakomici goście zagraniczni: Vienna Paganini Ensemble wykonujący arcydzieła N. Paganiniego (4 czerwca), estoński „Glasperlenspiel Sinfonietta” z dyrygentem orkiestry Andresem Kaljuste i sopranistką koloraturową Eliną Nechayevą (9 czerwca), ukraiński pianista Alexey’us Botvinov z „Wariacjami Goldbergowskimi” JS Bacha (12 czerwca).
Południowokoreańska pianistka Yeol Eum Son wystąpi z Litewską Orkiestrą Kameralną (LKO) i jej dyrektorem artystycznym Sergejem Krylovem (17 czerwca). Szczególnym punktem ich programu będzie wiek XVIII. Mistrzowsko wykreowana rozrywka wileńskiego kasztelana Motiejasa Radziwiłła.
Polish Cello Quartet przyjedzie z litewskim zespołem wiolonczelowym „Cello Club” (19 czerwca), duet braci pianistów Lucasa i Arthura Jussenów z Holandii oraz polski dyrygent Andrzej Boreyko wystąpią z LNSO (22 czerwca).
W recitalu pianistki Mūzy Rubackytė symboliczny powrót do domu publiczność przeżyje „Rokiem Wędrówek” F. Liszta (4 czerwca) i sakralnym „Duettissimo” chóru „Jauna muzika” pod dyr. Zespół „Duettissimo” w składzie: Gleb Pyšniak (wiolonczela) i Dalia Dėdinskaitė (skrzypce). W programie muzycznym „Modlitwa Bałtycka” zabrzmią pieśni żałobne i nadziei, przywołujące historię Wilna i naszego kraju (14 czerwca w kościele św. Kazimierza na ten koncert będzie wstęp wolny).
Cały program festiwalu zwieńczy dedykacja kompozytora Onutė Narbutaitė dla wieloetnicznego Wilna „Centones meae urbi”.
„To oratorium jest wyjątkowe nie ze względu na jakieś »znaczenie«, ale ze względu na swój wileński aspekt. Dla mnie to było coś więcej niż pisanie muzyki i to więcej niż muzykowanie. Coś bardziej uniwersalnego, co musiałem zrobić z głębokiej motywacje wewnętrzne”, mówi kompozytor o oratorium „Centones meae urbi” („Kołdra dla mojego miasta”).
29 czerwca św. W kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny oratorium wykona LNSO, Kowieński Chór Państwowy, soliści Gunta Gelgotė (sopran) i Nerijus Masevičius (bas-baryton) pod dyrekcją Roberta Šerveniksa.
Cały program Festiwalu Wileńskiego opublikowane tutaj.
Opracowano na podstawie informacji Festiwalu Wileńskiego.
Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują – poinformujemy Cię w osobistym biuletynie, gdy tylko zostaną wymienione w „Verslo žinės”, „Sodra”, „Registrų centrum” itp. w źródłach.
„Myśliciel. Miłośnik piwa. Miłośnik telewizji. Zombie geek. Żywności ninja. Nieprzejednany gracz. Analityk.”