Festiwal Sirenos ogłasza tegoroczny program pokazów teatrów litewskich

Opierając się motywowi „Mowy” dyktowanemu przez zagraniczne programy festiwalu, kuratorka stworzyła program pokazowy, którego kluczowym słowem byłyby „konteksty”. Aby je dopełnić, program Showcase został wzbogacony o dodatkowe wydarzenia w różnych formatach. Od 20 do 24 września w Wilnie, Szawlach, Kłajpedzie i… Pravieniškės odbędzie się Wizyta Teatru Litewskiego.

Organizatorzy festiwalu dążą do tego, aby litewski program „Sirenų” był nie tylko platformą, na której zagraniczni kuratorzy scen wyszukują interesujących artystów i spektakle, ale także świętem środowiska teatralnego i swego rodzaju znakiem jakości, pozwalającym litewskiej publiczności odkryć nieoczekiwane nowe dzieła sceniczne.

Co roku gablotę odwiedza około 50-60 zagranicznych gości – twórców programów teatralnych i festiwali, kuratorów, reżyserów, krytyków teatralnych, naukowców, twórców.

Sirenos zwykle przyjmuje wielu gości z sąsiednich krajów, ale znawcy sztuk performatywnych przyjeżdżają również z dalszych okolic. Relacje i znajomości zawiązane w Syrenach zachęcają do objazdów litewskich teatrów za granicą – tak, po zeszłorocznym pokazie spektakl „Wujek Wania” z Teatru Małego w Wilnie (reż. Tomi Janežič) został nie tylko nagrodzony przez komisję, ale także zaproszony na prestiżowy festiwal teatralny i jeden z najważniejszych w Europie – Wiener Festwochen (Austria).

Międzynarodowe Jury i Nagroda Syren

Program Jubileuszowego Showcase obejmuje trzy Nagrody Jury, które przyznawane są spektaklowi, osobie indywidualnej lub zespołowi kreatywnemu. Nagrodą jest instrument muzyczny, theremin, którego dźwięki doskonale współgrają z duchem „syreny”.

Ogłaszając swoją decyzję, komisja dokładnie określa, za co przyznawana jest nagroda, a także dzieli się tekstem o swoich wrażeniach podczas oglądania całego programu pokazowego litewskiego teatru. Werdykt jury jest niezwykle ważną częścią gabloty, która pokazuje, jak wygląda twórczość teatru litewskiego w kontekście międzynarodowym, identyfikując, którzy twórcy i działania artystyczne są bardziej doceniane przez zagranicznych profesjonalistów niż nasi krytycy czy publiczność.

W skład tegorocznego jury wchodzą Charlotte Orti von Havranek, dyrektor artystyczna i kuratorka festiwalu Fast Forward (Niemcy), polski reżyser Łukasz Twarkowski, znany litewskiej publiczności ze spektakli Loki i Respublika, Ewa Zembok, kuratorka Kutna Hora Festival Performing Arts i założycielka teatru Divadlo X10 (Czechy), producentka i dyrektorka kulturalna, kuratorka sztuk performatywnych francuskiej organizacji ONDA (National Office for Artistic Diffusion) Geoliane Arab (Liban) oraz producentka międzynarodowych projektów m.in. Hyde Hytti – TINFO – fińskie centrum informacji teatralnej.

Nagrody zostaną przyznane zwycięzcom nie tylko przez międzynarodowe jury, ale także przez publiczność, która wybierze najbardziej doceniony spektakl na partnerskiej stronie LRT firmy Sirens. Co w gablocie najbardziej docenia zagraniczne jury? Co najbardziej podobało się publiczności? Gala Sirens Awards, otwarta dla wszystkich i bezpłatna, odbędzie się 24 września. 21:00 w klubie Opera Social House.

Program według kuratorki Anny Ablamonovej

Litewska wizytówka „Syren” może brać udział w spektaklach powstałych w ciągu ostatniego sezonu na litewskich scenach – czyli przy wyborze nie bierze się pod uwagę narodowości czy obywatelstwa twórców, ale miejsce, w którym odbywa się pierwszy i kto jest go produkować.

Określa się liczbę wybranych spektakli, a program tworzy niezależny kurator lub jego duet. w 2021 roku prezentację zorganizowały teatralne teatralne Rimgailė Renevytė i Ieva Tumanovičiūtė, w 2022 – teatralne teatralne Vlada Kalpokaitė i Ramunė Balevičiūtė.

W tym roku program pokazów składał się głównie z producenta pracującego nad interdyscyplinarnymi i nowymi dziełami operowymi, założycielki „Operomania” Ana Ablamonova:

Litewska teatralna wizytówka Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Wilnie „Syreny” zawsze stanowi dla wielu litewskich twórców sztuki scenicznej szeroką lub przynajmniej ulgową bramę do międzynarodowego rynku. Biorąc pod uwagę tę istotną funkcję pokazową, ukształtowaną przez lata doświadczeń festiwalowych i opracowaną na lata 2022-2023. Program litewskich gablot teatralnych reprezentujących sezon. Adresatem tego programu jest wyimaginowany kurator z zagranicy, który przybył do Sirens z Europy Środkowej lub Zachodniej i szuka ciekawych i unikalnych treści, ekskluzywnego języka artystycznego, unikalnych tematów i doświadczeń, intrygujących kontekstów kulturowych, czy mógłby zaprezentować w programy. festiwale, które organizuje. W ostatnim czasie międzynarodowy program „Syren” kształtuje się poprzez wybór za każdym razem nowego tematu – to kryterium nie jest obowiązkowe w przypadku litewskiej gabloty teatralnej. Chcieliśmy jednak trzymać się z daleka od tegorocznego tematu „Mowy” „Syren” i poznać jego punkty styku z treściami prezentowanymi w gablocie Teatru Litewskiego. W ten sposób przechodzi się od „słów” i „tekstów” z nich złożonych do „kontekstów” – częsta praca w tegorocznej gablocie wymaga ich głębszego zrozumienia, bardziej szczegółowej prezentacji. Są to konteksty kulturowe, tradycje, doświadczenia historyczne, aktualne problemy społeczne, a nawet szersze konteksty klasyków literatury danego kraju. Z tego powodu, aby poszerzyć pole doznań wyimaginowanej publiczności docelowej, odsłonić je i wprowadzić w różne konteksty, program spektaklu otulony jest w szaty wydarzeń towarzyszących różnych formatów performatywnych, chcemy ujawnić podstawowe trendy rozwoju teatru litewskiego, aktualne kierunki rozwoju, nakreślić możliwe przyszłe strategie współpracy. Myślę, że w ostatnim sezonie większe i bardziej aktywne pozycje (zarówno fizyczne, jak i obywatelskie) objęły twórcy młodszego pokolenia (zwłaszcza kobiety), a ważną rolę odegrali gościnni reżyserzy zagraniczni (zwykle mężczyźni w średnim i starszym wieku). W tym czasie luminarze starszego pokolenia teatru litewskiego (głównie mężczyźni) pogrążeni byli w odnawianiu swoich dotychczasowych dzieł lub wprowadzaniu do przestrzeni muzealnych jako niezwykle cennych artefaktów (i tutaj należy pamiętać nie tylko o transpozycji „Meno forto” w dział LTMKM, ale także kierowana przez Oskara Koršunowa wystawa „Vilnius Pokeris” w Muzeum MO). Nie zapomnieliśmy o 700-leciu Wilna: 20 z tych 700 należy do „Syren”. Dlatego jeden z motywów przewodnich programu poświęcony jest kulturowym i historycznym doświadczeniom stolicy Litwy. Czeka na Was mały fragment znalezionych obiektów: pewnego dnia karawana „Syren” wyruszy w kierunku Bałtyku – zatrzymując się tu i ówdzie oferując ciekawe doznania artystyczne i emocjonalne. I choć głównym przewodnikiem w tworzeniu programu był wyimaginowany zagraniczny kurator gustownego środkowo- lub zachodnioeuropejskiego festiwalu, to i tak byłbym szczęśliwy, gdyby litewska publiczność, dla której wszystkie te spektakle są indywidualnie dostępne poza kontekstem festiwalu, zdecydowałby się podążać trajektorią myśli kuratorskiej i uczestniczyć w pokazach litewskiego teatru. Choć proza ​​praw rynkowych i elementarna logistyka nieco poprawiły poezję wyimaginowanej koncepcji, to cieszę się, że tegoroczna prezentacja obfituje w ciekawe kreacje, często odwołujące się do przeszłości rezonuje z teraźniejszością i każe poważnie myśleć o perspektywach najbliższej i odległej przyszłości.

Dziesięć wybranych „Syren” lat dwudziestych

20 września Wizytówkę litewskiego teatru otworzy spektakl „Barbarai” w Teatrze Młodym – to trzecia inscenizacja węgierskiego reżysera Árpáda Schillinga na Litwie. Przed spektaklem publiczność zostanie zaproszona do dyskusji na temat migracji, a po pokazie pracy na dyskusję o „Barbarzyńcach” w języku angielskim.

Drugiego dnia festiwalu w Drukarni Artystycznej zobaczymy spektakl reżysera Gediminasa Rimeiki „Życie to sen” (produkcja „Laboratorium nauki i sztuki”). Tego samego wieczoru publiczność zaprosi do Litewskiego Narodowego Teatru Dramatycznego spektakl „Fossilia” w reżyserii Eglė Švedkauskaitė (producent LNDT). Po spektaklu odbędzie się projekcja filmu „Dawno temu Wilno” E. Doškausa, której towarzyszyć będzie muzyka na żywo w wykonaniu kompozytorów Vygintasa Kisevičiusa i Pauliusa Kilbauskasa.

22 września po porannej rozmowie z kuratorem gabloty spotkamy się z gośćmi wystawy MO „Vilnius Pokeris” (reż. Oskars Koršunovas). Po południu w Drukarni Artystycznej zostanie zaprezentowana sztuka „Wielkie nowe ciało” (twórcy Arturas Bumšteinas i Žygymantas Kudirka, producent „Operomania”). Wieczór zakończy spektakl „Metamorfoza” w reżyserii Oliverisa Frljicia (prod. LNDT). Po spektaklu w dworku Wokė w Trokach odbędzie się wernisaż „Syreny” i koncert „Garbanota”.

23 września klienci wyruszą autobusami z Wilna. Pierwszym przystankiem będzie więzienie Pravieniškių, gdzie odbędzie się niezwykłe przedstawienie – spektakl „Vedami” (reż. Mantas Jančiauskas, dramaturg Rimantas Ribačiauskas, producent Erika Urbelevič, produkcja „Artscape”).

Następnie widzowie odwiedzą Teatr Dramatyczny w Szawlach, gdzie odbędzie się spektakl „Znaleziono, odnaleziono, odnaleziono” w reżyserii Nauberta Jasinskasa. W drodze do Szawli pasażerowie zobaczą film dokumentalny Jonasa Meka z 1976 r. „Zagubieni, zagubieni, zagubieni”, który poszerza i ujawnia kontekst treści „Znaleziono, odnaleziono”. Ostatnim przystankiem na trasie jest Teatr Dramatyczny w Kłajpedzie i „Fragment” w reżyserii Dmitrija Krymowa.

Ostatniego dnia pokazu na wileńską publiczność czekać będą jeszcze dwa spektakle. Dzieło „Wybór” reżyserki i artystki teatru lalek Gintarė Radvilavičiūtė zostanie zaprezentowane w wileńskim Teatrze „Lėlė”.

Prezentację zamknie spektakl „Milczenie syren” w reżyserii Laury Kutkaitė w Litewskim Narodowym Teatrze Dramatycznym.

Brinley Hamptone

„Myśliciel. Miłośnik piwa. Miłośnik telewizji. Zombie geek. Żywności ninja. Nieprzejednany gracz. Analityk.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *