„Elektra Man” wprowadził konsumentów w błąd co do terminu instalacji elektrowni słonecznej i ostatecznie rozwiązał umowy z konsumentami, naruszając tym samym wymogi ustawy o zakazie nieuczciwej działalności handlowej wśród konsumentów Republiki Litewskiej. Za to na firmę nałożono karę w wysokości 61 959 euro” – ogłoszono w piątek w komunikacie prasowym VVTAT.
Stwierdza się, że VVTAT zbadał działalność „Elektra man” po ocenie otrzymanej skargi konsumenckiej, chociaż po rozpoczęciu dochodzenia skarżący wycofał skargę i zwrócił się do VVTAT o zaprzestanie dochodzenia. Postępowanie zostało wszczęte po tym, jak oszacowano, że w wyniku działalności spółki straty poniosło łącznie 82 konsumentów.
„Elektra man” miał opracować projekt parku fotowoltaicznego w Širvintos. Firma ogłosiła na specjalnej platformie planowane zakończenie projektu w dniu 31.05.2022, kiedy zakupione urządzenie zostanie przekazane klientom. W zawartych przedwstępnych umowach kupna-sprzedaży spółka zobowiązała się w 2022 r. do przeniesienia praw majątkowych do elektrowni o mocy 4 kW na odbiorców w maju. Firma jednak dwukrotnie przedłużyła okres obowiązywania umowy (na łączny okres 10 miesięcy) i to w 2022 r. 1 września rozwiązała umowę ze względu na zwiększone koszty projektu” – VVTAT wyjaśnia naruszenie.
Przy ocenie usługi, choć wskazano, że zobowiązania wobec klientów nie zostały dotrzymane na skutek niekontrolowanych okoliczności (wzrost cen, zakłócenia w dostawach komponentów), ustalono, że „Elektra man” powinien był prawidłowo wyliczyć terminy realizacji projektów. , możliwych opóźnień lub że projekt może stać się droższy.
„Dodatkowo posiadanie uzasadnionych podstaw, aby sądzić, że projekt nie zostanie zrealizowany w terminie, działanie proaktywne, natychmiastowe informowanie użytkowników, rekompensowanie im strat. Konsumenci, którzy są słabszą stroną transakcji, nie mają powodu wątpić w rozpowszechniane informacje przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą To właśnie UAB „Elektra człowiek”, jako firma uczciwa i uważna, która miała obowiązek zagwarantować swoją zdolność finansową do wywiązywania się ze swoich zobowiązań wobec konsumentów, niezależnie od zmian cen na rynku, a w obliczu trudności, a nie przerzucania na konsumentów konsekwencji niedocenianego ryzyka handlowego”, stwierdza VVTAT.
„Konsumenci oczekując terminowej budowy elektrowni fotowoltaicznej i wierząc, że zapewnili sobie produkcję energii w projekcie, mogli wybrać niekorzystne plany energetyczne (bo spodziewali się, że będą one potrzebne jedynie chwilowo), nie szukali alternatywnych projektów i nie mogli skorzystać z innych ofert i tym samym ponieść nieprzewidziane straty” – zauważa serwis.
Firma może w ciągu 30 dni kalendarzowych odwołać się od decyzji VVTAT do sądu.
„Ekstremalny gracz. Popkulturowy ninja. Nie mogę pisać w rękawicach bokserskich. Bacon maven. Namiętny badacz sieci. Nieprzepraszający introwertyk.”