Przewodniczący Komitetu Rajdowego LASF, Darius Šileikis, był zadowolony, że młodzi ludzie, którzy przez kilka lat doskonalili swoje umiejętności prowadzenia samochodu na torach mini-rajdowych lub rajdowo-sprinterskich, już na tych pierwszych zanotowali zaskakująco konkurencyjne wyniki. koło mocniejszego sprzętu.
„Fakt, że 20-latkowie przyjeżdżają do najwyższej ligi z homologowanymi i doskonale przygotowanymi samochodami, jest najlepszą rzeczą, jaka mogła się przytrafić Rajdowym Mistrzostwom Litwy (LARČ). Oczywiście chłopaki będą potrzebować jeszcze czasu, aby zgromadzić więcej solidne doświadczenie i przejechałem więcej „szybkich” kilometrów, ale już jest co oglądać”, mówi D. Šileikis.
Ku zaskoczeniu rajdowych wychowanków siedemnastoletni Emilis Kucka, który zaliczył pierwszą połowę odcinków szybkościowych „Rally Žemaitija 2023”, w klasyfikacji generalnej zajął 21. Lata temu. Chłopak, który odwiedził Auto Moto Park już podczas pierwszych wypadów zwrócił na siebie uwagę instruktorów z wynikami dorównującymi najlepszym ze „staruszków”.
Markas Buteikis z Ukmergi wszedł do LARČ po wygraniu reality show „Jestem rajdowcem”. Jego główną nagrodą jest możliwość debiutu w tym roku w Rajdowych Mistrzostwach Litwy pod szyldem „Nordis Rally Team”. Mark otrzymał samochód gotowy do wyścigu i wszystkie usługi mechaniczne normalnie wymagane podczas zawodów. Po pierwszym dniu wyścigu „Rally Žemaitija 2023” chłopiec, który zebrał wiele komplementów od władz rajdowego świata, zajął 24. miejsce.
Mantas Kutka jest o jedną pozycję niżej, a Irmantas Buivydas jest 26. na liście najszybszych. Ci piloci również widzieli tylko dwadzieścia lat w swoim życiu.
„Nigdy nie było tak młodych Rajdowych Mistrzostw Litwy. Moi koledzy i ja dokonaliśmy przybliżonych obliczeń, według których w tym roku statystyczny średni wiek zawodników obniżył się o ponad cztery lata” – powiedział prezes komitetu rajdowego LASF.
Drugą dobrą wiadomością jest to, że świat korporacji, obojętny na rajdy, staje się sponsorem tych młodych załóg, stwarzając im szanse na start z odpowiednio drogim i nienagannie przygotowanym sprzętem i od razu walkę o wysokie pozycje.
Saulius Stanaitis, szef komisji technicznej „Rally Žemaitija 2023”, charakteryzujący flotę samochodów na tegoroczny wyścig, zwrócił uwagę, że obok najzdolniejszych ekip z naszego kraju oraz gości z Polski (prawie wszyscy startują samochodami spełniającymi międzynarodowe standardy homologacyjne), dobrze przygotowane są również klasy „Junior”. Po dokładnych oględzinach ani jeden pojazd bojowy przedstawicieli młodszego pokolenia nie został „zniszczony”.
W tym kontekście gościnna załoga z Polski przygotowała nie lada niespodziankę. Adrian Rzeźnik i Adrian Sadowski, lat 17, jadący samochodem klasy Ford Fiesta Rally3, po pierwszym dniu zmagań zajęli nawet 6. miejsce. Biorąc pod uwagę, że prawie wszystkie wyścigi rajdowe w Polsce odbywają się po drogach asfaltowych, takie tempo na klasycznych torach świadczy o wyjątkowym talencie chłopca.
„Certyfikowany fan sieci. Przedsiębiorca. Entuzjasta muzyki. Introwertyk. Student. Zły pisarz.”