zdjęcie Władimira Iwanowa (VŽ).
Na granicy litewsko-białoruskiej ustawiają się w nich długie kolejki, a czas oczekiwania na kontrolę sięga nawet dwóch dni.
Sytuacja ta powstała po tym, jak Polska zdecydowała, że przez jedno przejście graniczne dla ciężarówek w Koroszczu na granicy z Białorusią mogą wjeżdżać wyłącznie ciężarówki należące do krajów Unii Europejskiej (UE) i Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA).
„Ewentualna decyzja Polski została przygotowana z wyprzedzeniem. Litewskie posterunki celne na granicy z Białorusią pracują obecnie ponad swoje możliwości, mijamy więcej samochodów niż zwykle. Do tego potrzebne były dodatkowe siły ze strony funkcjonariuszy grup mobilnych” – Lina Laurinaitytė-Grigienė, przedstawicielka celna ds. relacji z mediami, powiedziała BNS Plius.
Według niej po tym, jak litewskie władze zwiększyły przepływ ciężarówek, ich kolejki już tworzą się przy wjeździe na terytorium Białorusi.
„W tej chwili wysyłamy na Białoruś więcej ciężarówek, niż są w stanie przyjąć, co oznacza, że poza granicami Litwy już tworzą się kolejki. Należy jednak pamiętać, że służby celne muszą również zapewnić kontrolę unijnych środków ograniczających i sankcji międzynarodowych , niezależnie od ówczesnego natężenia ruchu” – wyjaśniła L. Laurinaitytė-Grigienė.
Przedstawiciel Państwowej Straży Granicznej (VSAT) Giedrius Mišutis powiedział, że pomimo wzrostu kolejek lawet i natężenia ruchu pojazdów na granicy, dodatkowe zdolności funkcjonariuszy nie są jeszcze potrzebne.
„W ciągu tygodnia zamknięcie polskiej granicy z Białorusią naprawdę odbiło się na ciężarówkach, są zarówno zwiększone kolejki, jak i zwiększone natężenie ruchu towarowego. Ponieważ jednak czas przeprowadzanej przez naszych agentów procedury kontrolnej jest stosunkowo Krótko mówiąc, jesteśmy w stanie zapewnić planowaną przepustowość” – powiedział G. Mišutis dla BNS Plus.
„To naturalne, że wraz ze wzrostem ruchu samochodowego zaczęli coraz bardziej blokować się na posterunkach celnych, bo po ogłoszeniu sankcji wobec Rosji i Białorusi agenci ci znacznie intensywniej kontrolują ładunek i dokumenty, co trwa dłużej, ” on dodał.
Według Dyrekcji Kontroli Granicznej Litwy w poniedziałek rano na przejściu granicznym w Miednikach czekało na kontrolę 500 ciężarówek, w Solecznikach 230, na wjazd na Białoruś kierowcy muszą czekać około 48 godzin w Miednikach i 22 godziny w Solecznikach. W punkcie Raigard na kontrolę czeka 175 tirów, aw punkcie Lavoriškii – 150 tirów, czas oczekiwania wynosi tu odpowiednio 19 i 14 godzin.
Według danych Białoruskiego Komitetu Granic Państwowych na punkcie Benekainai czeka w kolejce ponad 200 ciężarówek, na punkcie Kamień Loho ponad 10, a na punkcie Kotłowa ponad 40. W punktach Pervalkas i Vizdžii nie ma kolejek. Ponad 50 ciężarówek ustawia się na przejściu granicznym Kozłowicze na białoruskiej granicy z Polską.
Od 21 lutego Polska zamknęła przejście graniczne Koroščine dla ciężarówek z krajów trzecich i zaznaczyła, że przewoźnicy z tych krajów muszą podróżować na Białoruś przez przejścia graniczne Litwy lub Łotwy. Portal Logistyka.rp.pl informował wcześniej, że z przejścia granicznego w Koroščínie korzystali nie tylko przewoźnicy z Polski i Białorusi, ale także z krajów spoza UE, takich jak Serbia, Turcja, Mołdawia i inne kraje.
W niedzielę funkcjonariusze litewskich służb drogowych rozpoczęli regularne kontrole zezwoleń na przejazd pojazdów towarowych krajów trzecich na granicy z Polską na dawnym przejściu granicznym w Kalwarii. Ma to na celu zapewnienie, że pojazdy zarejestrowane w krajach trzecich muszą posiadać niezbędne zezwolenia na przejazd przez Litwę. Ciężarówki, które nie mają takich zezwoleń, nie mogą wjechać na Litwę.
Zabrania się powielania informacji agencji prasowej BNS w publicznych narzędziach informacyjnych oraz na stronach internetowych bez pisemnej zgody UAB „BNS”.
Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują – poinformujemy Cię w osobistym biuletynie, gdy tylko zostaną wymienione w „Verslo žinia”, „Sodra”, „Registrų centura” itp. w źródłach.
Temat „Logistyka”
„Certyfikowany fan sieci. Przedsiębiorca. Entuzjasta muzyki. Introwertyk. Student. Zły pisarz.”