Coraz więcej skarg na banki – Respublika.lt

Bank Litwy poinformował, że w 2022 roku otrzymał ponad 1,8 tys. skarg. Głównie ze względu na usługi płatnicze świadczone lub nie przez banki. Fot. Stasios Zumbis.

Gdy Komitet Ekonomiczny przygotowywał się do dyskusji na temat ogromnych opłat bankowych i słabej dostępności usług, przewodniczący Zarządu Banku Litwy Gediminas Šimkus natychmiast zaczął powtarzać to, co powiedział jakiś czas temu w komisji budżetu i finansów Sejmu: że sytuacja banków w Szwajcarii i USA nie jest groźna, wyjaśnił, dlaczego boryka się z problemami.

Po długich gestach członek komitetu Laima Mogenienė przypomniała sobie, że wszyscy zebrali się, aby o tym porozmawiać. Według parlamentarzysty na Litwie doszło do nieuzasadnionej sytuacji: mówi się, że dzięki niskiemu oprocentowaniu depozytów i wysokiemu oprocentowaniu kredytów banki komercyjne mogą w tym roku osiągnąć rekordowy zysk – około miliarda euro, ale nie chcą się dzielić nadwyżka zysków z państwem: nie ma poczucia solidarności.

Zdaniem L. Mogenienė, nawet jeśli rządzący zdecydują się przekazać nadwyżki zysków do budżetu państwa, to przeznaczą je na obronę kraju. To zdaniem posła na Sejm jest również nie fair w stosunku do narodu. Ponieważ nadwyżki zysków są uzyskiwane, ponieważ zwykli ludzie płacą więcej za kredyty i wyższe stawki.

„Oznacza to, że młode rodziny, które zaciągnęły kredyt na zakup domu, małe firmy muszą płacić za obronę państwa” – powiedziała L. Mogenienė.

Zdaniem polityka banki, jako najsilniejsza partia, dyktują swoje warunki klientom, czy to osobom fizycznym, czy prawnym. Mało tego, nie poprawia to jakości usług: nawet po zakończeniu pandemii pozostały różne rejestracje dla tych, którzy chcą załatwić swoje sprawy w bankach.

Członek zarządu Banku Litwy Simonas Krėpšta pokazał kilka slajdów, którymi chciał udowodnić, że w porównaniu z innymi krajami bałtyckimi i Polską oprocentowanie banków na Litwie nie jest ani najwyższe, ani najniższe. A dostępność usług wzrosła, odkąd otwarto 100 nowych bankomatów, chociaż L. Mogenienė, przekazując skargi ludzi, podkreślała nie brak bankomatów, ale możliwość dostępu do banków „na żywo”.

Sigitas Andriūnas, który przedstawił się jako przedstawiciel korporacji, powiedział, że osobiście spotkał się z wrogością ze strony banku komercyjnego, z którym jego firma była powiązana. W związku z tym złożył skargę zarówno do tej firmy kredytowej, jak i do Banku Litwy. Biznes nie mógł działać przez miesiąc, ponieważ bank nie podwyższył limitu transferu środków. Pracownicy banku zapytani o przyczynę odparli, że nie muszą się tłumaczyć i że otrzymali od Banku Litwy odpowiedź zupełnie o niczym. Biznesmen „ugryzł” także S. Krėpštę, który wygłosił wspomnianą już prezentację na temat rzekomo relatywnie niskich stawek litewskich banków i powiedział, że również ma konto w Polsce, co pozwala mu na łatwe porównanie.

„Prezentacja jest piękna, ale nie odpowiada rzeczywistości” – powiedział S. Andriūnas, dodając, że np. pilne zamówienie na Litwie kosztuje ok. 30 euro, aw Polsce – 8 euro.

„Nie wiem, skąd pochodzą inne statystyki” – powiedział biznesmen na posiedzeniu komisji.

Również Bank Litwy poinformował wczoraj, że w 2022 r. otrzymał ponad 1,8 tys. skarg. Większość z nich wpłynęła z tytułu usług płatniczych, liczba tych reklamacji wzrosła najbardziej w ciągu roku.

„Liczba skarg na usługi płatnicze wzrosła zarówno z powodu coraz częstszego korzystania z tych usług przez konsumentów, jak i ze względu na środki przeciwdziałające praniu pieniędzy, a także związane z wojną rosyjskie sankcje wobec Ukrainy.

Bank Litwy traktuje wszystkie otrzymane skargi jako ważne sygnały i bierze je pod uwagę przy planowaniu i wdrażaniu działań nadzorczych instytucji finansowych” – cytuje Vaidas Cibas, dyrektor Departamentu Nadzoru Usług i Rynków Finansowych Banku Litwy raport.

Około 80 proc. złożyło skargi na usługi płatnicze, po 5 proc. na usługi kredytowe i ubezpieczeniowe, reszta na inwestycje itp. usługi.

w 2022 r. liczba reklamacji usług płatniczych wzrosła o 86%, usług ubezpieczeniowych o 51%, a reklamacji usług kredytowych spadła o 29%.

Większość otrzymanych reklamacji dotyczących usług płatniczych dotyczy rachunków płatniczych, prawie jedna trzecia z nich – z powodu zakończenia relacji biznesowych. Kolejna trzecia skarg wynika z ograniczonego dostępu do rachunku płatniczego (płatności nieuznane, zawieszone lub niekompletne). W zakresie transakcji gotówkowych otrzymano jedynie pojedyncze skargi, dotyczące głównie funkcjonowania bankomatów.

Głównymi przyczynami reklamacji usług ubezpieczeniowych są zbyt późne załatwianie roszczeń, nieodpowiednia komunikacja o ich przebiegu.

„W odpowiedzi na otrzymane reklamacje oraz w celu poprawy komfortu użytkowania Bank Litwy wystosował listy oczekujące do uczestników rynku finansowego, zorganizował spotkania, podczas których omawiali problemy i sposoby ich rozwiązania, spotkania konsultacyjne” – informuje Bank Litwy Litwa.

Nie zgadzam się – porozmawiajmy o tym!
Żadnych obraźliwych komentarzy, ale niegrzeczne komentarze będą automatycznie usuwane bez przeprosin.

Respublika.lt zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy wulgarnych, wulgarnych, nie na temat, podpisanych cudzym nazwiskiem, sprzecznych z prawem, propagujących spam lub nawołujących do przestępstw. Jeśli nawołujesz do przemocy, nienawiści rasowej, narodowej, religijnej lub innej, Twoje słowa mogą po odlocie jak wróbel zamienić się w byka o wadze tony – na żądanie udostępnimy Twoje dane służbom specjalnym Litwy.

Aiken Duartep

"Namiętny zwolennik alkoholu. Przez całe życie ninja bekonu. Certyfikowany entuzjasta muzyki. Fanatyk sieci. Odkrywca. Nieuleczalny praktyk twittera."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *