W przeddzień Dnia Odrodzenia Państwa w Muzeum Pałacu Lordów otwarto wyjątkową wystawę „Lwów wita Wilno”. Arcydzieła malarstwa europejskiego z Narodowej Galerii Sztuki im. Borysa Woźnego we Lwowie”. Z jednej strony zadziwiające, że tak cenna wystawa dotarła do Wilna, z drugiej strony dzieła dawnych mistrzów i ich uczniów z bodaj najbogatszej sztuki ukraińskiej galeria znalazła się tutaj z powodu nieuzasadnionej agresji Rosji na Ukrainę.
Zdaniem muzealników bez wojny taka kolekcja nigdy nie zostałaby wywieziona ze Lwowa, ale w warunkach rosyjskiej agresji jest to próba ochrony wspólnego europejskiego dziedzictwa przed potencjalnymi zagrożeniami ze strony ataków lotniczych. , a jednocześnie jest szczególnym darem dla Wilna, które obchodzi 700-lecie swojego istnienia.
Taras Woźniak, dyrektor Narodowej Galerii Sztuki im. Borysa Woźnego we Lwowie, przedstawił wystawę i wymienił cztery powody, dla których sprowadzono do Wilna 33 arcydzieła malarstwa:
- piękna, stara i głęboka współpraca z Izbą Lordów;
- 700-lecie imienia Wilna, do którego Ukraińcy też chcieli się przyczynić;
- wojna „Jesteśmy bardzo wdzięczni Litwinom za ich wsparcie, a ta wystawa to przynajmniej tyle, co możemy zrobić, aby podziękować” – powiedział T. Woźniak;
- ryzyko zniszczenia wartości. Na Ukrainie bomby spadają na domy cywilne, zabytki kultury, muzea, opowiada T. Woźniak z balkonu swojego biura, widząc na niebie ślady lecącego lub zestrzelonego pocisku, ostatnio jeden spadł niecałe 200 m od budynku galerii.
„To, że Muzeum Pałacu Lordów zgodziło się gościć tę wystawę, jest zabezpieczeniem naszego dziedzictwa” – powiedział dyrektor Narodowej Galerii Sztuki Borys Woźnicki we Lwowie.
Wystawa arcydzieł
Zdaniem dr. Vydasa Dolinskasa, dyrektora Muzeum Pałacu Narodowego Wielkiego Księstwa Litewskiego, które pomagało w wyborze prac na wystawę, prezentuje „bardzo znaczące dzieła bardzo znaczących artystów lub ich szkół – dziedzictwo europejskie, które od XVII w. wiek środek, a zwłaszcza XIX wiek Na Litwie te same maski zostały splądrowane i zniszczone”. Działa również z takim lub innym litewskim odcieniem.
„To prawdziwa wystawa arcydzieł. Można powiedzieć, że wybrano nie tylko Narodową Galerię Sztuki we Lwowie, ale także najcenniejszą kolekcję malarstwa europejskiego na Ukrainie, a raczej jej część, ponieważ Narodowa Galeria Sztuki we Lwowie jest bardzo bogaty” – powiedział dr V. Dolinskas.
Według niego przywiezione arcydzieła będą przechowywane na terytorium NATO podczas wojny na Ukrainie. Teraz w Wilnie, później – najprawdopodobniej na Zamku Królewskim w Warszawie:
„Mamy nadzieję, że wojna zakończy się jak najszybciej zwycięstwem Ukrainy, obrazy powrócą i znów będą głównymi osiowymi eksponatami dwóch filii Państwowej Galerii Sztuki im. Borysa Woźnickiego we Lwowie – Pałacu hrabiego Potockiego i pałac profesora Łozińskiego”.
Tak było też na Litwie
Zdaniem muzealników w rezydencjach Zachodniej Ukrainy pozostało wiele zbiorów starożytnej sztuki europejskiej, ponieważ ziemie te po podziałach Rzeczypospolitej Obojga Narodów dostały się w ręce Cesarstwa Austriackiego i uzyskały autonomię kulturalną i polityczną. W tym czasie Litwa znajdowała się pod panowaniem carskiego imperium rosyjskiego ze wszystkimi tego konsekwencjami: nasze dziedzictwo zostało splądrowane, a rodziny szlacheckie zmuszone do ucieczki przed carskim reżimem szukały możliwości przeniesienia swojego bogactwa do bezpieczniejszych krajów. Dlatego ta wystawa pozwala nam przypomnieć sobie zaginione historyczne kolekcje Litwy, w których znajdowały się dzieła niejednego z prezentowanych na wystawie artystów lub ich szkół.
Daiva Mitrulevičiūtė, jedna z kuratorek wystawy, twierdzi, że prezentowane na wystawie prace Martina Schongauera i Łukasza Cranacha Starszego wywarły wpływ na artystów tworzących dla litewskich władców i szlachty: rysunki M. Schongauera były pierwowzorem modlitwy Alberta Goštauta pokój. ilustracji, a utkano je według karykatur powstałych w środowisku Pietera Coeckesa van Aelsta. Tkaniny Wielkiego Księcia Litewskiego i Króla Polski Zygmunta Augusta (1544/1548-1572), zamówione w okresie rezydencji władcy w Wilnie.
Prezentowany na wystawie Carlo Dolci malował portret patrona Litwy Kazimierza, Johann Baptistas von Lampi Starszy tworzył portrety władców i szlachty litewskiej, Jan Matejko i Wojciech Horacy Kossak uwieczniali ważne wydarzenia z historii Litwy.
Zdaniem pracowników muzeum arcydzieła malarstwa lwowskiego reprezentują wspólne historyczne więzi europejskie tego regionu Europy Środkowo-Wschodniej, o czym świadczy bogate dziedzictwo kulturowe i artystyczne Lwowa i Wilna.
Wystawie towarzyszyć będzie bogaty program kulturalno-edukacyjny – zwiedzający będą mogli zapoznać się z Ziemią Lwowską i zachodnią Ukrainą, jej tradycjami malarskimi, ochroną sztuki na terenach dotkniętych wojną oraz innymi kolekcjami Lwowskiego Narodowego im. Borysa Woźnego Galeria Sztuki.
Więcej informacje tutaj.
Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują – poinformujemy Cię w osobistym biuletynie, gdy tylko zostaną wymienione w „Verslo žinija”, „Sodra”, „Registrų centura” itp. w źródłach.
„Certyfikowany fan sieci. Przedsiębiorca. Entuzjasta muzyki. Introwertyk. Student. Zły pisarz.”