Po tym, jak Polska czasowo zakazała importu zboża z Ukrainy, Litwa może pomóc Ukrainie wyeksportować koleją do miliona ton zboża, powiedział Minister Gospodarki i Turystyki „Innowacje, Aušrinė Armonaitė.
Powiedziała to po spotkaniu we wtorek w Warszawie z ministrem rozwoju gospodarczego i technologii Waldemarem Budą – poinformowało ministerstwo.
Port w Kłajpedzie i Lietuvos geležinkeliai mogłyby odegrać ważną rolę w nadaniu rozpędu pomocy Polsce w rozwiązaniu obecnej sytuacji i zabezpieczeniu eksportu zboża poza Unię Europejską. Litwa może pomóc w bezpiecznym eksporcie koleją z Ukrainy do 1 miliona ton zboża. Byłoby to realne rozwiązanie dla Ukrainy i pomoc dla Polski” – powiedziała w raporcie A. Armonaitė.
Vaidotas Šileika, prezes Stowarzyszenia Litewskich Firm Spedycji Morskiej, powiedział we wtorek BNS, że zdolność przeładunkowa zboża w porcie w Kłajpedzie wynosi ponad milion ton rocznie, ale ze względu na skomplikowaną logistykę nie jest możliwe dodanie więcej.
Byłoby to realne rozwiązanie dla Ukrainy i pomoc dla Polski.
„Lietuvos Geležinkeliai” rozpoczął transport niewielkich ilości ukraińskiego zboża przez Polskę do portu w Kłajpedzie w maju ubiegłego roku. Największym wyzwaniem są tu różne tory kolejowe – na Ukrainie i Litwie nadal używane są tory rosyjskie, aw Polsce tor europejski, po którym trzeba przestawiać tabor pociągów na granicy.
Eglė Šimė, szefowa LTG Cargo, powiedziała BNS w zeszłym roku, że firma może przewieźć do portu maksymalnie około 3 mln ton. ton ukraińskiego zboża rocznie – sześć jednostek około 1300 ton dziennie.
Specjaliści od logistyki obliczyli, że obecnie przez Litwę można przewieźć tylko około 1 miliona osób. ton ukraińskiego zboża rocznie, ponieważ krajowy łańcuch dostaw, głównie kolej, nie jest przygotowany do transportu dużej ilości.
W minioną sobotę, w celu ochrony interesów lokalnych rolników, Polska wprowadziła czasowy zakaz importu zbóż i innych artykułów spożywczych z Ukrainy do 30 czerwca. Podobne decyzje podjęły Słowacja i Węgry.
Od początku rosyjskiej inwazji na Ukrainę w lutym ubiegłego roku i wkrótce potem blokady ukraińskich portów, duża część ukraińskiego zboża, które jest tańsze niż w UE, ze względu na przeszkody logistyczne pozostawała w krajach Europy Środkowej, co uderzyć w producentów zbóż.
W marcu Polska i cztery inne kraje Europy Środkowej zwróciły się do Komisji Europejskiej o pomoc w uporaniu się ze skutkami taniego ukraińskiego zboża.
„Myśliciel. Miłośnik piwa. Miłośnik telewizji. Zombie geek. Żywności ninja. Nieprzejednany gracz. Analityk.”