Według CNIL, amerykański gigant technologiczny zainstalował narzędzia śledzące na urządzeniach francuskich użytkowników bez bezpośredniego pytania o ich zgodę, co umożliwiło im umieszczanie ukierunkowanych reklam w App Store.
Apple powiedział, że jest „rozczarowany” decyzją i planuje odwołać się.
„Apple Search Ads idzie dalej niż jakakolwiek inna znana nam cyfrowa platforma reklamowa, dając konsumentom jasny wybór, czy chcą otrzymywać spersonalizowane reklamy”, powiedziała firma w oświadczeniu.
Apple podkreśla znaczenie prywatności w swojej działalności i w 2021 roku ułatwił użytkownikom blokowanie aplikacjom gromadzenia danych osobowych.
Posunięcie to było niezwykle szkodliwe dla modeli biznesowych rywali, w tym Meta Facebooka, która polega na gromadzeniu danych osobowych w celu opracowania algorytmów wyświetlania reklam.
Rywale Apple’a od dawna oskarżają firmę o hipokryzję, mówiąc, że chce zachować i wydobywać dane, które zbiera dla siebie.
CNIL jest jednym z najbardziej aktywnych organów regulacyjnych w Europie i wielokrotnie nakładał grzywny na amerykańskich gigantów technologicznych za naruszenia prywatności danych.
Skarga przeciwko Apple została złożona w marcu 2021 roku przez grupę francuskich programistów.
Podobne sprawy zostały złożone w Niemczech i Polsce.
Mimo to kara nałożona przez Francję jest stosunkowo niska, ponieważ CNIL uznała, że Apple szybko zmodyfikował swój system, gdy zgłoszono naruszenia.
Ponieważ sprawa podlega prawu francuskiemu, a nie europejskiemu, przyznano jedynie odszkodowanie poniesione we Francji.
Oceń ten artykuł
Aby Cię udoskonalić, dajemy Ci możliwość oceny treści LOGIN.LT, którą czytasz.
„Myśliciel. Miłośnik piwa. Miłośnik telewizji. Zombie geek. Żywności ninja. Nieprzejednany gracz. Analityk.”