Sukces portu w Kłajpedzie tkwi również w HUB-ach

Mimo wojny na Ukrainie i wynikających z niej zmian geopolitycznych port w Kłajpedzie osiągnął szczególny rekord.

„Transshipmentas” działa w Kłajpedzie

Po raz pierwszy w swojej historii port w Kłajpedzie przekroczył milion TEU załadunku kontenerów. Takim wskaźnikiem w tym roku może pochwalić się tylko port gdański. Od wielu lat z listy milionerów skreślono w tym roku 1-2 mln osób. Port Sankt Petersburg, Rosja, który załadował kontenery TEU.

„Tegoroczny rekordowy załadunek 1 miliona TEU ładunków w kontenery dowodzi, że naprawdę mamy siły, możliwości i pomysły, aby zamienić przepływ ze wschodu na przepływ z morza do Kłajpedy i z Kłajpedy do morza” – powiedział gen. Zarządu Państwowego Portu Morskiego w Kłajpedzie, dyrektor Algis Latakas.

Sama litewska gospodarka nie wystarczy do zwiększenia frachtu w porcie w Kłajpedzie. Konieczne jest skupienie się na okolicznych rynkach, aby być portowym centrum dystrybucji towarów.

Sama litewska gospodarka nie wystarczy do zwiększenia frachtu w porcie w Kłajpedzie. Konieczne jest skupienie się na okolicznych rynkach, aby być portowym centrum dystrybucji towarów.

Można śmiało powiedzieć, że po osiągnięciu 1 miliona TEU ładunków port w Kłajpedzie stał się takim hubem. Tak zwany „przeładunek”, czyli dystrybucja towarów w kontenerach, najwyraźniej działa w porcie w Kłajpedzie.

Przeładunki kontenerów w porcie w Kłajpedzie w tym roku w porównaniu do 2021 roku wzrosły o około 60%. Wynik jest fenomenalny, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że łączne przeładunki towarów w kontenerach pomiędzy portami wschodniego wybrzeża Bałtyku, w tym portami w Rosji, spadły w 2022 r. aż o 27 proc.

Frachty te najbardziej zmalały w rosyjskich portach w Petersburgu, Kaliningradzie i Ust-Łudze.

Plan: Misją Portu w Kłajpedzie jest bycie centrum dystrybucji ładunków kontenerowych z Morza Bałtyckiego. zdjęcie KVJUD

HUB portów warunkowych

Jak dotąd, jeśli chodzi o port w Kłajpedzie, jedynym oczywistym centrum dystrybucji towarów był wspomniany załadunek kontenerów. Było to oczywiste, ponieważ duże statki przybywają, rozładowują kontenery w porcie w Kłajpedzie, gdzie są one ładowane na mniejsze statki i transportowane do innych portów na Bałtyku.

To samo dotyczyło zbiórki pustych pojemników. Zostały one wydobyte z innych portów nadbałtyckich i przetrzymywane w Kłajpedzie. Następnie są ładowane do dużych ciężarówek kontenerowych i wysyłane.

Port w Kłajpedzie można w pewnym sensie uznać za HUB lub centrum dystrybucyjne ze względu na działalność morskich linii promowych. Do portu w Kłajpedzie kursują co najmniej trzy morskie linie promowe. Przewożony przez nich ładunek nie jest deponowany tylko na Litwie, ale transportowany jest drogą lądową na Łotwę, Estonię, Polskę czy Ukrainę.

Załadunek zboża można również uznać za działalność HUB portu w Kłajpedzie, ponieważ do portu w Kłajpedzie dociera ono nie tylko z pól litewskich rolników, ale także z Łotwy, Polski, a nawet Ukrainy.

Terminal skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Kłajpedzie jest również swego rodzaju centrum dystrybucji towarów. Zrzucany tam gaz trafia do konsumentów nie tylko na Litwie, ale także na Łotwie, w Estonii iw Polsce.

Rzeczywistość: Kłajpeda LNG stała się miejscem, przez które skroplony gaz ziemny dociera na Litwę, Łotwę, Estonię, a nawet do Polski. zdjęcie KVJUD

Eksport zostaje zastąpiony importem

Przykłady te pokazują, że w warunkach trudnej sytuacji geopolitycznej, kiedy ładunki są przekierowywane, rzeczywiste lub pochodne ładunki HUB z portu w Kłajpedzie utrzymują swój ładunek na stosunkowo dobrym poziomie.

Port Kłajpeda może z powodzeniem załadować nie tylko różne ładunki, ale także pracować w różnych kierunkach.

Wspomniano już, że przeładunki kontenerów wzrosły o 60%. Ładunek skroplonego gazu ziemnego w Kłajpedzie również wzrósł imponująco, do 17%.

Na gorsze w 2021 nieco skromniejsze zbiory zbóż. Sankcje wobec państw Rosji i Białorusi dotknęły także załadunek promów morskich. Jednak te obszary są tymi, które mogą szybko się zregenerować.

Na przykład na wzrost frachtu morskiego promem może mieć wpływ wzrost wolumenu towarów importowanych.

„Port Kłajpeda może z powodzeniem ładować nie tylko różne ładunki, ale także pracować w różnych kierunkach. To wielka zaleta i widzimy, że import rośnie, Port Kłajpeda staje się portem importowym z portu eksportowego i tranzytowego. Terminale, które wcześniej obsługiwały towary przeznaczone na eksport, przy stosunkowo niewielkim nakładzie pracy, skupiają się teraz na imporcie. Ładunek w porcie w Kłajpedzie jest bardzo zróżnicowany – ładowane są prawie wszystkie możliwe ładunki, co również pomaga zrekompensować straty ładunku – powiedział Algis Latakas, dyrektor generalny Kłajpedy Dyrekcja Państwowego Portu Morskiego.


Aiken Duartep

"Namiętny zwolennik alkoholu. Przez całe życie ninja bekonu. Certyfikowany entuzjasta muzyki. Fanatyk sieci. Odkrywca. Nieuleczalny praktyk twittera."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *