Działalność w ramach projektów międzynarodowych Erasmus+ – korzyść dla studenta, wyzwanie dla nauczyciela

Liceum Kowieńskie „Vyturios” z sukcesem zrealizowało kolejny międzynarodowy projekt kwalifikacyjny nauczycieli „Klasa XXI wieku: Modernizacja procesu edukacyjnego poprzez wprowadzanie innowacji”.

Celem projektu jest zorganizowanie procesu nauczania/uczenia się z wykorzystaniem praktyki europejskiej, wdrażanie innowacji – z wykorzystaniem inteligentnych urządzeń i mediów społecznościowych, promowanie samodzielnego uczenia się, podnoszenie kapitału zawodowego nauczycieli i satysfakcji z ich zawodu, poprzez wdrażanie doświadczeń kolegialnych informacje zwrotne, poprzez rozpowszechnianie na szkoleniach i wizytach nauczycieli za granicą zdobytej wiedzy, w celu zapewnienia trwałej współpracy międzynarodowej z obecnymi i nowymi partnerami UE w działaniach projektowych. Do realizacji celów wykorzystano programy wyjazdów nauczycieli za granicę – trzy kursy kwalifikacyjne i jedną wizytę dydaktyczną.

Projekt kwalifikacji nauczycieli rozpoczął się w 2020 roku, na samym początku okresu pandemii. Pomimo tego, że pandemia zasadniczo zmieniła format realizacji międzynarodowych projektów, dzięki efektywnej wirtualnej współpracy z międzynarodowymi partnerami przełożyliśmy nasze działania na inny termin, a gdy Europa zaczęła łagodzić ograniczenia, nauczyciele języka angielskiego Daiva Visockienė i Vaida Paulauskienė poszli do międzynarodowy kurs w Hiszpanii wiosną 2021 r. Tematyka szkolenia jest bezpośrednio związana z priorytetami projektu i zastosowaniem narzędzi ICT w procesie edukacyjnym. Podczas szkolenia, wraz z kolegami z Łotwy, Polski, Włoch i Hiszpanii nauczyciele szkół średnich zapoznali się z zastosowaniem na lekcjach aplikacji edukacyjnych i różnych platform internetowych oraz podzielili się doświadczeniami z realizacji projektów Erasmus+. Zdobyta wiedza była bardzo przydatna w innowacyjnej organizacji hybrydowych kursów stacjonarnych i wirtualnych.

W dniach 21-25 lutego 2022 r. nauczyciele mieli okazję zastosować praktyczną wiedzę zdobytą podczas pierwszego międzynarodowego stażu podczas krótkiej wizyty dydaktycznej. Nauczyciele zostali zaproszeni na wizytę edukacyjną w języku angielskim do partnerskiej szkoły średniej – Ibrahim Tanriverdi Sosyal Bilimler Lisesi – znajdującej się w mieście Samsun w Turcji. Wizyta nauczycielska języka angielskiego była osobistym wyzwaniem i profesjonalnym doświadczeniem dydaktycznym.

Przetestowaliśmy różne możliwości oferowane przez program Erasmus+: projekty wymiany studentów, partnerstwa strategiczne, kursy doszkalające i wizyty kontrolne. Gdy pojawiła się możliwość złożenia wniosku o wyjazd dydaktyczny, postanowiliśmy spróbować tego działania Erasmus+, na które nie wszyscy się decydują. To świetna okazja do sprawdzenia swoich umiejętności jako nauczyciela poprzez nauczanie w zagranicznej szkole. A w Turcji jest to podwójne osobiste wyzwanie, ponieważ trzeba mieć do czynienia z różnymi kulturami, tradycjami i religiami. Podczas takiej wizyty konieczne jest przygotowanie kulturowe i zapoznanie się z kontekstem szkoły goszczącej. Użyliśmy tego eTwinning portal, zdalne wideokonferencje ze szkołą goszczącą, podczas których omówiliśmy wspólne oczekiwania i ustaliliśmy program wizyt.

W szkole goszczącej udzielaliśmy lekcji języka angielskiego uczniom z klas 9-12. Gdy tylko zaczęliśmy pracować, od razu zdaliśmy sobie sprawę, jak szanowany jest zawód nauczyciela w Turcji. W wielu rodzinach uważany jest za prestiżowy. Studenci są szczególnie zdyscyplinowani i pełni szacunku. Uczniowie nie są podzieleni na grupy na lekcjach języka angielskiego. Musieliśmy pracować z klasą 30 uczniów, co było niezwykłe dla nas pochodzących z Litwy.

Pierwsze dni poświęcone były eksploracji kulturowej Litwy, Kowna. Uczniowie dobrowolnie i aktywnie zainteresowali się Litwą i miastem Kowno, wzięli udział w burzy mózgów, quizie o dziedzictwie Litwy, wypełnili pomysły dotyczące Kowna na platformie padlet. Aktywność i chęć odpowiedzi była niesamowita, każdy chciał odpowiedzieć przynajmniej na jedno pytanie, komunikować się po angielsku. Podczas rozmów potwierdzono, że Kowno jest najbardziej znane z zespołu „Žalgiris”. A Litwa słynie w Turcji z naszych uczestników Eurowizji „Roop”, Zamek w Trokach i walka o niepodległość.

Zdjęcie partnerów

Druga część tygodnia na zajęciach była poświęcona umiejętnościom budowania zespołu, pracy grupowej i debatom. Podczas zajęć i lekcji mieliśmy świetną okazję ocenić, jak dobrze wypracowane na Litwie metody nauczania języka angielskiego nadają się również dla uczniów z innych krajów, które mają unikalną kulturę i system edukacyjny. Zauważyliśmy, że chociaż uczniowie byli otwarci i przyjaźni, musieliśmy być elastyczni w pracy, gdy do zadania podchodziło się inaczej. Wynika to z różnic kulturowych i braku umiejętności. Na przykład forma dyskusji przyjęta przez litewskich studentów bardziej przypomina monotonną narrację w Turcji. Wyrażanie opinii jest bardzo konserwatywne, istnieje obawa przed ekspansją. Niezapomniane było to, że uczniowie potrafili słuchać, przyjmować wiele informacji i łatwo zapamiętywać fakty, współpracować, chętnie pomagać nauczycielowi. Nasi tureccy koledzy przyjęli nas serdecznie i serdecznie. Gościnność i szacunek dla gościa są charakterystyczną cechą narodu tureckiego. Podczas wizyty omówiliśmy również inne możliwości współpracy w ramach projektów Erasmus+.

W końcowej fazie projektu nasi nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych skutecznie wykorzystali okazję podczas wakacji szkolnych, aby zdobyć nową wiedzę na temat zastosowania technologii cyfrowych na lekcjach, uczestnicząc w szkoleniach międzynarodowego programu Erasmus+. We wrześniu rozpoczęliśmy lekcje z nową wiedzą, wykorzystując zaktualizowane aplikacje ICT. W czerwcu nauczycielki języka angielskiego ze szkół średnich Daiva Visockienė i Vilma Gudelienė wraz z nauczycielami z Niemiec, Belgii, Hiszpanii i Słowacji uczestniczyły w kursie „Smart Educational Resources” na Uniwersytecie w Algarve w Portugalii.

Podczas zajęć praktycznych wszyscy uczestnicy kursu pracowali w zespołach złożonych z uczestników z różnych krajów. Wspólna praca dała możliwość przedyskutowania dalszej współpracy w ramach projektu, podzielenia się różnymi praktykami pedagogicznymi z krajów europejskich. Wspólnie z naszymi kolegami z innych krajów europejskich stworzyliśmy wspólny wynik – katalog aplikacji ICT, w którym każdy nauczyciel może znaleźć odpowiednie aplikacje dla swojego przedmiotu.

Nauczyciele kowieńskiego gimnazjum „Vyturios” obalają ugruntowaną opinię, że w stażach mogą uczestniczyć tylko specjaliści w języku angielskim. w 2022 r. od 22 do 26 sierpnia nauczyciel historii Lauras Bartninkas i nauczyciel fizyki Vytautas Baršauskas z kowieńskiego liceum „Vyturios” uczestniczyli w międzynarodowych kursach doskonalenia nauczycieli „ITC in Education” w Pradze (Czechy). Podczas zajęć nauczyciele tworzyli strony internetowe, zapoznawali się z różnymi aplikacjami internetowymi i sami je testowali. Zbadano również kwestie bezpieczeństwa pracy w Internecie. W trakcie zajęć nauczyciele pogłębili również swoje kompetencje kulturowe, poprawili znajomość języka angielskiego, komunikacji i współpracy. Nauczyciele będą korzystać z wiedzy zdobytej na lekcjach historii i fizyki oraz dzielić się dobrymi praktykami z nauczycielami szkół średnich.

Wszystkie projekty są finansowane ze środków programu Erasmus+.


Brinley Hamptone

„Myśliciel. Miłośnik piwa. Miłośnik telewizji. Zombie geek. Żywności ninja. Nieprzejednany gracz. Analityk.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *