Zdjęcie: Judita Grigelyts (V).
Unia Europejska (UE) przeznaczyła dodatkowe 359,2 mln euro na europejski projekt kolejowy przeciwko Rail Baltica. Wesprzyj Eur, projekt koordynujący wspólną bałtycką aluminiową szynę RB.
Według niej podpisano dodatkowe 422,7 mln. Umowa europejska w sprawie finansowania Europejskiego Mechanizmu Infrastruktury Sieciowej (EITP). Wkład CETP w tej kwocie wyniesie 359,2 mln. EUR, czyli 85%, a dodatkowe 15% sfinansują rządy trzech krajów bałtyckich.
Umowa została podpisana przez Europejską Agencję Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Ochrony Środowiska (CINEA) oraz ministerstwa transportu Estonii, Łotwy, Litwy i RB Rail.
Udzielone dodatkowe finansowanie pozwoli nam osiągnąć najważniejsze cele i kontynuować budowę i dostawę Rail Baltica jako unikalnego projektu kolejowego na Bałtyku – powiedział Agnis Driksna, dyrektor generalny RB Rail i prezes zarządu.
Morten Jensen, szef Departamentu CINEA, powiedział, że jest to już ósma dotacja CETP wspierająca realizację Rail Baltica.
Jest to umowa o dotację o bardzo dużym budżecie, a wsparcie z Europejskiego Instrumentu Sieci Infrastrukturalnej wynosi prawie 360 mln. Eur, przeznaczony na podstawowe prace i projekt całej linii Rail Baltica w trzech krajach bałtyckich – powiedział.
Zgodnie z zapowiedzią, w przyszłym roku ma ruszyć projekt pozostałej głównej linii Rail Baltica na Litwie, w tym projekt odcinka między granicą litewsko-polską a Kownem, węzeł kowieński, magistrala i połączenia regionalne. z Kowna do Wilna i węzła wileńskiego.
Finansowanie obejmuje również określone działania mające na celu zaspokojenie potrzeb społeczeństwa.
Ponadto na odcinku Rail Baltica na Łotwie, w pobliżu granicy z Litwą, rozpoczęcie prac budowlanych i wykonanie szczegółowego projektu technicznego bazy budowlanej w Skultje, budowa mostu oraz połączeń elementów na linii do Estonii, w tym terminal Ilemistje, a projekt związany z zachowaniem populacji Kurtini, od Pernu do Estonii, jest planowany na granicy z Łotwą.
Planowane jest również sfinansowanie opracowania metodologii odporności na zmiany klimatu oraz przeglądu dokumentacji.
W latach 2014-2021 na Rail Baltica przeznaczono ponad 1,2 mld. Euro, z czego 85% przydzielił CETP.
Najważniejszy projekt
Rail Baltica to obecnie nasz najważniejszy projekt, który zakończy integrację Litwy z europejską siecią kolejową. Do tej pory byliśmy na igle, bardziej skoncentrowani na rosyjskiej sieci, Marius Skuodis powiedział w czwartek o potrzebie projektuMinister Łączności.
Gdy V zapytał, co się robi, aby zapewnić finansowanie na szybszą realizację Rail Baltica, minister potwierdził, że projekt drożeje ze względu na inflację.
Najważniejszą rzeczą jest start w sekcjach, nie jest konieczne, abyśmy musieli całkowicie ukończyć projekt za jednym razem. Musimy zrobić wszystko, aby móc szybciej otworzyć pierwszą linię – podkreślił.
Kiedy ustalamy priorytety dla niektórych sekcji, możemy dobrze wykorzystać fundusze tam, gdzie już je mamy. Przede wszystkim więc do 2024 r. musimy połączyć Kowno z Panevio, potem być gotowym do budowy na odcinkach od Kowna do Wilna i granicy z Polską – tłumaczy pan Skuodis.
Więcej informacji na temat Rail Baltica V podcast z Ministrem Łączności.
Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują, a my poinformujemy Cię w osobistym biuletynie, gdy tylko zostaną wymienione w Business, Sodra, Registry Center itp. w altówkach.
„Certyfikowany fan sieci. Przedsiębiorca. Entuzjasta muzyki. Introwertyk. Student. Zły pisarz.”