Minister Transportu: „Rail Baltica” drożeje, musimy skupić się na tworzeniu odcinków

Marius Skuodis, Minister Łączności Republiki Litewskiej. zdjęcie Władimira Iwanowa (V).

Najważniejszymi kierunkami litewskiego sektora transportowego są teraz cyfryzacja i szybsza realizacja projektu Rail Baltica – powiedział podczas Forum Innowacji Transportu Marius Skuodis, minister transportu.

Rail Baltica to obecnie nasz najważniejszy projekt, który zakończy integrację Litwy z europejską siecią kolejową. Do tej pory byliśmy na igle, bardziej zorientowani na rosyjską sieć – przypomniał minister.

Gdy V zapytał, co się robi, aby zapewnić finansowanie na szybszą realizację Rail Baltica, minister potwierdził, że projekt drożeje ze względu na inflację.

Najważniejsze jest, aby zacząć od sekcji, nie jest konieczne, abyśmy musieli całkowicie ukończyć projekt za jednym razem. Musimy zrobić wszystko, aby móc szybciej otworzyć pierwszą linię – podkreślił.

Według niego jest na to dzisiaj wystarczająco dużo środków.

Kiedy ustalamy priorytety dla niektórych sekcji, możemy dobrze wykorzystać fundusze tam, gdzie już je mamy. Przede wszystkim więc do 2024 r. musimy połączyć Kowno z Panevio, potem być gotowym do budowy na odcinkach od Kowna do Wilna i granicy z Polską – tłumaczy pan Skuodis.

Według ministra trwają negocjacje między Baltic Ali a Komisją Europejską w sprawie dodatkowego finansowania.

Więcej informacji na temat Rail Baltica Podcast V z Ministrem Łączności.

Z panem Skuodisem zgadza się również Talis Linkaits, Minister Komunikacji Republiki Łotewskiej.

Najważniejsze, że my, piwa bałtyckie, pracujemy sami, więc na pewno zapewnimy sobie finansowanie. obecnie prowadzimy prace przygotowawcze na dworcu centralnym oraz na lotnisku w Rydze. Odcinek Rail Baltica z Kowna do Rygi jest obecnie najbardziej dojrzałym z całego projektu. Prace na tym odcinku są już w fazie budowy, mówi T. Linkaits.

Według niego ważne jest nie tylko dyskutowanie z Komisją Europejską i Parlamentem Europejskim, ale także pozyskiwanie środków z innych funduszy.

Chęć rezygnacji z papieru

Kolejnym ważnym kierunkiem jest zniesienie dokumentów papierowych w sektorze transportu.

Obliczyliśmy, że średnio ciężarówka przekraczająca UE i potrójną granicę przewozi około 100 papierowych dokumentów. Chcemy go znieść, mówi pan Skuodis.

Według Jurgisa Adomaviiausa, inicjatora Forum Innowacji Transportowych i szefa biura celnego Bunasta, cyfryzacja jest również ważna dla osiągnięcia bardziej ekologicznych rozwiązań.

Po zdigitalizowaniu wszystkich procesów logistycznych modyfikujemy również kilometry przejechane przez ciągnik, kierując się dokumentami. W ten sposób modyfikowana jest również próbka dwutlenku węgla – podkreśla J. Adomaviius.

Zapytany przez V o wdrożenie rozporządzenia EFTI, Minister odpowiedział, że jest to skomplikowana sprawa: Mamy sprawdzony plan z jasnymi terminami i odpowiedzialnymi instytucjami. Ważne jest, aby nie było to tylko obowiązkiem ministerstwa. w realizację zaangażowany jest cały rząd, co pokazuje, że zwraca się uwagę.

Wydaje się, że EFTI powinien być: Jakość wykonania rozporządzenia jest ważna przy cyfryzacji wymiany dokumentów. Oczekuje się, że wraz z wdrożeniem eFTI rozwiązane zostaną dotychczasowe problemy transportowe: zmniejszy się biurokracja, nie będzie już konieczne przechodzenie przez cały łańcuch dostaw i przekazywanie urzędom papierowych dokumentów, być uproszczone, a czas kierowcy zostanie zaoszczędzony.

Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują, a my poinformujemy Cię w osobistym biuletynie, gdy tylko zostaną wymienione w Business, Sodra, Registry Center itp. w altówkach.