Na wystawie dzieciństwa w LDK są zarówno zabawki, jak i surowe instrukcje rodzicielskie

W Musée du Palais des Seigneurs zainaugurowano ekskluzywną wystawę „Reckless Age”. Dzieciństwo w Wielkim Księstwie Litewskim”, która pokazuje, jak wyglądało i zmieniło się życie dzieci od XIV wieku. II poł. do połowy XIX w. Jest to pierwsza wystawa na ten temat na Litwie, swoją wszechstronnością wyróżnia się na tle podobnych wystaw w innych krajach.

Wiele eksponatów

Przygotowanie wystawy o takim przekroju tematycznym jest procesem niezwykle złożonym, wymagającym nie tylko doskonałej znajomości historii i kultury, ale także znajomości zbiorów instytucji pamięci i doświadczenia w doborze wystaw.

Ta wystawa obejmuje blisko 300 eksponatów z muzeów, archiwów i kolekcji prywatnych z Austrii, Węgier, Szwecji, Polski, Ukrainy i Litwy – spośród łącznie 28 właścicieli. Podczas przygotowywania wystawy staramy się pokazać, jak inni podchodzą do dzieciństwa: od maluchów niewidocznych w społeczeństwie, przez niemowlęta na portretach rodzinnych, krytykę społeczeństwa wobec matek zbyt przywiązanych do dzieci, po rozpoznanie osobowości dziecko jako jednostka. Na wystawie dzieci i dorośli znajdą ciekawe rzeczy.

Powszechne w tym czasie tematy związane z oczekiwaniem dziecka, narodzinami, zdrowiem i niestety przedwczesną śmiercią, wychowaniem, ubiorem, edukacją, rozrywką, uczestnictwem w życiu publicznym – wszystko to, co odpowiada słowu „dzieciństwo” nie zostało zapomniane i przedstawione w wystawa w Muzeum Pałacu Lordów. Portrety, grafiki i rysunki ukazują życie dzieci w Wielkim Księstwie Litewskim (LDK). Jak i jakie przedmioty były badane – z instrukcji rodziców, instrukcji pisemnych, znaków, podręczników i publikacji okolicznościowych. Czym się bawili, jak się ubierali – znaleziskami archeologicznymi, ocalałymi ubraniami i akcesoriami dziecięcymi, meblami, zabawkami i bronią.

Różnorodność: wystawa obejmuje blisko 300 eksponatów pochodzących z muzeów, archiwów i kolekcji prywatnych z Austrii, Węgier, Szwecji, Polski, Ukrainy i Litwy. / fot. M. Kaminskas

„Czytanie, pisanie i arytmetyka były uczone w szkołach parafialnych dla biednych, którzy do nich uczęszczali, a od dzieci szlachty wymagano również jazdy konnej i umiejętności posługiwania się bronią – wystawiamy kusze, szable, specjalnie zaprojektowane szable dla dzieci. zobacz też zachowany hełm zbroi dziecięcej przyszłego władcy Litwy i Polski Władysława Wazy, sprowadzony ze Szwecji.Zbroja została zamówiona dla następcy tronu z okazji jego dziesiątej rocznicy we Włoszech w 1605 roku” – powiedział kustosz dr. Rasa Leonavičiūtė-Gecevičienė.

Niedawno w Muzeum Pałacu Lordów wystawiono zbroję dziecięcą Wielkiego Księcia Litewskiego i Króla Polski Zygimantusa Augusta. Według kuratora wystawy, te zbroje dla dzieci zostały zlecone bardziej jako znak luksusu i statusu społecznego – nikt nie wysyłał dzieci na pole bitwy, choć na odsłoniętym hełmie wciąż widać ślady walki.

Wiele odkryć

Do wizerunków dzieci władców promieniujących luksusem dopełniają opowieści o ogromnych wymaganiach i oczekiwaniach, jakie rodzice i społeczeństwo stawiali spadkobiercom od najwcześniejszych dni ich życia. Według R. Leonavičiūtė-Gecevičienė „To niesamowite, ale kilka wieków temu dzieci z zamożnych rodzin nauczyły się rzeczy podobnych do tego, czego nadal uczymy nasze dzieci – języków obcych, historii, prawa, rachunku różniczkowego, geografii, anatomii, astronomii. program akademicki rozwijał się dalej: Žygymantas Senasis nie otrzymał jeszcze tak konsekwentnego wykształcenia, jak np. jego syn, a tym bardziej potomstwo późniejszych władców, np. dzieci innego władcy, Jonasa Sobieskiego, miały rozkłady przestrzenne: ich rodzice nawet zapisywali godziny, kiedy musieli wstawać rano, co się uczyć, o której iść spać. Chłopcy byli oczywiście najważniejsi, ale dziewczynki też musiały się uczyć”.

Różnorodność: wystawa obejmuje blisko 300 eksponatów pochodzących z muzeów, archiwów i kolekcji prywatnych z Austrii, Węgier, Szwecji, Polski, Ukrainy i Litwy. / fot. M. Kaminskas

Większość obiektów, które przetrwały do ​​dziś, odzwierciedla doświadczenia dzieci szlachty i władców, ale na wystawie znajdują się także ocalałe artefakty z innego, ubogiego i surowego dzieciństwa wyrzutków. Zwiedzający z łatwością rozpoznają przedmioty uniwersalne, bez względu na epokę, ważne w życiu dzieci: artykuły pielęgnacyjne, meble, zabawki, książki, bez których nie wyrosło żadne pokolenie.

Inna kuratorka wystawy, Rita Lelekauskaitė-Karlienė, mówi, że przygotowanie wystawy dało dwóm historykom kultury wiele odkryć: „Na przykład opracowanie stroju dziecięcego. Patrząc na portrety nie sądziłem, że w XIV-XVII wieku. dzieci nosiły takie same ubrania jak dorośli, tylko kilka razy mniejsze. Dlatego ich portrety, czasem zredukowane do dorosłych, wydają się dziwne. Chłopcy, podobnie jak dziewczynki, nosili sukienki, aby ukryć pieluchy do czwartego roku życia. Ubrania dziecięce, które nie krępowały ruchów, zaczęto szyć dopiero w XVIII wieku.”

Dzieci się starzały

Inną rzeczą, na którą sugeruje R. Lelekauskaitė-Karlienė, jest przedstawienie dzieci. Aż do XVIII wieku artyści postarzali dzieci, jakby próbując przewidzieć cechy przyszłego dorosłego. „Zwiedzający zobaczą portret Žygimantasa Augusta, który powstał, gdy miał zaledwie rok. Ale wygląda jak co najmniej czteroletnie dziecko” – śmieje się kurator wystawy.

Tytuł wystawy „NIEUWAGA WIEK” odzwierciedla dwoistość, jaka panowała w LDK, bo nie wszyscy mieli beztroski i pogodny wiek, – brzemię odpowiedzialności ciążyło na barkach wielu od najmłodszych lat, – nawet tych urodzonych w rodzinach chłopskich czy niewoli nie uciekły od tego, bo gdy tylko dorosły musiały iść do pracy, ani potomkowie władców Litwy i Polski. Sielankowe portrety rodzin z dziećmi równoważą eksponaty z historii wileńskich wędrowców.

Zdaniem R. Leonavičiūtė-Gecevičienė „ta wystawa w Muzeum Pałacu Panów będzie wyróżniać się kolorem, a nawet historią. Zazwyczaj dużo uwagi poświęcamy podczas wystaw tematom państwa, historii sztuki, wielkich osobistości, tym razem najważniejsza jest codzienność dzieci, dlatego mówimy, że dzieciństwo będzie królowało w Muzeum Pałacu Panów przez trzy miesiące”.

Wystawa składa się z czterech głównych części tematycznych, prowadzonych według zasad chronologicznych i tematycznych: pierwsza – „Oby był w dobrym zdrowiu: oczekiwanie, narodziny i kruchość dziecka; drugi – „Ubrania i buty”; trzeci – „Mały wielki świat: radości i zmartwienia dnia codziennego”; czwarta – „Dorastanie w domenie Pana”.


Co? Wystawa „Wiek beztroski. Dzieciństwo w Wielkim Księstwie Litewskim” poświęcona jest fenomenowi dzieciństwa w LDK i Rzeczypospolitej Obojga Narodów.

Gdzie? W Wilnie, w Muzeum Pałacu Lordów.

Gdy? wystawa potrwa do 2023 roku. 15 stycznia

Becket Edwardsone

„Ewangelista kulinarny. Miłośnik podróży. Namiętny gracz. Certyfikowany pisarz. Fan popkultury”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *