Kiedy zgromadzenie Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) potępiło lądowanie samolotu Ryanair w Mińsku, wiceminister transportu Julius Skačkauskas, który wziął w nim udział, powiedział, że lotnictwo cywilne nie może być wykorzystywane do nielegalnych celów.
„Mieliśmy okazję obserwować ważne wydarzenie w lotnictwie międzynarodowym, kiedy większość krajów świata – członków zgromadzenia ICAO – wyraziła swoją wolę, potępiając nielegalne działania białoruskiego rządu zagrażające lotnictwu cywilnemu i bezpieczeństwu ludzi Ta decyzja potwierdziła jasne, globalne postanowienie, że lotnictwo cywilne nie może być wykorzystywane do celów niezgodnych z prawem, a szkoda dla jego bezpieczeństwa jest niedopuszczalna – powiedział Julius Skačkauskas, wiceminister transportu, który uczestniczył w sesji Zgromadzenia ICAO.
Według wiceministra, dzięki radzie, sekretariatowi i zespołowi śledczemu ICAO, przebieg i szczegóły tego incydentu zostały ujawnione, a sprawcy zostali jasno wymienieni i potępieni.
Podczas piątkowej sesji w Kanadzie zgromadzenie przyjęło rezolucję potępiającą rząd Białorusi za złamanie konwencji chicagowskiej, bezprawne działania, którymi świadomie zagrażał bezpieczeństwu lotu samolotu Ryanair i jego pasażerów, zmuszając go do lądowania w Mińsku na międzynarodowej trasie z Aten do Wilna 23 maja ubiegłego roku samolot pasażerski Ryanair.
Na lotnisku w Mińsku władze aresztowały działacza Ramana Pratasevičiusa i jego byłą dziewczynę Sofiję Sapegę, którzy w tym czasie studiowali w Wilnie i krytykowali białoruski reżim.
Zgromadzenie ICAO jest najwyższym organem tej organizacji, w jego skład wchodzą wszyscy członkowie tej organizacji – 193 kraje świata. Zgromadzenie analizuje konkluzje Rady ICAO, podejmuje odpowiednie działania i decyduje w każdej kwestii podniesionej przez Radę ICAO.
Lot był w niebezpieczeństwie
Rezolucja Zgromadzenia ICAO uwzględnia konkluzje zatwierdzone przez Radę ICAO w dniu 18 lipca br., że zgodnie z faktami ustalonymi przez zespół śledczy w sprawie tego incydentu lot samolotu Ryanair został zagrożony, gdy piloci samolotu byli na polecenie wysokich rangą urzędników białoruskiego rządu dowiedział się o fałszywym materiale wybuchowym w samolocie.
„Zgromadzenie popiera konkluzje Rady ICAO, że zgodnie z raportem zespołu dochodzeniowego, działania rządu Białorusi, świadomie uczestniczące lub uczestniczące w rozpowszechnianiu informacji o fałszywym zagrożeniu ładunkiem wybuchowym na pokładzie lotu Ryanair FR4978, który spowodował uziemienie samolotu na lotnisku w Mińsku, a tym samym świadomie zagraża bezpieczeństwu komercyjnych samolotów pasażerskich i osób tam podróżujących, można uznać za wykorzystanie lotnictwa cywilnego przez Białoruś do celów niezgodnych z konwencją międzynarodowe lotnictwo cywilne, co stanowi oburzające i poważne naruszenie jej art. 4”, wskazuje rezolucja Zgromadzenia ICAO.
12 sierpnia Rada ICAO oficjalnie powiadomiła Białoruś o naruszeniu konwencji chicagowskiej, ale Białoruś nie przekazała jeszcze żadnych informacji na temat swoich działań. W rezolucji Zgromadzenie wzywa Białoruś do podjęcia odpowiednich środków w trybie pilnym w obliczu tego naruszenia.
Rezolucja Zgromadzenia ICAO została przyjęta zgodnie z postanowieniami i zasadami Konwencji chicagowskiej i potwierdza, że podstawowym celem ICAO jest zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony lotnictwa cywilnego na świecie.
Wezwał do śledztwa
W odpowiedzi na przymusowe lądowanie samolotu pasażerskiego Ryanair w Mińsku Ministerstwo Transportu natychmiast zwróciło się formalnie do Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego ICAO z prośbą o przeprowadzenie dochodzenia w sprawie incydentu lotniczego na Białorusi i uznanie przestrzeni powietrznej kraju za niebezpieczną.
Litwa aktywnie współpracuje z instytucjami międzynarodowymi i dostarcza wszelkich niezbędnych informacji. Zespół śledczych ICAO, którzy prowadzili międzynarodowe śledztwo, odwiedził kraje uczestniczące w incydencie i zebrał informacje, dane i fakty, które pomogłyby odtworzyć całą sekwencję tego incydentu. W trakcie śledztwa śledczy spotkali się z urzędnikami z Litwy, Polski, Stanów Zjednoczonych i Białorusi.
Po ponad rocznym śledztwie raport końcowy ujawnił spójny przebieg wydarzeń i okoliczności zdarzenia.
Biorąc pod uwagę wyniki śledztwa, 18 lipca Rada ICAO zatwierdziła konkluzje, w których podkreśla się, że władze Białorusi swoimi działaniami spowodowały poważne zagrożenie dla lotnictwa cywilnego i naruszyły postanowienia Konwencji z Chicago. Raport z dochodzenia przeprowadzonego decyzją Rady został podany do wiadomości publicznej.
W piątek Zgromadzenie ICAO przyjęło również rezolucję potępiającą Rosję za naruszenie integralności terytorialnej i suwerenności Ukrainy, a także jej przestrzeni powietrznej poprzez agresję wojskową oraz przerejestrowanie samolotów należących do zagranicznych firm leasingowych w Rosji bez zwracania ich właścicielom . i używać ich bez autoryzacji świadectw zdatności do lotu.
Rezolucja wzywa Rosję do natychmiastowego zaprzestania wspomnianych działań, które naruszają konwencję chicagowską i zagrażają bezpieczeństwu międzynarodowego lotnictwa cywilnego.
Wspomniane działania rosyjskie spowodowały, że Rosja nie została wybrana do rady po raz pierwszy od czasu przystąpienia do ICAO w wyborach do rad, które odbyły się podczas sesji zgromadzenia.
„Namiętny zwolennik alkoholu. Przez całe życie ninja bekonu. Certyfikowany entuzjasta muzyki. Fanatyk sieci. Odkrywca. Nieuleczalny praktyk twittera.”