Podczas udziału Litwy w zgromadzeniu potępiono katastrofę samolotu Ryanair w Mińsku”.

Kiedy zgromadzenie Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) potępiło lądowanie samolotu Ryanair w Mińsku, wiceminister transportu Julius Skačkauskas, który wziął w nim udział, powiedział, że lotnictwo cywilne nie może być wykorzystywane do nielegalnych celów.

„Mieliśmy okazję obserwować ważne wydarzenie w lotnictwie międzynarodowym, kiedy większość krajów świata – członków zgromadzenia ICAO – wyraziła swoją wolę, potępiając nielegalne działania białoruskiego rządu zagrażające lotnictwu cywilnemu i bezpieczeństwu ludzi Ta decyzja potwierdziła jasne, globalne postanowienie, że lotnictwo cywilne nie może być wykorzystywane do celów niezgodnych z prawem, a szkoda dla jego bezpieczeństwa jest niedopuszczalna – powiedział Julius Skačkauskas, wiceminister transportu, który uczestniczył w sesji Zgromadzenia ICAO.

Według wiceministra, dzięki radzie, sekretariatowi i zespołowi śledczemu ICAO, przebieg i szczegóły tego incydentu zostały ujawnione, a sprawcy zostali jasno wymienieni i potępieni.

Podczas piątkowej sesji w Kanadzie zgromadzenie przyjęło rezolucję potępiającą rząd Białorusi za złamanie konwencji chicagowskiej, bezprawne działania, którymi świadomie zagrażał bezpieczeństwu lotu samolotu Ryanair i jego pasażerów, zmuszając go do lądowania w Mińsku na międzynarodowej trasie z Aten do Wilna 23 maja ubiegłego roku samolot pasażerski Ryanair.

Na lotnisku w Mińsku władze aresztowały działacza Ramana Pratasevičiusa i jego byłą dziewczynę Sofiję Sapegę, którzy w tym czasie studiowali w Wilnie i krytykowali białoruski reżim.

Zgromadzenie ICAO jest najwyższym organem tej organizacji, w jego skład wchodzą wszyscy członkowie tej organizacji – 193 kraje świata. Zgromadzenie analizuje konkluzje Rady ICAO, podejmuje odpowiednie działania i decyduje w każdej kwestii podniesionej przez Radę ICAO.

Lot był w niebezpieczeństwie

Rezolucja Zgromadzenia ICAO uwzględnia konkluzje zatwierdzone przez Radę ICAO w dniu 18 lipca br., że zgodnie z faktami ustalonymi przez zespół śledczy w sprawie tego incydentu lot samolotu Ryanair został zagrożony, gdy piloci samolotu byli na polecenie wysokich rangą urzędników białoruskiego rządu dowiedział się o fałszywym materiale wybuchowym w samolocie.

„Zgromadzenie popiera konkluzje Rady ICAO, że zgodnie z raportem zespołu dochodzeniowego, działania rządu Białorusi, świadomie uczestniczące lub uczestniczące w rozpowszechnianiu informacji o fałszywym zagrożeniu ładunkiem wybuchowym na pokładzie lotu Ryanair FR4978, który spowodował uziemienie samolotu na lotnisku w Mińsku, a tym samym świadomie zagraża bezpieczeństwu komercyjnych samolotów pasażerskich i osób tam podróżujących, można uznać za wykorzystanie lotnictwa cywilnego przez Białoruś do celów niezgodnych z konwencją międzynarodowe lotnictwo cywilne, co stanowi oburzające i poważne naruszenie jej art. 4”, wskazuje rezolucja Zgromadzenia ICAO.

12 sierpnia Rada ICAO oficjalnie powiadomiła Białoruś o naruszeniu konwencji chicagowskiej, ale Białoruś nie przekazała jeszcze żadnych informacji na temat swoich działań. W rezolucji Zgromadzenie wzywa Białoruś do podjęcia odpowiednich środków w trybie pilnym w obliczu tego naruszenia.

Rezolucja Zgromadzenia ICAO została przyjęta zgodnie z postanowieniami i zasadami Konwencji chicagowskiej i potwierdza, że ​​podstawowym celem ICAO jest zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony lotnictwa cywilnego na świecie.

Wezwał do śledztwa

W odpowiedzi na przymusowe lądowanie samolotu pasażerskiego Ryanair w Mińsku Ministerstwo Transportu natychmiast zwróciło się formalnie do Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego ICAO z prośbą o przeprowadzenie dochodzenia w sprawie incydentu lotniczego na Białorusi i uznanie przestrzeni powietrznej kraju za niebezpieczną.

Litwa aktywnie współpracuje z instytucjami międzynarodowymi i dostarcza wszelkich niezbędnych informacji. Zespół śledczych ICAO, którzy prowadzili międzynarodowe śledztwo, odwiedził kraje uczestniczące w incydencie i zebrał informacje, dane i fakty, które pomogłyby odtworzyć całą sekwencję tego incydentu. W trakcie śledztwa śledczy spotkali się z urzędnikami z Litwy, Polski, Stanów Zjednoczonych i Białorusi.

Po ponad rocznym śledztwie raport końcowy ujawnił spójny przebieg wydarzeń i okoliczności zdarzenia.

Biorąc pod uwagę wyniki śledztwa, 18 lipca Rada ICAO zatwierdziła konkluzje, w których podkreśla się, że władze Białorusi swoimi działaniami spowodowały poważne zagrożenie dla lotnictwa cywilnego i naruszyły postanowienia Konwencji z Chicago. Raport z dochodzenia przeprowadzonego decyzją Rady został podany do wiadomości publicznej.

W piątek Zgromadzenie ICAO przyjęło również rezolucję potępiającą Rosję za naruszenie integralności terytorialnej i suwerenności Ukrainy, a także jej przestrzeni powietrznej poprzez agresję wojskową oraz przerejestrowanie samolotów należących do zagranicznych firm leasingowych w Rosji bez zwracania ich właścicielom . i używać ich bez autoryzacji świadectw zdatności do lotu.

Rezolucja wzywa Rosję do natychmiastowego zaprzestania wspomnianych działań, które naruszają konwencję chicagowską i zagrażają bezpieczeństwu międzynarodowego lotnictwa cywilnego.

Wspomniane działania rosyjskie spowodowały, że Rosja nie została wybrana do rady po raz pierwszy od czasu przystąpienia do ICAO w wyborach do rad, które odbyły się podczas sesji zgromadzenia.


Aiken Duartep

"Namiętny zwolennik alkoholu. Przez całe życie ninja bekonu. Certyfikowany entuzjasta muzyki. Fanatyk sieci. Odkrywca. Nieuleczalny praktyk twittera."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *