Przestrzenie graficzne
Realizowany już drugi rok projekt graficzny „Espaces Graphiques Modernes”, w tym roku otwiera swoje przestrzenie na objawienie tożsamości. Na zorganizowanej w ramach projektu wystawie 11 młodych projektantów podchodzi do tematów tożsamości osobistej z kreatywnością i środowiskiem społecznym oraz autoanalizą z różnych perspektyw w różnych formach i środkach wyrazu graficznego. Każdy artysta na swój sposób eksploruje znaczenie, miejsce lub definicję obecności osoby, własnej lub innej. W pracach młodych artystów człowiekowi rosną skrzydła, opada mu głowa, zostaje uwięziony w przestrzeni udręki lub zaczyna ryczeć głosem niedźwiedzia.
Artyści biorący udział w wystawie: Liepa Gudauskaitė, Indrė Lubytė, Jolita Puleikytė, Marija Brusokaitė, Alex Kochan, Pijus Burakas, Žvērūna, Staselė Jakunskaitė, Tadas Truchill, Darius Odinas, Kseniia Burika.
Organizatorzy projektu „Nowoczesne Przestrzenie Graficzne” mają na celu nie tylko prezentację prac uznanych artystów, ale także przybliżenie twórczości wschodzących twórców. Jednym z celów projektu jest zaangażowanie młodzieży portowego miasta w działania KKKC oraz tworzenie długofalowych partnerstw, dlatego organizatorzy zapraszają na cykl wydarzeń, które będą się odbywać przez cały miesiąc. Przygotowany dla uczestników program obejmuje spektakle, seminaria, spotkania z twórcami i dyskusje, warsztaty twórcze, podczas których zwiedzający mogą wziąć udział w różnorodnych twórczych działaniach z twórcami. W ramach projektu artyści Pijus i jego przyjaciele przekształcą ścianę łajpedyjskiego gimnazjum bałtyckiego w obiekt zdobiący miasto, a zwieńczeniem festiwalu będzie koncert artysty Karoo. Kultura tatuażu jest nierozerwalnie związana ze sztuką uliczną, więc każdy, kto jest obojętny na ten kierunek artystyczny, będzie mile widziany.
Pierwsze wydarzenie odbędzie się 20 sierpnia. 11.00 warsztaty kreatywne cyjanotypii z grafikami Gertrudą Šernaite-Juršėne i L. Gaidauskaite.
„Per-painted” E.Karpavičiūtė
Malarka E.Karpavičiūtė jest stałym badaczem w dziedzinie kultury. Jego prace są wizualnymi komentarzami do malarstwa, historii, instytucji artystycznych: muzeów, galerii, przestrzeni wystawienniczych. Artysta obserwuje i wychwytuje pole kulturowe i jego mutacje, opowiada o współczesnej specyfice prezentacji sztuki i nawykach konsumpcyjnych, tożsamości malarza, artysty, roli widza jako konsumenta sztuki, jego (i jego) wiara i wątpliwości dotyczące malarstwa.
Wystawa E.Karpavičiūtė „Przemalowane” / „Per-tapyta” prezentuje najnowszy cykl prac autora – kontynuację stworzonego wcześniej przez artystę cyklu „Wystaw malarskich”. Płótna uchwyciły najbardziej znane przestrzenie galerii sztuki współczesnej i muzeów (Guggenheim, Victorio Miro, Davidi Zwirner, Gagosian itp.), gdzie wstawia i „wystawia” stworzone przez siebie obrazy. W ten sposób znajduje się fikcyjna dokumentacja jego twórczej biografii, która znosi granice między faktem a iluzją, stale na nowo badając relacje między malarstwem a rzeczywistością. Malowane obrazy stają się nośnikami zdarzeń, które nie miały miejsca – ekspozycje zachodzą i są umieszczane tylko na powierzchni płótna. Dlatego prace, symulujące patrzenie wstecz, działają jak falsyfikaty czasu i są archiwizowane jako fakty bytu poprzez jedną z najbardziej archaicznych form sztuki – malarstwo.
E.Karpavičiūtė (ur. 1984) ukończyła studia malarskie w Wileńskiej Akademii Sztuk Pięknych (VDA). Organizował wystawy indywidualne, uczestniczył w kilkudziesięciu wspólnych wystawach sztuki na Litwie i za granicą. w 2015 roku E.Karpavičiūtė zdobyła główne nagrody w dwóch międzynarodowych konkursach: „Premio Combat Pize 2015” i „Donkey Art Prize”. Artysta jest wielokrotnym finalistą konkursu „Nagroda Młodego Malarza” i laureatem nagrody publicznej.
Litewska sztuka NFT
Po 2021 r. Na początku wielkiego zainteresowania sztuką NFT (non-fungible tokens) ta dziedzina sztuki przechodzi naturalną ewolucję i przeobrażenia. Ogromna liczba twórców, kolekcjonerów i dealerów sztuki NFT zalała internet, sieci społecznościowe i fora. Ogromne sumy pieniędzy i wygranych wypaczyły umysły większości i prawdopodobnie znaczna część tej większości była rozczarowana, nie znajdując swojego Eldorado. Sukces przychodzi do najbardziej wytrwałych.
Wystawa prezentuje prace NFT znanych twórców na Litwie, a także twórców znanych tylko w wąskich społecznościach kolekcjonerów sztuki NFT, a także innowatorów technologicznych i wizjonerów, twórców eksperymentujących lub żartujących.
„Rzeki i morza” duetu kreatywnego
Wspólna wystawa K. Dineikaitė i S. Kuliešios „Wzloty i morza” prezentuje najnowsze obrazy artystów. Tych autorów łączy wielkoformatowe płótno, swobodna myśl malarska, dbałość o motyw pejzażu, który w ich pracach przybiera różne nieoczekiwane formy. Wzory obrazów natury na płaszczyźnie obrazu inicjują rozmowę między dwoma malarzami oraz temat rzeki i morza.
Kunigunda i Simonas nie starają się przekazać w swoich pracach określonego obrazu, bardziej interesuje ich odkrywanie związku z różnymi elementami, które badają znaczenie przepływu czasu i przestrzeni w malarstwie. Według S. Kuliešiosa malując wkracza w przestrzeń czasu, w której czas nie jest odczuwany, jest jak nie do opisania – powstaje kontrast, w którym próbuje uchwycić czas bez jego odczuwania.
Kunigunda jest zainteresowana odkrywaniem związku z różnymi żywiołami, przebywaniem w przestrzeni, by nawiązać bardzo tajemniczą intymną relację, która kończy się rozmową. Ten dialog zamienia się w mówiony pejzaż, chwile zawieszenia, malarską tajemnicę. A sama wystawa to dialog dwóch artystów.
K. Dineikaitė (ur. 1982) w 2004 r. wyższe wykształcenie malarskie w VDA. W latach 2006-2007 kontynuował studia magisterskie na University of Sussex, West Dean College w Wielkiej Brytanii. Od 2010 członek Związku Artystów Litewskich. Zorganizowała ponad 15 wystaw indywidualnych w różnych galeriach kraju, uczestniczyła we wspólnych wystawach na Litwie, USA, Niemczech, PAR, Indiach, Wielkiej Brytanii i innych krajach. Artysta mieszka i pracuje w Wilnie i Połądze.
S. Kuliešis (ur. 1987) w 2016 roku ukończył studia malarskie na VDA, uzyskał tytuł magistra malarstwa. Zorganizował 15 wystaw indywidualnych w Austrii, Holandii, Finlandii, Niemczech, Litwie oraz uczestniczył w ponad 30 wystawach zbiorowych w Polsce, Holandii, Niemczech, Finlandii, Litwie. Obecnie wykłada na wydziale grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Wilnie.
„Ostrzeżenie” V. Mackevičius
Większość obiektów z kolekcji „Ostrzeżenie” V. Mackevičiusa powstała w tym roku. Według autora „jedną z najważniejszych rzeczy w życiu człowieka jest ocalenie duszy, pozbycie się grzechów, dążenie do bycia lepszą wersją siebie – czystszą i mniej grzeszną, mniej samolubną. Nie konsumuj szczęście, gdy go nie produkujesz. Nie daj sobie czasu i nie baw się w chowanego z prawdą. Bądź jak najbardziej wolny od okoliczności. Zaprzyjaźnij się. Najpierw wszystko, z samym sobą. Chwila ta charakteryzuje się nieumiejętność porozumienia, nieumiejętność znalezienia pokojowego rozwiązania.W pokoju myje się brudnymi butami pachnącymi metalem i surowym mięsem.Dla tych, którzy stracili kontakt z rzeczywistością, czas przeczesać mózg.Rachunkowość życia : jesteśmy ważni, oni mają znaczenie dla nas Działania i konsekwencje Wszystko jest rejestrowane i za wszystko będziesz musiał odpowiadać Wszystko d najpierw dla siebie Każdy krok to skrzyżowanie: jeszcze jedna kotwica lub porzucenie co więcej. Wybór, podobnie jak oddychanie, jest integralną częścią życia”.
V. Mackevičius (ur. 1981, Wilno) 1999-2003 studiował na Wydziale Architektury Wnętrz Wileńskiej Wyższej Szkoły Techniczno-Wzorniczej, w tym roku rozpoczął studia na Wydziale Rzeźby VDA. Od 2022 członek Związku Artystów Litewskich. Zorganizował ponad 20 wystaw autorskich na Litwie, Niemczech, Ukrainie, Turkmenistanie, Gruzji, Szwajcarii, Hiszpanii, Francji.
Wystawa V. Mackevičiusa czynna do 4 września, pozostałe wystawy do 11 września.
Sala Wystawowa KKKC (ul. Diđiji Vandens 2) godziny otwarcia: III–VII – 11:00–19:00
„Myśliciel. Miłośnik piwa. Miłośnik telewizji. Zombie geek. Żywności ninja. Nieprzejednany gracz. Analityk.”