Odnotowano wzrost pozytywnych przekazów dotyczących turystyki kraju – bieżące wydarzenia w regionie stanowiły aż 36%. wszystkie znaczące wiadomości o Litwie z pozytywnym tonem.
Najwięcej wzmianek o kraju odnotowano na portalach medialnych Niemiec, Wielkiej Brytanii, Polski, a najmniej w krajach skandynawskich (Dania, Norwegia, Finlandia) i Izraelu. Wskazuje na to ocena cyfrowej widoczności i rozgłosu kraju przeprowadzona przez Dyrekcję Komunikacji Strategicznej Dyrekcji Komunikacji Rządu Kancelarii Rządu oraz instytucje sektora publicznego w kraju.
Szczegółowo przeanalizowano ponad 14,5 tys. artykułów. przekazy z portali medialnych, które dotarły do największej liczby odbiorców, z których ponad 3,8 tys. miało znaczenie (główny nacisk położono na Litwę i wydarzenia z nią związane) dla widoczności kraju.
„Obecne problemy w dziedzinie ekonomii w głównej mierze przyczyniły się do wzmocnienia wizerunku Litwy jako państwa nowoczesnego i innowacyjnego. Według czytelnictwa, do którego potencjalnie docierają znaczące doniesienia prasowe, dziedzina ekonomii w tym semestrze n” ustępuje tylko wiadomościom w zarządzania, co pokazuje, że potencjał naszej gospodarki i możliwości inwestycyjne w kraju to wciąż gorące tematy, nawet w kontekście obecnych wyzwań geopolitycznych – mówi Marius Gurskas, szef działu komunikacji strategicznej.
Interesował się bieżącymi sprawami gospodarki kraju Forbes, Newsweek, CNN, Washington Post, Powiązana prasa i inne wpływowe źródła medialne z dużą publicznością. Tematy, które przykuły najwięcej uwagi: relacje z Chinami i Tajwanem, niezależność gospodarcza i energetyczna kraju, osiągnięcia kraju w dziedzinie biotechnologii i laserów, osiągnięcia startupów Vinted, Nord Security, iDentify itp. Komunikat prowadzony przez VšĮ „Investuok Lietuvoje” i Agencję Innowacji VšĮ znacząco przyczynił się do rozpowszechniania pozytywnych przesłań.
Zdaniem Olgi Gončarovej, czasowo pełniącej funkcję dyrektora „Keliauk Lithuania”, w ciągu ostatnich sześciu miesięcy jednym z najważniejszych impulsów dla turystyki była swoboda podróżowania w kontekście pandemii. Litwa była jednym z pierwszych krajów europejskich, które złagodziły i ostatecznie zniosły ograniczenia dotyczące podróży pandemicznych. Doprowadziło to do większej widoczności Litwy, ponieważ zawsze był to jeden z najgorętszych tematów w zagranicznych mediach.
Na rozpoznawalność kraju wpłynęła proaktywna komunikacja prowadzona przez „Keliauk Lithuania” i miejskie centra informacji turystycznej, a także wizyty zapoznawcze organizowane dla zagranicznych dziennikarzy. Działania te sprawiły, że nazwa Litwy brzmiała bardziej pozytywnie za granicą, a zagraniczni giganci medialni, tacy jak Forbes, Temperatura, Niezależny, wiadomości o euro, Deutsche Welle i inne.
Przepływ wiadomości z dziedziny kultury wyróżniał się obfitością wiadomości pozytywnych – stanowił on aż 22%. wszystkich znaczących wiadomości z pozytywnym tonem. Najwięcej zgłoszeń odnotowano na portalach Niemiec, Wielkiej Brytanii, Polski i Francji.
Tematy, które przykuły najwięcej uwagi: „Kowno Europejska Stolica Kultury 2022”, zwiedzanie spektaklu operowego „Słońce i Morze”, inicjatywy przedstawicieli kultury na rzecz wsparcia Ukrainy, przedstawicieli sztuk performatywnych i wizualnych (A. Grigorian, M. Gražinytės-Tylos, G. Šlekytės, I. Gerbutavičiūtė, M. Kvedaravičius, J. Meko) i ich projekty. Interesował się kulturą litewską i działalnością jej artystów Le Figaro, Opiekun, Deutsche Welle, Różnorodność itp
Wiadomości z dziedziny rządzenia (polityka wewnętrzna i zagraniczna) potencjalnie dotarły do najszerszego grona odbiorców iw największym stopniu przyczyniły się do widoczności kraju w zagranicznych mediach. Wiadomości z regionu zdominowały neutralne przekazy, w większości rejestrowane na portalach medialnych z Niemiec, Wielkiej Brytanii i Polski.
Ocena widoczności Litwy w zagranicznych mediach obejmuje 13 docelowych krajów zagranicznych (Dania, Izrael, Japonia, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Polska, Norwegia, Holandia, Francja, Finlandia, Szwecja, Ukraina, Niemcy) oraz 4 obszary pozycjonowania wizerunku kraj (gospodarka (Współtwórz rozwiązania), Kultura (Współtworzenie kultury), kierownictwo (Współtworzenie ładu), przyciąganie talentów (Współtwórz życie). Oceniana jest także dziedzina turystyki i stereotypowe przedstawianie wizerunku kraju w mediach zagranicznych.
Możesz zapoznać się z analizą I półrocza 2022 r. tutaj.
„Namiętny zwolennik alkoholu. Przez całe życie ninja bekonu. Certyfikowany entuzjasta muzyki. Fanatyk sieci. Odkrywca. Nieuleczalny praktyk twittera.”