Jak co roku organizatorzy festiwalu przygotowali program, który spełnia najróżniejsze oczekiwania wczasowiczów, gości i stałych mieszkańców nadmorskiego kurortu Druskienniki: w programie spektakle, które zainteresują zarówno młodych, jak i starszych, przemierzają szkoły teatralne różnych krajów, stylistyka, aktualne wydarzenia odzwierciedlone w języku teatru, nieoczekiwane wykonania kombinacji gatunkowych sztuki scenicznej.
4 sierpnia wszystkich, którzy chcą spędzić wieczór w dobrym nastroju i posłuchać znakomitych wykonawców Petros Vyšniauskas, Veronika Povilionienė, Arkadijas Gotesmans, zapraszamy na bezpłatny koncert inauguracyjny festiwalu na placu rozrywki w Druskiennikach. W koncercie weźmie również udział ukraińska piosenkarka Marina Pilipenko (Марина Пилипенко), która zaśpiewa „Marsz milczenia” – kołysankę dla zmarłych i cierpiących dzieci Ukrainy.
5 sierpnia Aktorzy warszawskiej Akademii Teatralnej zaprezentują pierwszy festiwalowy spektakl „Animacja”, spektakl światła i komiksu, odkrywczy i estetyczny, który przeplata gatunki teatru plastycznego, lalkowego i tanecznego, a który będzie zrozumiałe dla odbiorców w każdym wieku, każdej płci i narodowości.
Spośród szesnastu występów na tegorocznym festiwalu aż cztery wykonają ukraińscy twórcy. Aktor Piotr Mironov (Петро Миронов) z Kijowskiego Teatru Akademickiego „Колесо” zaprezentuje monodram na podstawie sztuki „Maestro Aznavour” ukraińskiej pisarki Tamary Alechiny (Тамара Aльохина). A life of love” o francuskim aktorze, muzyku i kompozytorze Charlesie Aznavour (6 sierpnia).
Piotr Mironov to renesansowa osobowość, nie tylko aktor, ale także poeta, dziennikarz, który zaprasza do poznania całej epoki francuskiej piosenki XX wieku. Olena Dudič, znana litewskiej publiczności jedna z najsłynniejszych twórczyń ukraińskich monospektaklów, która kilkakrotnie tu występowała, zaprezentuje monoperformans o życiu słynnej francuskiej śpiewaczki Edith Piaf „Le Moineau roaring. Edith Piaf” (7 sierpnia). To sztuka o osobowości i ich wysiłkach, by iść własną drogą, bez względu na wszystko.
Teatr Lwowski „Театр у кошику” zaprezentuje dziś (8 sierpnia) solowy spektakl „Ryszard według Ryszarda”, oparty na dramacie historycznym „Ryszard III” Williama Szekspira. Jak mówi Marija Tanana, dyrektor artystyczna festiwalu, naprawdę przerażająco jest patrzeć, jak aktorka rozcina główki kapusty nożami na scenie jak w cyrku.
Kijowski teatr „Золоти ворота” zaprezentuje spektakl na podstawie popularnej sztuki „Luošiai” (13+) współczesnego niemieckiego dramaturga Sergeja Gössnera, którego reżyser Stas Žirkov (Стас Жирков) miał premierę kilku sztuk na Litwie (10 sierpnia) . Dyrektor i dyrektor artystyczny Teatru „Золоти ворота” Ksenija Romašenka (Ксения Ромашенко) mieszka obecnie na Litwie i pracuje jako dyrektor artystyczny Teatru Alytus. Jeden z liderów ukraińskiej grupy „ZBS Band” (zwycięzcy X-Factor), Vladislav Onišchenko (Владислав Онишченко), wraz z aktorem Artemem Plönderem (Артем Плёндер), zaprosi do refleksji nad empatią i sposobami jej wyrażania w zagraj „Kaleki” dla dorosłych i młodzieży, bo bez uczucia do drugiego człowieka nigdy nie możemy żyć w zdrowym społeczeństwie.
Zdaniem dyrektor artystycznej i dyrektor festiwalu, znawczyni teatru Marii Tanany, chcą zaprosić więcej ukraińskich twórców – na przykład słynnego „Театр 19” z Charkowa w reżyserii Igora Ladenki (Игорь Ладенко) czy wybitne przedstawienie Stas Zhirkov „Tato, czy mnie kochałeś?”, Ale większe projekty były utrudnione przez brak funduszy. Dlatego ważne miejsce na festiwalu zajmują monospektakle – jest to oczywiście forma teatru bardzo doceniana przez pana Tanana – wszak co roku jesienią w Visagin odbywa się festiwal monospektaklów „Atspindys” – ale to wybór był również podyktowany niższymi kosztami sprowadzenia monospektaklów.
Warto zwrócić uwagę na solowy spektakl polskiego aktora Mateusza Nowaka „Z przodu iz tyłu” (reż. Stanisław Miedziewski), który zdobył główne nagrody na międzynarodowych festiwalach, na podstawie… pracy doktorskiej. A konkretnie według książki napisanej na podstawie rozprawy doktorskiej Karola Zbyszewskiego „Niemcewicz z przodu iz tyłu” (1939), która bada sytuację w XVIII-wiecznej Polsce za panowania króla Stanisława Poniatowskiego. To opowieść, której aktualność ujawnia się w obecnym kontekście – ta sceniczna adaptacja powieści Zbyszewskiego ukazuje panoramę autorskiego opisu makabrycznego świata szaleńców rządzonych przez głównego bohatera, króla (9 sierpnia). „To wspólna historia Litwy i Polski, ukazana przez pryzmat niższości, ciasnych poglądów i egoizmu jej uczestników. Interakcja między postaciami historycznymi, z których wiele po mistrzowsku ucieleśnia aktor Mateusz Nowak, niezależnie od losów kraju, przypomina nam nasze czasy… To genialny spektakl polityczny – mówi pan Tanana.
11 sierpnia poświęcony odkryciu teatru ormiańskiego: spektakl Państwowego Teatru w Erywaniu „Hamazgajin” na podstawie „Mei-leëe” Daniila Charmsa będzie zawierał absurd i zachwyt, a występ aktora Armena Kuškiana „Książę Lew Myszkin gra rola Nastazji” na podstawie powieści Fiodora Dostojewskiego „Idiota męża” opowie o istocie kobiety.
Widzowie Druskiennik będą mieli niepowtarzalną okazję zobaczyć spektakl taneczny „Euridice” francuskiego duetu tanecznego Olga Kosterina i Tom Duquesnoy (14 sierpnia). Olga Kosterina – performerka, reżyserka, choreografka, laureatka wielu międzynarodowych festiwali. Zdaniem obserwatorów współczesnego teatru tańca nie da się wyjaśnić fenomenu Olgi Kosteriny. To plastyczność bliska perfekcji, to ruchy oddające czułość i tragedię, to harmonia i piękno. Jej ruchy są akcją, tekstem, zamkniętym światem, medytacją, a każdy przedmiot w rękach tancerza nabiera wewnętrznego znaczenia. „Taniec odległej przyszłości” – tak krytycy nazywają to zjawisko choreograficzne. Partnerem Kosteriny w sztuce „Euridice” jest francuski mistrz mieszanych sztuk walki Tom Duquesnoy.
Tęskniących za dźwiękami literatury i muzyki zaprosi wybitny łotewski aktor i działacz polityczny, członek Rady Miasta Rygi Jakov Rafalson i skrzypek Gidon Grinberg, którzy zaprezentują ponadczasową kompozycję o życiu, miłości i wojnie, w której znajdą się utwory. Maksymiliana Wołoszyna, Piotra Czaadajewa, Ludwika Aszkenazyjów, które były kilkakrotnie zakazane w Rosji. , teksty Borisa Sluckisa, Naumsa Koržavina, Federico García Lorki, Walta Whitmana i innych (14 sierpnia). Waleczna komunikacja dwóch silnych artystów z publicznością nie pozostawi nikogo obojętnym. Według pana Tanany, znakiem jakości tego festiwalu, to wyjątkowe osobowości mają coś do powiedzenia.
W litewskiej części festiwalu – występy solowe Jeleny Bogdanovič i Birutė Mar, impreza improwizacji filmów niemych i muzyki na żywo dla całej rodziny – „Mały” Charliego Chaplina, „Mistrz głodu” Eimuntasa Nekrošiusa wg. Franza Kafki, musical Taško teatro „Ameryka w łaźni” Keturakisa (reż. Valentinas Masalskis).
Spektakle jak zwykle odbędą się w przestrzeniach „Eglė sanatorija” i młodzieżowego ośrodka pracy w Druskiennikach. Bilety są dystrybuowane przez www.kakava.lt, od 1 sierpnia. bilety sprzedawane są w sanatoriach „Eglė” i „Białoruś”, „Grand Spa Lietuva”, „Infocenter”. Spektakle prezentowane są w językach litewskim, ukraińskim, rosyjskim i polskim.
Surowo zabrania się wykorzystywania informacji publikowanych przez DELFI na innych stronach internetowych, w mediach lub gdzie indziej lub rozpowszechniania naszych materiałów w jakiejkolwiek formie bez zgody, a po uzyskaniu zgody konieczne jest podanie DELFI jako źródła.
„Ewangelista kulinarny. Miłośnik podróży. Namiętny gracz. Certyfikowany pisarz. Fan popkultury”.