„Pierwszy sposób to transport zboża pociągiem na zachód, do Polski, ale tutaj napotykamy ogromne przeszkody techniczne ze względu na różnicę między rakami a innymi. W efekcie ilość, jaką można wyeksportować, jest bardzo ograniczona” – Skuodis, który uczestniczy w spotkaniu ministerialnym Międzynarodowego Forum Transportu w Lipsku, powiedział w środę na konferencji prasowej.
Pan Skuodis powiedział, że ziarno może być transportowane przez Białoruś, ale ta trasa była nie do przyjęcia ze względu na rolę Mińska w wojnie Rosji z Ukrainą i inne jej działania.
„Drugi sposób to transport zboża przez Białoruś do Bałtyku, tamtejsze porty mają przepustowość, ale wszyscy wiemy, co robi Białoruś, zaangażowali się w wojnę, pozwalając wojskom rosyjskim na atakowanie Ukrainy z jej terytorium, wylądował samolot Ryanair w ubiegłym roku wywarły presję na nielegalnych migrantów przekraczających granicę europejską, więc takie rozwiązanie wydaje się nie do przyjęcia” – powiedział minister transportu.
Według niego najlepszym rozwiązaniem byłoby odblokowanie ukraińskich portów zablokowanych przez rosyjską agresję.
„Przede wszystkim musimy zacząć od portu w Odessie, który może obsłużyć takie ilości” – powiedział Skuodis.
Podkreślił, że wycofanie zeszłorocznych zbiorów na Ukrainie jest ważne dla całego świata.
„Wszyscy wiemy, że Ukraina jest głównym eksporterem zbóż i produktów rolnych i potrzebuje ich na całym świecie. Nie mamy dla nich substytutu” – powiedział Skuodis w Lipsku.
Pociąg testowy Kolei Litewskich, który wyjechał na Ukrainę prawie trzy tygodnie temu, ma wkrótce odjechać, ale zboża nie są przewożone. Ponadto kursuje inny pociąg z Ukrainy – polska spółka kolejowa Lotos Kolej, która przewozi zboże i nawozy płynne do portu w Kłajpedzie.
Według Algisa Latakasa, szefa Zarządu Portu w Kłajpedzie, z Ukrainy przewozi się obecnie tylko około 1,2 tys. osób. ton zboża.
„Rozumiemy, że łańcuch jest bardzo skomplikowany i bardzo długi. Szacuje się, że w ciągu tygodnia można sprowadzić około 1200 ton zboża. To bardzo mała kwota” – powiedział w środę BNS A. Latakas.
Zdaniem zarządcy portu, nadal trudno jest przewidzieć korzyści ekonomiczne z pilotażowego transportu – będzie można je później obliczyć.
„Jeszcze o tym nie mówimy, oceniamy tylko możliwość przybycia ładunku tutaj i ten proces, a wszystkie sprawy ekonomiczne i obliczenia będą później. Patrząc teraz na pustą kartkę papieru, liczby wydają się być mniej, ale zobaczysz, od czegoś trzeba zacząć, coś zrobić” – powiedział A. Latakas.
Według niego testowy pociąg mógłby dotrzeć na Litwę w weekend, kontenery intermodalnego terminalu w Kownie byłyby przeładowywane na holowniki i tym samym docierały do portu w Kłajpedzie.
„Powinno być w weekend, ale nie zostanie przywiezione do Kłajpedy, zatrzyma się w Kownie, zgodnie z planem zostanie przeładowane do samochodów”. Kilkadziesiąt pustych kontenerów zostanie przywiezionych z Kłajpedy do terminalu w Kownie, co być dostarczonym na Ukrainę pociągiem, tam wypełnionym zbożem i przywiezionym z powrotem” – powiedział.
Według A. Lataka dostawy metali mogą być również dostarczane z Odessy do Kłajpedy, których Ukraina nie może eksportować przez port w Odessie.
„W tym przypadku będzie nie tylko zboże, będą różne ładunki. Dużym problemem są wyroby metalowe, które utknęły w porcie w Odessie, spedytorzy mogą szukać możliwości sprowadzenia ich do Kłajpedy” – powiedział.
Vytautas Štumbergas, dyrektor zarządzający portowej firmy przeładunkowej Klasco, potwierdził we wtorek BNS, że do Kłajpedy z Ukrainy przybywają testowe ładunki zboża, ciekłego mocznika i saletry amonowej.
Ukraina nie może przetransportować przez swoje porty około 20 mln ton. ton zboża z ubiegłorocznych zbiorów i poprosił o pomoc z Unii Europejskiej.
Eksperci ds. logistyki, którzy wcześniej rozmawiali z BNS, zapewniali, że w obecnych warunkach przez port w Kłajpedzie można przeładowywać około miliona ton ukraińskiego zboża rocznie. Pan Skuodis powiedział, że kwota ta może wynieść od 1 do 1,5 miliona. mnóstwo.
„Ekstremalny gracz. Popkulturowy ninja. Nie mogę pisać w rękawicach bokserskich. Bacon maven. Namiętny badacz sieci. Nieprzepraszający introwertyk.”