Litwa ograniczyła tranzyt towarów do Kaliningradu – Respublika.lt

1 zdjęcie

Wraz z wejściem w życie nowego pakietu sankcji UE Litwa ograniczyła transport towarów do iz Kaliningradu. Zdjęcie: Elta

Według niego, Komisja Europejska poinformowała władze regionalne, że tranzyt towarów objętych zakazem wjazdu do Unii Europejskiej przez kraje UE zostaje wstrzymany. Spółka transportowa Kolei Litewskich LTG Cargo poinformowała już Koleje Kaliningradzkie o zawieszeniu tranzytu i eksportu towarów znajdujących się na listach sankcyjnych. Ograniczenia nie dotyczą przewozu osób i samochodów.

A. Alichanovas zwrócił uwagę, że zgodnie z instrukcjami KE nie będzie już możliwe importowanie około 40-50% przez terytorium Litwy. ładunek, który do tej pory przemieszczał się między Kaliningradem a innymi regionami Rosji. Należą do nich materiały budowlane, cement i metale.

„Myślimy że [tranzito ribojimai] stanowi rażące naruszenie protokołów w sprawie przystąpienia państw bałtyckich do UE. Jest to pogwałcenie swobodnego tranzytu do iz Kaliningradu. UE i państwa bałtyckie zobowiązały się to zapewnić. Jednocześnie jest to kwestia humanitarna i próba zduszenia regionu – powiedział gubernator.

Zapewnił, że rząd regionalny „poprosi o rewizję tych unijnych decyzji”. Opublikował również dokument skierowany do regionalnego kierownictwa LTG Cargo. Wskazuje, że ograniczenie tranzytu towarów do Kaliningradu zostało już przewidziane w unijnym rozporządzeniu z dnia 31 lipca 2014 r. „o ograniczeniach obowiązujących Rosję w związku z jej działaniami destabilizującymi sytuację na Ukrainie”.

Pomimo nowych zakazów gubernator szybko uspokoił mieszkańców i wezwał ich, aby nie spieszyli się z kupowaniem nieruchomości od spekulantów.

„Wtedy to po prostu przyszło nam do głowy. Zabezpieczyliśmy dostawy, ale wiele osób wydało pieniądze na kupowanie [prekes] dealerów i gromadzenie bogactwa na pozbawionych skrupułów kontrahentach. Ostatecznie łańcuchy dostaw zostały przywrócone, a ceny ustabilizowane. Mój zespół i ja jesteśmy za to odpowiedzialni” – napisał Alichanov.

Gubernator zapowiedział, że Rosja zwiększy przepustowość swojej linii parowej, a niezbędne towary dotrą drogą morską do obwodu kaliningradzkiego i jego mieszkańców. Ujawnił, że władze regionalne przygotowywały się na takie „sąsiedzkie świnie”, więc zwodowano nowy parowiec i osiągnięto porozumienie z rosyjskim Ministerstwem Transportu w sprawie przeniesienia statku z innego morza.

Alichanow przypomniał, że towary wcześniej objęte sankcjami, takie jak drewno, cement i węgiel, mogą być przewożone do Kaliningradu, ponieważ nie ma sankcji za tranzyt. Zakazy nie dotyczyły towarów przewożonych do Kaliningradu, gdyż ograniczony był jedynie import i eksport towarów z samej Rosji.

Lietuvos Geležinkeliai nie zgłosił jeszcze żadnych uwag Przedstawiciel firmy Mantas Dubauskas powiedział w radiu LRT, że Lietuvos Geležinkeliai wdraża sankcje instytucji unijnych wobec Rosji i Białorusi, które w pełni mają wejść w życie do połowy czerwca.

Obwód Kaliningradzki to rosyjska enklawa bez bezpośredniej granicy z resztą kraju. Region otacza Litwa i Polska. Aby dostać się do Kaliningradu z Rosji drogą lądową, trzeba przejechać przez Białoruś i Litwę.

Moskwa oburzona restrykcjami

Moskwa zareagowała gniewnie na ograniczenia Litwy w transporcie kolejowym między Obwodem Kaliningradzkim a resztą Rosji.

„Rozpoczęcie blokady Kaliningradu narusza prawo międzynarodowe” – napisał na swoim kanale Telegram Konstantin Kosaczow, jeden z najważniejszych osobistości polityki zagranicznej Federacji Rosyjskiej.

„Jako członek UE Litwa narusza wiele prawnie wiążących międzynarodowych aktów prawnych” – napisał Kosačiovas.

Na przykład, według niego, umowa o partnerstwie UE-Rosja stanowi, że żadna ze stron nie będzie ingerować w drugą
sieci transportowe.

Aiken Duartep

"Namiętny zwolennik alkoholu. Przez całe życie ninja bekonu. Certyfikowany entuzjasta muzyki. Fanatyk sieci. Odkrywca. Nieuleczalny praktyk twittera."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *