Pan Skuodis: Kłajpda musi być połączona z europejską

Marius Skuodis, Minister Transportu i Łączności. Zdjęcie: Judita Grigelyts (V)

Ponieważ Komisja Europejska analizuje plany rozwoju Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), sieć ta powinna obejmować ważniejsze połączenia transportowe dla ruchu międzynarodowego, zarówno nowy europejski pociąg dużych prędkości do Kłajpedu, jak i połączenia kolejowe z Ukrainą .

Minister transportu i komunikacji Marius Skuodis skierował ten wniosek do Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii (TTE) Unii Europejskiej (UE) w Luksemburgu w dniu 23 czerwca.

Skuodis powiedział, że w obecnym kontekście geopolitycznym integracja krajów bałtyckich, a także Ukrainy z systemem transportowym UE jest jednym z priorytetowych celów.

Zdaniem Rady TTE, aby połączyć wszystkie porty na wschodnim wybrzeżu Bałtyku UE koleją i umożliwić ludziom i towarom szybsze dotarcie do Europy Zachodniej, szczególnie ważny jest rozwój sieci kolejowej TEN -T w Kłajpedzie.

Atak na europejską kolej dużych prędkości Kłajd poprzez poprawę połączeń transportowych i logistycznych w Europie Środkowo-Wschodniej poprzez utworzenie nowych korytarzy towarowych z Ukrainą.

Ponadto, zdaniem ministra, szybki rozwój europejskiego systemu kolejowego w Kłajpedzie zasadniczo zmieni litewski system transportowy: stworzy realną alternatywę dla transportu drogowego i pomoże szybciej zdywersyfikować działalność portu morskiego w Kłajpedzie.

Ważne jest, że Grupa Kolei Litewskich (LTG) otwiera nowe połączenia z sąsiednimi portami, co zwiększa konkurencję o port w Kłajdzie. Dlatego planuje się, że port w Kłajpedzie zostanie połączony z portem europejskim.

Prowadząc wojnę z Ukrainą przez Rosję, blokując jej porty czarnomorskie i blokując ukraiński eksport, a także groźbę globalnego braku bezpieczeństwa żywnościowego, Rada TTE zwróciła uwagę na brak połączeń transportowych Ukrainy z UE i konieczność rozwiązania tego problemu. Zdaniem ministra Skuodas Litwa wraz z Łotwą i Estonią realizuje projekt strategicznej infrastruktury transportowej Rail Baltica, którego realizacja i pozyskanie niezbędnego finansowania jest wspólnym celem całej UE.

Litwa stara się również pomóc rozdartej wojną Ukrainie zasiać zeszłoroczne plony, na których pozostało około 20 milionów. tona. W maju pociągiem testowym na Litwę przyjechał z Ukrainy pociąg towarowy z 50 kontenerami. To bardzo długo, że zebranie wymaganej ilości zajmuje dużo czasu nawet dla jednego statku. Ze względu na ograniczenia infrastrukturalne na granicy ukraińsko-polskiej szacuje się obecnie, że przez Polskę na Litwę będzie przewożonych rocznie tylko 11,5 mln LTL. ton ukraińskich grd.

2021 Port w Kłajdzie obsługuje 3,34 mln ton. ton grd, powyżej 4,6 miliona. tona. W ubiegłym roku LTG Cargo przetransportowało około 2,4 miliona dolarów. duża tona. Przesyłki lokalne wyniosły około 1,8 mln. tona.

Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują. źródła.