Orlen Lietuva przystąpiła do wymiany terminalu naftowego Btings: dobiegła końca

Terminal naftowy Btings. Zdjęcie: Lino Butkus (V)

Należąca do polskiego koncernu Orlen firma rafineryjna i importująca ropę Orlen Lietuva wymieniła we wtorek 23-letni terminal naftowy Btings, który pozostał bez zmian i planuje załadować pierwszy tankowiec w połowie czerwca. BNS poinformował spółkę.

Według Kristiny Gendvils, przedstawicielki Orlen Litwa, jeden z największych projektów w historii terminalu ruszył we wtorek, a prace potrwają około trzech tygodni.

Około północy wiatr się zmienił i stara boja zerwała się z łańcucha kotwicznego, a we wtorek rano nowa boja została przymocowana do jednej z kotwic, a po drugiej i drugiej kotwicy. Czterech kolejnych zostało we wtorek po południu, powiedział rzecznik BNS.

Według przedstawiciela Orlenu Litwa, jeśli pozwolą na to warunki pogodowe, w środę planowane jest zakończenie mocowania nowej boi z łańcuchami oraz rozpoczęcie prac nad podłączeniem podwodnym i regulacją systemu.

Spodziewamy się, że nowy hangar będzie w pełni podłączony i gotowy do połowy czerwca, kiedy zostanie tu załadowany pierwszy cysterna, wyjaśnia K. Gendvil.

Przeczytaj także: Orlen Litwa: zgromadziliśmy zapasy asfaltu

Według niej, jeśli naprawa zakładu w Maeiki nie zostanie jeszcze zakończona, olej trafi do zbiorników Btings tankowca, ale nie jest wykluczone, że będzie pompowany bezpośrednio do zakładu.

Zakład rozpocznie się również w etapach następujących po naprawach, ponieważ oczekuje się, że naprawy zostaną zakończone do końca czerwca, a samo tankowanie się kończy, powiedział Gendvil.

Jak poinformował przedstawiciel Orlen Litwa, instalację pływaka z najnowszym sprzętem telemetrycznym, nawigacyjnym, CCTV i innym produkowanym przez amerykańską firmę Sofec na Bałtyku wykonuje około 20 holenderskich firm specjalnie przeszkolonych Smit Lamnalco oraz wyspecjalizowana flota pięciu koi.

W maju rozpoczął się remont rafinerii Oreik Lithuania w Maejkach. Odbywa się zwykle co cztery lata, ostatni raz w 2018 roku. Wartość naprawy imitacyjnej to około 80 mln. EUR.

Po jej zakończeniu w latach 2022-2024 Orlen Litwa zrealizuje największą inwestycję od 2006 roku, kiedy fabryka pozyskała Orlen 641 mln LTL. Projekt modernizacji dalekomorskiej rafinerii będzie realizowany przez brytyjską firmę Petrofac.


Powielanie informacji BNS w mediach jest zabronione w mediach i na stronach internetowych bez zgody UAB „BNS”.

Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują. źródła.